מנכ"ל 018 אקספון: "הוט מרסקת את המתחרים"

איציק בן-אליעזר: "הוט היא קבוצת ענק שפועלת באגרסיביות תוך התעלמות וזלזול במהלכים של משרד התקשורת. הם מנהלים קרב בצורה יוצאת מן הכלל" ■ הוט בתגובה: "נמשיך לאתגר את השוק כנהוג בשוק תחרותי"

שוק התקשורת בישראל מעניק יתרון לשחקנים הגדולים שאחראים לרוב הפעילות. המדיניות של משרד התקשורת היא לייצר תחרות על גבי התשתיות של בזק (הוט הוחרגה בינתיים), כך שכל מי שאין לו תשתית יוכל לרכוש תשתיות מחברות התשתית במחיר מפוקח ולהציע שירותים מתחרים ללקוחות.

דווקא עכשיו, לפני קביעת המדיניות הסופית, בתום שמיעת עמדות השחקנים במסגרת השימוע שפרסם המשרד, זו ההזדמנות לשמוע מה דעתו של מנכ"ל 018 אקספון, איציק בן-אליעזר, על עתיד שוק התקשורת לאור המדיניות החדשה המתהווה.

למרבה הפלא בן-אליעזר מוצא הזדמנות במודל החדש שמציע משרד התקשורת. בניגוד לפרטנר וסלקום שעושות כל מאמץ כדי להוריד את מחיר השימוש בתשתיות של בזק והוט, הוא מתמקד בדברים אחרים.

- איך אתה רואה את התפתחות שוק התקשורת לאור השינויים שצפויים להיווצר בעקבות מדיניות המשרד להקמת שוק סיטונאי?

"אני סבור שאם משרד התקשורת ידאג להתפתחות שוק סיטונאי של ממש אנחנו נמצא את עצמנו תוך כמה חודשים מרגע כינונו בשוק שיש בו מספר שחקנים לא רב, אבל גם לא מצומצם, בנוסף לבזק הוט סלקום ופרטנר. נתון המפתח וזו גם הייתה עמדתנו בשימוע הוא לאו דווקא המחיר הסיטונאי. הוא חשוב להצלחת החדירה של השחקנים החדשים. ככל שהמחיר יהיה נמוך זה יעזור לצרכנים אבל זה לא מה שיקבע אם יהיה פה שוק סיטונאי, משום שיתפתח שיווי משקל סביב השוק הסיטונאי, ככל שהוא ייקבע".

- אז אתה סבור שהמחירים יאפשרו יצירת תחרות? סלקום ופרטנר טוענות ההיפך.

"אני סבור שהמשרד הגיע לתוצאה סבירה כשמסתכלים על מצב השוק הקמעונאי ועל מדינות אחרות והיא מאזנת בין הצרכים של חברות התשתית וצורכי התחרות. העמדה שלנו היא שמה שחשוב זה לא רק המחיר. יהיו שולי רווח נורמלי לנו ולחברות התשתית. רואים מה קרה בעולם הסלולר. ברגע שיש תחרות נקבע מחיר של שיווי משקל ולכן אני לא קונה את הטענות של פרטנר וסלקום שאומרות שהמחיר טוב אולי לחדירה אבל לא ייתן לנו רווח עודף, שיאפשר לנו להיכנס לטלוויזיה".

- אז מה חשוב לך יותר מהמחיר?

"חשובים כמה דברים. הנושא של קו הטלפון (הדרישה מבזק להעמיד את קו הטלפון לטובת המתחרים במחיר אפסי - ג.פ.), והדבר הכי חשוב זה ריסון שחקני התשתית".

- אבל השוק הולך לחבילות שירותים כמו בהוט. זה איום גדול על שחקנים קטנים.

"המסה הקריטית היא עשרות אלפי לקוחות שמתחתיה יהיה קשה מאוד לחיות. הסיפור של חבילות שירותים הוא נכון. הרוב המכריע של בתי האב יבקשו לצרוך חבילת שירותים כוללת אבל עדיין יהיו שוליים של 10%-15% שיספיק להם רק אינטרנט וטלפוניה".

