2 מומחי מס פרטיים מובילים הוזנקו אל בתיהמ"ש המחוזיים

בקרוב יצטרפו לשופטי המיסוי שני שחקני חיזוק: עו"ד-ד"ר שמואל בורנשטיין, מנהל מחלקת המסים בגרוס, מונה לשופט במחוזי מרכז; ועו"ד הרי קירש, שניהל את מחלקת המיסוי בארנון, מונה לשופט במחוזי בת"א

נבחרת שופטי המס, שמתמודדים עם האתגר הרגיש של ניהול משפטי המיסוי המורכבים-ומרתיעים-בעליל, היא מצומצמת למדי. עם הנבחרת נמנים כיום מעט מאוד שופטים מחוזיים, ביניהם שופטי בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, מגן אלטוביה, דוד אטדגי ואיתן אורנשטיין (בתחום המע"מ); שופטת בית-המשפט המחוזי בירושלים, מרים מזרחי (לקראת פרישה) ודוד מינץ; שופטי בית-המשפט המחוזי בחיפה, שולמית וסרקרוג ורון סוקול; ושופט בית-המשפט המחוזי בבאר-שבע, יוסף אלון.

אולם בקרוב יצטרפו לנבחרת המצומצמת הזו עוד שני שחקני חיזוק, מומחי מיסוי מובילים, שהוזנקו ישירות ממשרדי עריכת-הדין הגדולים ביותר בשוק הפרטי אל בתי-המשפט המחוזיים - במיוחד למטרה זו: עו"ד-ד"ר שמואל בורנשטיין, מנהל מחלקת המסים במשרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי גרינברג, שמונה לשופט ביהמ"ש המחוזי מרכז; ועו"ד הרי קירש, שניהל את מחלקת המיסוי במשרד עוה"ד יגאל ארנון, ומונה לשופט ביהמ"ש המחוזי בת"א.

מול השניים התמודדה על תפקיד שופטת מחוזית גם עו"ד אורית וינשטיין, פרקליטה בכירה בפרקליטות האזרחית-פיסקאלית, אך עקב התנגדויות שונות שהובעו בפני הוועדה לבחירתה, בהן של לשכת עורכי-הדין ועורכי-דין העוסקים בתחום המיסוי, וינשטיין לא מונתה לשפיטה.

במינויים החדשים יש "תקדים כפול": ראשית, מדובר בשני עורכי-דין מהשוק הפרטי, שמונו ישירות לבית-המשפט המחוזי - עניין לא שכיח במערכת, שבה נהוג לקדם שופטים מבית-משפט השלום לשפיטה במחוזי, ולעיתים פרקליטים מהפרקליטויות השונות; ושנית, שניהם מומחי מיסוי מובילים - תחום התמחות חריג ביחס למינויי שופטים בדרך-כלל. הפעם, ביקשה המערכת לחזק את תחום המיסוי זה בבתי-המשפט, ובחרה במינוי של שני מומחי מס.

ד"ר-עו"ד שמואל בורנשטיין הוביל את תחום המיסוי במשרד GKH. בין היתר הוא עסק בייעוץ ובתכנון מס לחברות וללקוחות פרטיים בכל תחומי המיסוי, לרבות מס-הכנסה, מס-ערך-מוסף, מס שבח ומס רכישה. בורנשטיין מתמחה בהיבטי המס של רה-ארגון של חברות ציבוריות ופרטיות, וכן בייצוג גופים ויחידים בפני רשויות המס ובתי-המשפט. בנוסף, הוא משמש כיועץ מיוחד, הן בהיבטי מיסוי מגוונים והן בהיבטים תאגידיים ומשפטיים כלליים, בעסקאות מורכבות שמהן עולות סוגיות סבוכות של חוק ומשפט; וכן הוא מנהל את מחלקת הבוררויות והגישורים של המשרד שהוקמה לאחרונה.

