תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

כך בונים תיק השקעות: מה לעשות וממה חשוב להיזהר

קלמן שחם, ממייסדי אלטשולר-שחם, מזכיר שמבנה התיק תלוי קודם כל במאפייני המשקיע, ומזהיר מאוד מביצוע החלטות השקעה מתוך מחשבה שביכולתנו לזהות מהי מגמת השוק

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

*** הכתבה בשיתוף אלטשולר-שחם

עבור כל אחד מאיתנו, האנשים "הרגילים", 300 אלף שקל הם הרבה כסף. חלקנו הגענו לאותו הון כתוצאה מחסכון מתמשך, מכירת נכס או לא עלינו ירושה. מכיוון שהמצב הזה חדש עבורנו, מרביתנו נתקלים בבעיה במה עושים עם הכסף.

קלמן שחם, ממייסדי בית ההשקעות אלטשולר-שחם, מדגיש כי עומק הבעיה בולט להרבה יותר אנשים בתקופה האחרונה. בעבר לא מעט אנשים הסתפקו בריביות על פיקדונות או תכניות חסכון אשר לאורך זמן נתנו תחושה כי הכסף "עובד". לאט אבל בטוח. בתקופה האחרונה, הריבית הגיעה לרמות שפל ורבים אינם מוכנים לסגור את הכסף בידיעה שהרווחים הצפויים אפסיים.

הבעיה הזו יוצרת גל שהולך ומתעצם של לקוחות שפונים להשקעה בשוק ההון. המגמה החיובית מספקת למרביתם הרבה בטחון שזו ההחלטה הנכונה בתנאים הנוכחיים.

שחם מציין כי: "התופעה הזו גורמת להרבה מאוד משקיעים לקחת סיכונים שאינם מתאימים להם. כשתופעה כזו מתרחבת היא עלולה ליצור בועה וכולנו יודעים שאם זה יהיה המצב, הסוף עלול להיות עגום".

- אז מה ההבדל בין משקיע אחד למשנהו?

"החשוב ביותר הוא להבין את הפרופיל של המשקיע, בהתחשב בגורמים אישיים, שמנוטרלים ממצבו הנוכחי של השוק. המחשבה שאופי התיק שמתאים למשקיע משתנה באופן קיצוני בהתאם למצב השוק היא פשוט מסוכנת", קובע שחם.

"משקיעים שונים הם בעלי אופק השקעה שונה וזה כמובן מושפע מהגיל שלהם, מהתוכניות שלהם וממבנה ההכנסות, הנכסים וההתחייבויות שלהם. בנוסף לכך, לאופי המשקיע יש משמעות גדולה. היכולת להתמודד עם תנודתיות שונה מאוד מאחד לשני. זה כמובן תלוי אישיות אבל גם לרמת ההבנה. לניסיון קודם בהשקעה עשויה גם להיות השפעה".

"כל אלה יהיו מרכיב משמעותי בשיקולים באשר לאופי ההשקעה המתאים לכל משקיע" מסכם שחם.

להשקיע בחוכמה עם אלטשולר שחם. לקבלת פרטים נוספים לחץ כאן>>

- מה היית מציע למי שמעוניין להשקיע ואינו צריך את הכסף בטווח הקרוב?

"הגדרת טווחי השקעה בשוק ההון היא משהו שרבים מאוד נוטים להקל בו ראש. הייתי אומר שקיים פער תרבותי שאינו לטובתנו כשמשווים אותנו לשווקים מערביים אחרים בכל הקשור להגדרות טווחי השקעה. בעולם מקובל שהשקעה בשוק ההון מתבצעת ברציפות לאורך שנים ארוכות מאוד. המשקיעים אינם מפקידים או מושכים את כל כספם מהשוק כל כמה חודשים או שנים בודדות, מה שמאוד נפוץ אצלנו. אחד הסודות לביצועים טובים הוא בהתמדה וכדי לאפשר זאת חשוב מאוד להקפיד על בניית תיק השקעות עם רמת סיכון מתאימה.

"ולשאלה - אם אין תוכניות ידועות לכסף לטווח של השנה-שנתיים הקרובות, הרי שאפשר להתחיל לשקול חשיפה לשוק ההון, כמובן בהתחשב בפרמטרים האישיים."