- לגבי הטלוויזיה, פרטנר וסלקום טוענות שהמחיר לא כלכלי בגלל שהלקוחות משלמים גם לפי נפח ולא רק לפי מהירות?

"בוא נתחיל בזה שהמודל הנוכחי פותר את בעיית האינטרנט והטלפוניה ומציע תנאים שווים לכל השחקנים הקטנים. לגבי הטלוויזיה, היא ללא ספק מניע החלטה ראשון של הלקוח. הוא יבחר את הקבוצה שלו קודם כל על בסיס הטלוויזיה. אלא מה, אני חושב שיתפתחו ומתפתחים מודלים חלופיים שבהם שרשרת הערך תשתנה.

"הוט ו-yes יעמדו מול אתגרים לא פשוטים. לגבי המחיר של התנועה - אני לא קונה את זה. מה שעשה משרד התקשורת, הוא נתן לנו כספקי שירות דרגות חופש לקביעת את איכות השירות ללקוח. אם הוא היה קובע מחיר לפי מהירות כמו שמבקשת פרטנר, לצידה הוא היה חייב לקבוע גם את יחס ההעמסה (איכות השירות של בזק - ג.פ.) ובעצם היה מקבע רמת שירות אחידה לכל הספקים ולא היה מייצר תשתית לתחרות על האיכות. ברוב המודלים שהתפתחו בעולם רואים ששחקני התוכן הם לא חברות התשתית. מי שהגיע הם שחקני ענן והם ממילא לא קנו קיבולת. גוגל היא שחקן תוכן מספר אחד בעולם אבל היא לא ISP (ספקית אינטרנט) באף מדינה".

- מה בעייתי בעיניך במודל?

"נושא אחד הוא ביטול ההפרדה המבנית מבזק שלא לפי מסגרת של תנאים וכלים ברורים. קודם כל צריך לקבוע שהמחיר הקמעונאי של בזק והוט לא יפחת ממחיר שיש לו קשר למחיר הסיטונאי. אנחנו המלצנו לדוגמא שהמחיר הקמעונאי של בזק והוט על מרכיב של תשתית אינטרנט לא יפחת מ-20%-25% מעל המחיר הסיטונאי. זה מחיר שאמור לגלם את העלות הקמעונאית ועלות יצירת ה-ISP. למה זה חשוב? משום שהחברות האלה באות עם כוח פיננסי אדיר והן יכולות בזמן קצר לחסל את התחרות לפני שהתחילה ואז להישאר כדואופול לבד ולהעלות את המחירים. זאת אומרת שרק אז אפשר יהיה לבטל את ההפרדה".

- ומה לגבי הוט?

"מה שקורה הוא מחדל מתמשך. מדובר בקבוצת ענק שמשתלטת על SFR בצרפת, החברה הזו פועלת כחברה אחת תקופה ארוכה ולא נתונה לפיקוח. היא פועלת באין מפריע והורסת את התחרות באופן שיטתי בשלוש השנים האחרונות. נכון להיום לא נותרו לנו כמעט בכלל לקוחות הוט. הוט פועלת באגרסיביות בשווקים בהם לא הייתה פועלת קודם. את שוק ה-ISP היא ריסקה, בשוק המב"ל (שיחות בין לאומיות) היא הציעה הצעות חסרות תקדים ללקוחותיה, והכל תוך פגיעה במתחרותיה-לקוחותיה הפוטנציאליות בשוק הסיטונאי.

"הם לוקחים שווקים שבהם הם לא קיימים ומשתמשים בשווקים האלה על מנת לרסק אותם ועל הדרך מרסקים את המתחרים הפוטנציאליים. כל זה תוך התעלמות וזלזול במהלכים של משרד התקשורת כאילו כל האסדרה החדשה אינה נוגעת להם. ייאמר לזכותם שהם מנהלים מצוינים משום שאם עד עכשיו הם עושים את כל זה ומשרד התקשורת עושה שימוע רק על תשתיות בזק בלבד, זו ההוכחה שהם מנהלים קרב בצורה יוצאת מן הכלל".

מהוט נמסר: "הוט מובילה בשורה צרכנית בשוק ומציעה ללקוח את הצעות הערך הטובות ביותר ללקוח, הוט תמשיך לאתגר את השוק כנהוג בשוק תחרותי".