הונאת "צ'רלי וחצי" חוזרת: מזייפים דריסות וסוחטים נהגים

תופעה: עבריינים מפעילים הומלסים ושולחים אותם לביים תאונות ולקפוץ על מכסה המנוע של מכוניות המתקרבות לצמתים, לטעון שנפגעו ולסחוט אלפי שקלים מנהגים לחוצים כדי לסגור את הסיפור בלי התערבות המשטרה

במשטרה מדווחים על עליה במספר המקרים בהם הומלסים וקבצני נדבות בצמתים מביימים תאונות דרכים וסוחטים מנהגים כסף בתמורה לכך שלא יגישו נגדם תלונה במשטרה.

לא מדובר בהמצאה ישראלית או בטכניקה חדשה במיוחד, אך נראה שבחודשים האחרונים מאז דיווחנו כאן על מקרה שכזה שהתרחש בחנייה של קניון איילון היא תופסת יותר ויותר תאוצה ושודרגה מבחינת הנועזות והתחכום.

במשטרה מכנים את המקרים האלה בשם קוד "צ'רלי וחצי", על שם סצינה בסרט שבה הילד מיקו, חברו הטוב של צ'רלי הנוכל הקטן, מביים תאונה, קופץ לכביש לפני גלגלי מכונית וגורם לנהג המפוחד לשלם בתמורה לכך שהמשטרה לא תגיע לזירת "התאונה".

במשטרה טוענים שמאחורי חלק ממקרי ההונאה האחרונים שהגיעו לידיעתה עומדים עבריינים אשר איתרו הומלסים שנזקקים לכסף וגייסו אותם לבצע את ההונאות בתמורה לכך שיתנו להם כמה מאות שקלים במזומן על כל ביצוע מוצלח.

השיטה פשוטה: ההומלס עומד בצומת וכאשר מכונית מאטה לקראת הצומת ההומלס קופץ באיטיות לעברה, נותן מכה קטנה לפח ונופל כשהוא לכאורה מתפתל מכאבים וזועק לעזרה. בשלב זה מופיעים "במקרה" במקום העבריינים ששלחו אותו, מזדהים כעוברי אורח תמימים שעברו במקום וראו את התאונה ומיד מצטרפים להומלס ומטיחים בנהג האשמות, טוענים שהוא זה שגרם לתאונה, מעוררים מהומה גדולה מסביב ומדגישים שהם עדים לתאונת דרכים. בהמשך הם משתפים פעולה עם ההומלס, הדורש מהנהג אלפי שקלים בתמורה לכך שהוא לא יערב את המשטרה.

היו נהגים שהאמינו באמת ובתמים למיצג הקולני וסברו שפגעו בהומלס וכדי לסגור את הסיפור מיהרו לשלם - לא פעם אלפי שקלים.

אבל הישראלים הם לא פראיירים ונהגים שהיו בטוחים שלא פגעו באיש וסירבו לשלם פיצוי במקום, נדהמו לגלות שמישהו הצליח להשיג את פרטיהם, התקשר אליהם הביתה ודרש, כביכול בשמו של הנפגע, סכומים שלעיתים נעו בין 20 ל-50 אלף שקל בתמורה לכך שלא יתלוננו במשטרה על "תאונת פגע וברח".

מתברר שבמקרים בהם הנהג סירב לשלם במקום העבריינים מיהרו לרשום את מספרי לוחית הרישוי של "הרכב הפוגע" והשיגו אחר כך בדרך לא דרך את הכתובת והטלפונים של בעל הרכב.

"פתאום באמצע הלילה אני מקבל טלפון הביתה מאדם שטען שיש לו את הפרטים שלי ושהוא מתכוון להתלונן במשטרה אם לא אשלם לו 50 אלף שקל. בהתחלה לא ממש נבהלתי, אבל אז הוא המשיך וטען שיש לו גם חברים בארגוני פשיעה ולא כדאי שאסתבך", סיפר ל' בהתרגשות רבה. "אחרי שהתייעצתי עם אשתי מיד ניגשתי לתחנת המשטרה והגשתי תלונה. בכלל לא פגעתי בו הוא קפץ לי על מכסה המנוע, אני נהג זהיר מאוד".

בשבוע שעבר הנוכלים ניסו שוב את מזלם בדרום תל אביב. נהגת שנסעה באזור צומת קיבוץ גלויות-איילון דרום, הבחינה לפתע באדם שרץ אל עבר רכבה, נחבט בכוונה במכסה המנוע של מכוניתה ונפל. הנהגת הייתה בטוחה שלא פגעה באדם אך יצאה לראות לשלומו. עד מהרה הופיעו במקום כמה אנשים, טענו בתוקף שראו אותה פוגעת באיש וביקשו ממנה 5,000 שקל. "תביאי 5,000 שקל ולא נתלונן במשטרה", דרשו הסחטנים. מבצעי תרגיל העוקץ לא ידעו כי נפלו על הבן אדם הלא נכון וכי מדובר בשוטרת לא בתפקיד, ובשלב זה היא פנתה לרכבה, שלפה כובע משטרה והציעה ללוות אותם למשטרה להגשת התלונה. באופן לא מפתיע הם החליטו לוותר ונמלטו מהמקום במהירות רבה.

התרגיל לא מתרחש רק בתל אביב ולאחרונה גם בבאר שבע היו כמה מקרים דומים להפליא. אחד הנהגים שדיווח למשטרה על ניסיון סחיטה תיאר: "נסעתי לאט לכיוון מרכז קניות. פתאום נפל לפני הרכב שלי על הכביש אדם בן 50 וצעק שנפגע. הייתי ערני וידעתי שלא פגעתי בו. הבנתי שיש פה תרגיל עוקץ, יצאתי וצעקתי עליו שיעוף, הוא נבהל מהתגובה שלי וראו איזה פלא, פתאום שום דבר כבר לא כאב לו והוא הרים את הרגליים וברח כמו טיל".

עם או בלי קשר לדיווחים האחרונים, במשטרת מחוז תל אביב ובמשטרת המחוז דרומי בשיתוף עם הרשויות המקומיות נלחמים בתופעת מקבצי הנדבות בין הרכבים בצמתים ועושים כל מאמץ לסלק אותם מנתיבי תחבורה מרכזיים.

"יותר ויותר הומלסים אימצו את שיטת "צ'רלי וחצי" ומנסים לסחוט כסף מנהגים מסכנים כשהם נעזרים בעבריינים שמפעילים אותם ומופיעים במקום כדי ליצור לחץ על הנהג", אמר ל-mako קצין באגף התנועה. "העצה שלי - אל תשלמו, נעלו את המכונית במהלך הנסיעה והזעיקו למקום את המשטרה. הכי חשוב - לנהוג בזהירות בצמתים ולשים לב סביב כדי שלא תפלו על מביימי התאונות, היו כבר מקרים שהצלחנו לאתר את ההומלסים שביימו תאונות ופתחנו בתיקי חקירה נגדם. התופעה הזו נמשכת ואני מציע לנהגים להיות זהירים וערניים כדי לא ליפול במלכודת הישנה הזו שמסתבר שעדיין עובדת".