רפורמת הפרגולות אושרה סופית בכנסת; תיכנס לתוקף באוגוסט

רפורמת הפרגולות עתידה להקל על הליכי הרישוי, לפתור את הצורך בהיתר בנייה לפעולות קטנות כמו בניית פרגולה למשל ולהציב יעדים לאישור היתרים אחרים

אישור סופי לרפורמת הפרגולות בכנסת. מליאת הכנסת אישרה אתמול (ג') ברוב של 39 תומכים מול 21 מתנגדים, את הרפורמה בחוק התכנון והבנייה בקריאה שניה ושלישית. הוראות הרפורמה ייכנסו לתוקף באופן הדרגתי, החל מהראשון לאוגוסט הקרוב.

כזכור, הרפורמה עתידה להקל על הליכי הרישוי, לפתור את הצורך בהיתר בנייה לפעולות קטנות כמו בניית פרגולה למשל ולהציב יעדים לאישור היתרים אחרים. במקביל, אמורה הרפורמה גם להעניק סמכויות נרחבות יותר לועדות המקומיות, סמכויות שהיו עד כה נתונות לאישור הועדות המחוזיות.

בכל הקשור לפעילות הועדות, הן המחוזיות והן המקומיות, ולמשך הזמן הארוך שנדרש היום לאישור תוכניות קובעת הרפורמה זמן קצוב למתן מענה למגישי התוכנית. כך, תוכנית מצומצמת בסמכות הוועדה המקומית תאושר בתוך 8 חודשים, תוכנית רגילה בסמכות הוועדה המקומית תאושר בתוך שנה, ותוכנית בסמכות הוועדה המחוזית תאושר בתוך 18 חודשים.

גם לאחר אישור הרפורמה, מתנגדיה ממשיכים להתנגח בשר הפנים, גדעון סער, שקידם אותה בחודשים האחרונים. כזכור, להצעת החוק הוגשו עשרות הסתייגויות שמרביתן המכריע לא התקבלנו. אתמול, עם אישור הרפורמה בכנסת אמר השר למתנגדים: "אי אפשר להציב בכל מקום את דחליל השחיתות, ותחת התפיסה הזאת לומר שכל נבחר ציבור הוא עבריין וכל פקיד הוא מלאך. זאת השיטה שמעצימה את המאכרים, משום שאיפה שיש פקק יש מאכר. זו מלחמה באזרחים וביזמים, זו לא מלחמה בשחיתות".

לאחר אישור הרפורמה נמסר מהמטה לתכנון אחראי, המאגד מעל 20 ארגונים, ומלווה את הרפורמה בתכנון ובנייה בחמש השנים האחרונות כי: "הרפורמה שאושרה אמש רעה הרבה פחות מהרפורמה המקורית, אך גם היא חוטאת למטרה של מתן פתרונות אמיתיים למצוקת הדיור ופתיחת החסמים האמיתיים בתחום הבנייה, ובייחוד בולט בה היעדר של דיור בר-השגה אמיתי.

הצעת החוק כוללת שני נושאים מרכזיים - הרחבת סמכויות הוועדות המקומיות ללא ביסוס תקציבי, ללא בקרה מספקת, וללא שיפור והתאמת יכולתן המקצועית לאחריות הכבדה שתוטל עליהן. השני, הפרטה חלקית של מערך הרישוי על ידי יצירת מכוני בקרה פרטיים".