בורנשטיין הצטרף ל-GKH בשנת 2003. קודם לכן, עד שנת 1995, כיהן כסגן היועץ המשפטי הכללי באגף מס-הכנסה, והיה מופקד על בחינת היבטי המס של מגוון עסקאות. בתפקיד זה היה אחראי לייעוץ וליישום חוקי מס, התוויית הליכי המיסוי וניהול תיקים בבתי-המשפט ובוועדות ערר. בנוסף, הוא נתן ייעוץ משפטי שוטף לנציב מס-הכנסה ולסגל השומה, חיבר ספרים ומאמרים רבים בנושאי מס, ושימש כמרצה במספר אוניברסיטאות בישראל.

עו"ד הרי קירש, יליד קנדה, עלה לישראל בשנת 1983. הוא כיהן בעבר כיועץ המשפטי של מחלקת החקירות במס-הכנסה. קירש הצטרף למשרד עוה"ד יגאל ארנון בשנת 2001, הקים וניהל את מחלקת המיסוי במשרד. ב-86' הוא הצטרף לנציבות מס-הכנסה, תחילה כיועץ המשפטי של הנציבות, ובהמשך כיהן כסגן-נציב. ב-98' עזב את הרשות והצטרף כיועץ משפטי למחלקת המסים במשרד רואי-החשבון ליובושיץ-קסירר; משם הגיע למשרד יגאל ארנון.

במסגרת עבודתו הוא עסק במיסוי ישיר (חברות ויחידים), מיסוי בינלאומי, מיסוי מקרקעין, מיסוי עקיף, וכן ייעוץ, תכנון וליווי עסקאות, ייצוג בפני רשות המסים וליטיגציה בתחום המיסים. בנוסף, חיבר עשרות מאמרים בתחום המיסוי ושימש כמרצה בתחום. קירש הגיש את מועמדותו לוועדה למינוי שופטים, רק לאחר שהתבקש לעשות זאת על-ידי חברי הוועדה.

המינויים החדשים מעודדים את מומחי המס בשוק הפרטי, המצפים כי השופטים החדשים יקצרו את משך הזמן של הדיונים בתיקי מס, וכן ישפטו במקצועיות ללא צורך בהכשרה מיוחדת. לדברי עו"ד פנחס רובין, "המינוי של השניים ירענן את השורות וגם - לא פחות חשוב - יאפשר דיונים יותר מהירים או הכרעות מיסוי יותר מהירות ממה שאפשר היה לקבל בקצב של שופט מיסוי אחד בכל אחד מהמחוזות. שופט אחד שדן במיסוי, זו משימה בלתי אפשרית".

רובין ציין, כי "שני הנבחרים הם יוצאי נציבות מס-הכנסה, מבינים היטב מסים ועסקו במסים הרבה שנים, ולכן תמכתי במינויים של השניים. העובדה שהם באים מהשוק הפרטי לא נותנת לשוק הפרטי איזשהו פור. הם מבינים את כל היתרונות והחסרונות בתחום, וברור שישפטו במקצועיות. הם לא צריכים תקופת הכשרה, שזה יתרון משמעותי, והם יהיו מצוינים".

לדברי עו"ד-רו"ח רמי אריה, "תחום המיסוי דורש ידע מקצועי ספציפי, מכיוון שמדובר בשילוב של הדין האזרחי והדין המנהלי, וגם הכרה חזקה של דיני המס. לכן, חשוב שהשופטים יהיו מקצועיים בתחום זה באופן ספציפי. שני השופטים שנבחרו מתאימים ביותר לעניין, מכיוון ששניהם עסקו בנושאי מסים עשרות שנים, הן כעורכי-דין ברשות המסים והן כעורכי-דין בשוק הפרטי בפירמות גדולות, כך שיש להם הכרה דו-צדדית של המערכת משני צידיה, דבר שיתרום לשיפוט האובייקטיבי שלהם בסוגיות מסים. לניסיון רב-השנים שלהם תהיה חשיבות בהכרעה בסוגיות מורכבות שלעיתים יש להן השפעות רוחב גדולות על המשק".

