שינויים בשיעור מס השבח ההיסטורי

בעקבות תיקון החוק הוגדלו שיעורי המס ההיסטורי באופן הדרגתי ■ מדריך ומחשבון מס שבח

סעיף 48א לחוק מיסוי מקרקעין קובע את שיעור המס החל על השבח. מס השבח חל בעת מכירת זכות במקרקעין, על מוכר הזכות, בגין השבח הריאלי שנצמח על המקרקעין מיום רכישתם על ידי המוכר ועד ליום מכירתם. מסלול המס על השבח תלוי במספר פרמטרים, ביניהם, זהות המקרקעין הנמכרים (קרקע/ דירת מגורים וכדומה), יום הרכישה של הנכס הנמכר וזהות המוכר האם הוא יחיד או תאגיד.

בין שאר המסלולים לחישוב מס השבח קובע סעיף 48א(ד) לחוק, מסלול המחיל שיעור מס מרבי במכירת זכות במקרקעין או בפעולה באיגוד מקרקעין, וזאת כאשר יום הרכישה של המקרקעין היה בשנות המס 1948 (או לפני) ועד תום שנת המס 1960. שיעור מס זה מכונה בעגה המקצועית "שיעור המס ההיסטורי". החל משנת המס 1961 נקבע שיעור מס השבח על פי המתכונת הרגילה של המסלולים הקבועים בחוק.

כאשר יום הרכישה של הנכס הנמכר הוא עד לשנת המס 1948, שיעור המס המרבי הבסיסי עומד על 12%. עבור כל שנת מס נוספת גדל שיעור מס השבח באחוז אחד. מילים אחרות, שיעור המס ההיסטורי לגבי נכסים שיום הרכישה שלהם נקבע בין שנות המס 1949 ועד 1960 עומד על שיעור המס הבסיסי של 12% בתוספת אחוז אחד נוסף לכל שנה משנת המס 1949 ועד לשנת המכירה. יוצא, שבמסגרת השנים בהן חל שיעור מס השבח ההיסטורי, ככל שיום הרכישה חל בשנת מס מוקדמת יותר, כך שיעור מס השבח יהיה נמוך יותר.

בשונה משיעור מס השבח הרגיל שנקבע, כאמור, על פי מספר פרמטרים, ביניהם יום הרכישה של הזכות במקרקעין, שיעור המס ההיסטורי הוא קבוע ועולה בהדרגה בכל שנת מס. בנוסף לכך, שיעור מס השבח הרגיל חל רק על השבח הריאלי שנצבר על הנכס הנמכר כאשר השבח האינפלציוני פטור ממס (למעט החלק שנצמח עד 1994 עליו חל שיעור מס של 10%), ואילו שיעור מס השבח ההיסטורי חל על מלוא השבח, גם על המרכיב האינפלציוני שבו.

בעקבות תיקונו של סעיף 48א(ד) לחוק, הוגדלו שיעורי המס ההיסטורי באופן הדרגתי. לפי סעיף48א(ד)(2) לחוק, במקרה של מכירת זכות במקרקעין בידי חברה שהכנסתה מעסק, ייווסף לשיעור מס השבח ההיסטורי, המחושב כאמור, אחוז אחד לכל שנת מס וזאת החל משנת המס 2005 ועד לשנת המכירה. כך, למשל, שיעור המס ההיסטורי במכירת נכס על ידי חברה כאמור שיום רכישתו היה עד לשנת המס 1948 עומד, נכון לשנת 2014, על 22%, ועתיד לעלות באחוז אחד לכל שנת מס נוספת.

בהתאם, שיעור מס השבח ההיסטורי החל על נכס שיום רכישתו חל בשנת המס 1949 עומד, נכון לשנת 2014, על 23%, ועתיד לעלות באחוז אחד לכל שנת מס נוספת. עם זאת, אחוז המס המקסימאלי, לא יעלה על 26.5%, ללא תלות ביום הרכישה של הנכס.

האמור לעיל יחול גם במכירת זכות במקרקעין בידי יחיד שקיבל את הזכות בפירוק חברה שהכנסתה מעסק. ברם, במקרה זה, שיעור המס ההיסטורי המקסימאלי שיחול לא יעלה על 25%, ללא תלות ביום הרכישה של הנכס.

סעיף 48א(ד)(3) לחוק קובע את שיעור המס ההיסטורי החל בכל יתר המקרים. במכירת זכות במקרקעין בידי יחיד, שלא קיבל את הזכות אגב פירוק חברה שהכנסתה מעסק כאמור לעיל, שיעור מס השבח ליום רכישה שחל עד לשנת המס 1948 ויום המכירה הוא בשנת 2014 יעמוד על 17%, ועתיד לעלות בשני אחוזים לכל שנת מס נוספת; שיעור מס השבח ההיסטורי לנכס שיום רכישתו בשנת המס 1949 ונמכר בשנת 2014 עומד על 18%, ועתיד לעלות בשני אחוזים לכל שנת מס נוספת. עם זאת, אחוז המס המקסימאלי, ללא תלות ביום הרכישה יעמוד על 25%.


במקרה בו מדובר בפעולה באיגוד מקרקעין הנעשית על ידי יחיד שהוא בעל מניות מהותי, שיעור מס השבח ההיסטורי, כאשר יום הרכישה הוא עד לשנת המס 1948 ויום המכירה הוא בשנת 2014, עומד על 18%, ועתיד לעלות בשני אחוזים בכל שנת מס נוספת. ברם, אחוז המס המקסימאלי, ללא תלות ביום הרכישה יעמוד על 30%.

במקרה בו מדובר בחברה שהכנסתה אינה מעסק, שיעור מס השבח ההיסטורי יעלה באחוז אחד בשנת 2011 ובאחוז אחד נוסף בשנת 2012 והחל משנת המס 2013 יעלה בשני אחוזים לכל שנה עד לשיעור מס מקסימאלי של 26.5%, ללא תלות ביום הרכישה.