כך תשפיע המגבלה על דירה להשקעה ביותר מ-800 אלף שקל

מחר תובא לאישור קבינט הדיור ההצעה לחייב רוכשי דירה להשקעה להגיש דוח הכנסות שנתי ולהצהיר על מקורות ההון של הרכישה ■ בענף סבורים שלא תהיה השפעה גדולה על היקף העסקאות, אך השפעה ניכרת על עסקאות של תושבי חוץ בישראל

לצד ההצעה המדוברת של יאיר לפיד על מתן הטבה במע"מ לרוכשי דירה ראשונה מקבלן שתעלה מחר (ב') לאישור קבינט הדיור, תעלה מחר הצעה נוספת המבקשת להטיל מגבלה חדשה על רוכשי דירה להשקעה ברחבי הארץ בסכום הגבוה מ-800 אלף שקל.

במסגרת הצעה זו מוצע לחייב רוכשי דירה להשקעה להגיש דוח הכנסות שנתי ולהצהיר על מקורות ההון של הרכישה. בענף הנדל"ן סבורים שלא תהיה לכך השפעה גדולה על היקף העסקאות מחד אך השפעה ניכרת דווקא על עסקאות שמבצעים תושבי חוץ בישראל.

"ההגבלה הזו, אם תאושר, לא תשפיע לדעתי בצורה ניכרת על רוכשי דירה להשקעה בישראל. זה אולי יגרום להם לחשוב פעמיים לפני הרכישה ויוריד במעט את היקף רכישת המשקיעים, אבל לא ישנה בצורה מהותית את הביקוש. מצד שני, מי שכן יושפע בצורה ניכרת לדעתי הם תושבי החוץ", כך אמר היום ל"גלובס, רו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון.

"פלח זה של השוק לדעתי יקטן משמעותית, רוכשי החוץ הביאו מיליוני דולרים ואירו לישראל ורכשו דירות, אבל גם לא נתנו למחירים לרדת. לגבי רבים מהם לא ברור מהיכן הכסף לרכישת הדירות מגיע, ודרישה כזו של חשיפת מקורות ההון שלהם טובה למאבק בהון השחור, אבל במקביל תוריד את היקף הרכישות של תושבי החוץ בישראל. לדעתי מדובר בהצעה טובה אך חלקית בלבד, ותהיה לה השפעה בעיקר על סוגיית המלחמה בהון השחור".

גם לדברי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס, השפעת ההוראה על דיווח לרשויות המס על מקור הכסף תהיה מינורית. "גם היום, כל עסקה שמבוצעת בישראל מחוייבת בדיווח למס שבח, ואם מדובר בעסקה שמעלה שאלות, נדרשות הבהרות מהרוכש. ומעבר לזה, כל אזרח בישראל שמעביר סכום של 50 אלף שקל מחשבון לחשבון צריך לתת הסבר, על אחת כמה וכמה כשמדובר במיליוני שקלים. עדיין רוב רוכשי הדירות בישראל נאלצים ליטול משכנתא כדי לרכוש דירה, ועל כן הדיווח לרשויות המס במקרה הזה אינו דרמטי וכבר קיים. יחד עם זאת, אותם עברייני מס שרוכשים דירות על שם אמא שלהם, הבן שלהם, והנכד שלהם - צפויים להיפגע, כי יהיו מחוייבים בדיווח על מקור הכספים ממנו הם מנסים להימנע".