עו"ד אריה ציין, כי "שופט דומה מבחינת ניסיון הוא מגן אלטוביה, השופט הבכיר היום בתחום המסים, שבא מאותו רקע - ניסיון ברשות המסים ובשוק הפרטי. המינוי הזה הוכיח את עצמו, ואני בטוח שכך גם יהיו המינויים של השופטים החדשים. במקרה שלהם, אתה יכול לסמוך על המיומנות והמקצועיות שלהם, שהם מבינים עניין, ולא יקבלו דברים שאומר צד זה או אחר כמובנים מאליהם. היום קורה, ששופטים שאין להם רקע בנושאי מסים, אלא רק במשפט מסחרי, קשה להם לעיתים להשתלב בהבנה של משפטי המס, והם עלולים להיות מוטים לטיעונים כוללניים ולהיות מוטעים על-ידי אחד הצדדים, מתוך אי-הבנה וחוסר ניסיון בתחום".

לדברי אריה, "שנים מדברים על הקמת בית-משפט למסים, שבו אמורים לכהן שופטים מקצועיים, אבל הדברים לא יוצאים לפועל בשל התנגדות של הנהלת בתי-המשפט; אך לפחות מינו כעת שני שופטים מהשוק הפרטי, מומחי מיסוי, שיסייעו במלאכה הקשה של שפיטה בתיקי מס".

לומדים את כללי האתיקה

השופטים החדשים, אשר יושבעו בטקס ההשבעה שייערך ב-25 במרץ, אינם מוכנים להתראיין בשלב זה. זאת, במיוחד לאחר שקיבלו לידם ספר עב-כרס המדריך אותם מה הם כללי האתיקה החלים על שופטים, וביניהם איסור להתראיין ללא אישור כנדרש.

ממשרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק הלוי גרינברג נמסר בתגובה: "זוהי בחירה מעולה. אנו גאים בשמואל על בחירתו ומשוכנעים בהצלחתו על כס השיפוט".

ממשרד יגאל ארנון נמסר בתגובה: "אנו גאים ונרגשים מהחלטת הוועדה למינוי שופטים לבחור בשותפנו, עו"ד קירש, לכהונת שופט בתחום המסים בבית-המשפט המחוזי בת"א. הרי, מבכירי עורכי-הדין בישראל בתחום המס, משמש כשותף במחלקת המסים במשרדנו יותר מ-12 שנה. אנו סמוכים ובטוחים כי מערכת המשפט, עולם המס בישראל, והמתדיינים בפני הרי, בפרט, יפיקו ערך רב מידענותו הגדולה, משיקול דעתו המקצועי וממזגו הנעים".

עו"ד-ד"ר שמואל בורנשטיין

גיל: 53

סטטוס: נשוי ואב לשלושה

מגורים: ירושלים

תפקיד נוכחי: מנהל מחלקת המסים ומחלקת בוררויות וגישורים במשרד עוה"ד "גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג

מינוי: מונה לשופט ביהמ"ש המחוזי מרכז

השכלה: תואר ראשון ותואר מוסמך במשפטים (אונ' בר-אילן); דוקטור למשפטים (אונ' ת"א)

ותק במקצוע: עורך-דין משנת 1984

עו"ד הרי קירש

גיל: 55

סטטוס: נשוי ואב לשלושה

מגורים: רמת פולג, נתניה

תפקיד נוכחי: מנהל מחלקת המסים במשרד עוה"ד יגאל ארנון

מינוי: מונה לשופט ביהמ"ש המחוזי ת"א

השכלה: תואר ראשון בכלכלה, ותואר ראשון במשפטים (אונ' טורונטו)

ותק במקצוע: עורך-דין משנת 1985

נבחרת שופטי המיסוי
 נבחרת שופטי המיסוי