נדחתה תביעת 260 רוכשי דירות נופש באילת - ובהם חולדאי

מלון דורטל סול עומד נטוש כמעט 15 שנה ■ בשל סכסוכים בין בעלי יחידות הנופש, הופסקה פעילות המלון בשנת 2000 וב-2001 סגרו אותו כונסי הנכסים והוא נטוש עד היום, כשפה ושם גם פרצו בו מספר שריפות ושהו בו חסרי בית

עוד קורבנות ללהיט הטיים-שרינג הפופולארי משנות ה-80: בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה בימים האחרונים את הערעור שהגישו 260 רוכשי יחידות נופש שרכשו זכויות במלון דירות באילת העומד נטוש מאז שנת 2001.

מלון דורטל סול באילת הוקם על ידי חברות ים אילת ומלון נופית, מול מלון מרידיאן. במלון היו 301 יחידות נופש, שמתוכן נמכרו 279 דירות לרוכשים שונים, ביניהם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי. ההסכם קבע כי לרוכשים זכות להשתמש ביחידות 60 יום בשנה. ביתרת הימים המלון אמור היה להשכיר את היחידות כחדרי מלון, ולהעביר 70% מהרווחים לבעלי היחידות.

שריפות והומלסים

בשנת 1991 הושלמה בניית המלון, ואולם בשנת 1997 נקלעו החברות היזמיות לקשיים כלכליים. בית המשפט העביר את הניהול לידי כונסי הנכסים עוה"ד מאיר אלזם ורפאל ברוכשטיין, שמינו את דורטל כחברת ניהול. בשל סכסוכים בין בעלי יחידות הנופש, הפסיקה דורטל את פעילותה בשנת 2000 וב-2001 סגרו כונסי הנכסים את המלון והוא נותר סגור ונטוש עד היום, כשפה ושם גם פרצו בו מספר שריפות ושהו בו חסרי בית.

בשנת 2005 תבעו שלושה רוכשים את החברות היזמיות ואת בנק לאומי שלו שועבדו חלק מנכסי המלון ואת כונסי הנכסים. הם דרשו פיצוי בסך 2 מיליון שקל בגין הנזקים שנגרמו להם מאז סגירת המלון. בשנת 2008 הגישו 270 רוכשי יחידות נופש אחרים, ביניהם חולדאי, כמה תביעות נפרדות דומות כנגד יזמי המלון, שהסתכמו ב-270 מיליון שקל.

תביעות אלה עוכבו בהסכמה, עד לאחר שיינתן פסק הדין בתביעה הראשונה של שלושת הרוכשים. בשנת 2009 דחה בית המשפט השלום את תביעתם וקבע כי הרוכשים עצמם הם האחראיים להשתלשלות האירועים הכושלים. בשנת 2010 דחה בית המשפט המחוזי את הערעור שהוגש על פסק הדין.

השלום יכריע

בשנת 2011 ביקשו 260 מתוך 270 התובעים לתקן את כתב התביעה, לאחד את תביעותיהם הנפרדות, להוסיף נתבעים חדשים ולתבוע מחדש את הצדדים על מעשים שאירעו לטענתם לאחר הגשת כתב התביעה הראשון. בית משפט השלום בתל אביב דחה על הסף את בקשתם. 260 הרוכשים הגישו ערעור על הפסיקה לבית המשפט המחוזי, שהחליט רק לאחרונה לדחותו וקבע כי בצדק נדחתה תביעתם, לאחר שבחרו "לשבת על הגדר" ולהמתין לסיום תביעת התובעים הראשונים.

יחד עם זאת, הסאגה לא בהכרח נגמרה: בית המשפט המחוזי הורה להחזיר את הדיון לבית משפט השלום, על מנת שזה ידון בטענות חדשות שנולדו לאחר הגשת התביעה הראשונה ושלא היו ידועות בעבר לרוכשי היחידות.

את מלון נופית, בנק לאומי ואת כונסי הנכסים ייצגו עוה"ד מנחם אברמוביץ, דור שחם ושרית רוזנברגר-זדה ממשרד המבורגר עברון.