- ולמשקיע שיש לו טווח כזה, מה מבנה התיק ואחוז המניות המומלץ?

"יש נטייה מוגזמת להתייחס רק לרכיב המנייתי כאל גורם הסיכון בתיק. לא מעט משקיעים שמבינים שהרכיב הזה מסוכן, דואגים בצדק לפזר אותו בין ענפים שונים וכמובן גם לחו"ל. אבל רבים מסיימים את הפיזור בחלק הזה. ובהתנהגות הזו טמון סיכון גדול. הם טרחו לפזר 20% או 30% מהתיק אבל יתרת הכסף שהוא למעשה הרוב לא זכה למחשבה דומה. שוק אגרות החוב מגוון מאוד וקיימת בו שונות עצומה ברמת הסיכון שאפשר להיחשף אליהן. מאוד חשוב לדעת לפזר את המרכיב הזה בין אג"ח ממשלתי לקונצרני, להבין מה זה מח"מ, להבדיל בין אג"ח צמוד מדד לאג"ח בריבית קבועה או משתנה וכמובן לפזר חלק לחו"ל - הרי כלל ברזל בניהול השקעות הוא פיזור נכון, לא רק לחפש תשואה אלא גם לנהל סיכונים.

"ובאשר לשאלה - לאחר שהשווקים התנהגו בצורה מאוד חיובית במשך זמן ממושך והמחירים כבר אינם של 'סוף עונה', הייתי מחזיק נזילות יחסית גבוהה. זאת אומרת שאם למשקיע מתאים אחוז מניות מסוים לאורך זמן, היום הייתי שומר מרכיב מסוים במזומן לצורך ניצול הזדמנויות או ככרית בטחון. כך גם במרכיב האג"ח".

- אתה ממליץ לקנות את ניירות הערך באופן ישיר, אחד אחד?

"יש הרבה יתרונות בצורת פעולה כזו. לא פעם זה זול יותר וגם יודעים בדיוק מה קונים. הבעיה היא שניהול תיק נכון מחייב פיזור. זה עניין שלא הייתי מתפשר בו. זו אחת הדרכים המרכזיות בהקטנת הסיכון בתיק. כאשר סכום הכסף הוא של מאות אלפי ₪, פיזור עלול להיות יקר מאוד או בלתי אפשרי. במקרים האלו, יש אלטרנטיבות שמספקות פתרון טוב כמו קרנות נאמנות ותעודות סל."

- מה התחזית שלך לתקופה הקרובה? אני שוקל ברצינות להשקיע בשוק ההון.

"תחזיות הן דבר שצריך להתייחס אליו בזהירות הראויה. עובדתית אין יכולת חיזוי מוחלטת, כזו שמצליחה לנבא את העתיד בשיטתיות. לכן צריך להיזהר מאוד. יש נטייה טבעית לחשוב שמה שהיה הוא מה שיהיה. זה גורם למשקיעים ללכת ולהגדיל סיכונים בעיתויים שמסתברים בחלוף זמן כלא מוצלחים". לצערי, מניסיוני הרב, אני כן מוכן לתת תחזית והיא שההתנהגות הזו לא תשתנה, לא מעט אנשים ימשיכו להפסיד כסף בגלל התנהגות לא מחושבת אלא אמוציונאלית.

השוק היום מסוכן בהרבה יותר ממה שנדמה לרבים, מאז המפולת של 2008 הוא עשה מסע עליות מרשים. אי אפשר להסיק מזה שהמגמה העולה לא תשתנה. עניין המחזוריות קיים ולא יעלם מהעולם. האופי הבסיסי של המשקיעים של תאוות הבצע מצד אחד והפחד מהפסד מהעבר השני ימשיכו לטלטל את השווקים. כדאי מאוד לקחת את זה בחשבון לפני ש"נכנסים לסיבוב קצר".

מעוניינים לקבל פרטים נוספים על פיזור השקעה וניהול תיק חכם? לחץ כאן >>

**אלטשולר שחם ניהול תיקי השקעות בע"מ עוסקת בשיווק השקעות ובניהול תיקים ולא בייעוץ השקעות. אין באמור לעיל כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.