ייבוש מרכזי הספורט? "הצעת החוק הזאת לא תעשה טוב לספורט"

מנכ"ל מרכז מכבי, נאור גלילי, מודה בראיון ל"גלובס" ששרת הספורט לימור לבנת ניצחה במאבקה להעברת כספי הטוטו ישירות לקבוצות, אבל בפועל יהיו לו מחיר

בשבוע שעבר נרשם כנראה אחד מציוני הדרך המשמעותיים בספורט הישראלי, כאשר הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק ההסדרים בספורט. המשמעות בקצרה: החל מ-1 בינואר 2015 יועברו כספי התמיכות של הטוטו ישירות לקבוצות ולא דרך מרכזי הספורט (מכבי, הפועל, אליצור, בית"ר, עוצמה ואס"א) ששימשו מעין "גופי צינור", ולעתים עבדו ממש כמו בנק מול האגודות ומועדוני הספורט הכפופים אליהם.

עבור רבים בספורט הישראלי, מדובר ברגע מגדיר של ממש - זהו המהלך שנועד ל"ייבש את המרכזים הפוליטיים" ולהפוך את הספורט למקצועי יותר. אבל עבור אחרים, המהלך הזה מסמן עוד נקודה מדאיגה במעורבות ההולכת וגדלה של משרד הספורט ושרת התרבות והספורט לימור לבנת בניהול הספורט בישראל.

מי שעמד במוקד המאבק מול החוק שהובילה שרת הספורט הוא מנכ"ל מכבי ישראל (מרכז מכבי), נאור גלילי, והוא מודה בפה מלא בתבוסה שנחלו המרכזים. "בעצם זה שההחלטה עברה בכנסת, זה אומר שהם ניצחו במאבק", אומר גלילי, 47, בראיון ל"גלובס", "אבל הצעת החוק הזאת לא תעשה טוב לספורט, להיפך. אני חושב שהצעת החוק נולדה בחטא. זו גחמה של בנאדם אחד, דווקא לא השרה לבנת אלא של אורי שפר (ראש מינהל הספורט). הוא אפילו אמר לאחד מחבריו שמרכזי הספורט סיימו את עשייתם ואת תפקידם ההיסטורי למען הספורט כי עכשיו משרד הספורט נכנס יותר פנימה לתוך הספורט, ואני לא יודע אם יש כוונה להלאים פה את הספורט".

‎*המרכזים הללו, שאתה חלק מהם, מזוהים עם כל מה שרע בספורט, מעין גופי צינור שהפכו לבנקים ומתוקף זה מחזיקים בכוח עצום. לא בטוח שהחוק רע.

‏"לפני שבאתי למכבי, לא ידעתי כמה משמעותיים מרכזי הספורט בחיי היום יום של הגופים. גיליתי שהמרכזים עושים עבודת קודש, ולא בדברים הנוצצים שאנחנו שומעים עליהם. היינו בסיור בחצור הגלילית וראינו שם קבוצת ילדים שמשחקים כדורגל בלי תלבושות, מן חוג כזה, והם באים ואומרים שהם שוקלים לסגור את הקבוצה בגלל חוסר מימון. אז לקחנו אותם תחת חסותנו. בשלוש שנים ראשונות קבוצות לא מקבלות גרוש מהמדינה, והיחידים שעוזרים לקבוצות כאלו מבחינת מימון הם או הרשות המקומית, שגם היא מוגבלת כי אין לגופים הללו אישור ניהול תקין, ומרכזי הספורט".

‎*אתה אומר שבלעדיכם קבוצות היו נסגרות?

‏"כן. רק בצפון הקמנו בשנתיים האחרונות קרוב ל-30 קבוצות, לא רק כדורגל. פעילויות כמו צעדות ומרוצים, למשל הקמנו קבוצת סמבו בערד, צעדת קצרין שלא היתה. בסוף השבוע הוצאנו 600 נשים לאילת לתחרויות הכדורשת נשים, מיזם מדהים שגם אותו לקחנו תחת חסותינו. בעניין הזה אני חייב לפרגן ליורם אייל (יו"ר מכבי ישראל) שמתווה את החזון, רואה את פיתוח הספורט כשליחות ונותן חופש פעולה לעבוד ולהוציא לפועל".

‏***

מרכז מכבי מחזיק היום כ-20,000 ספורטאים, מספר 2 אחרי מרכז הפועל שמחזיק בכ-50% מכמות הספורטאים בארץ.

*כמה קבוצות היום שמחזיקות בהלוואות אצלכם, ב"בנק" שלכם?

‏"אני מעדיף להגדיר את זה כחמצן שאנחנו נותנים לקבוצות שלא מצליחות לחיות בדרך בה מתנהל היום הספורט והדרך בה מתקצבים אותו. חוץ מזה שמדובר באשראי ולא בהלוואות, הרי אין פה ריבית או הטבות שאנחנו גובים. אני מעריך שבסביבות 80% מהקבוצות יש להם אצלנו על החשבון, בעיקר בגלל נושא ביטוחי הספורטאים שאנחנו לוקחים על עצמנו בתחילת עונה ומשלמים לחברות הביטוח בפריסה לשלושה תשלומים, וגובים מהקבוצות את הכסף הזה אחר כך ב-10 או 12 תשלומים. בתקופתי במכבי הרחבנו את פעילות האשראי, וזה לא דבר רע, זה נותן לקבוצות אפשרות להתקיים. אתן לך דוגמה: הגיע אליי יו"ר מכבי ראשון לציון בכדוריד ואמר לי שיש להם בעיית תזרים והוא רוצה את כל ה-250 אלף שקל שלו שמגיעים לו ממועצת ההימורים מראש. ככה יוצא שאני זה שסופג את הבור הזה שלו, כי את ההקצבות עבורו אני מקבל בכל חודש ממועצת ההימורים. ברגע שנתתי לו בינואר 250 אלף שקל, זהו, אין לו יותר. הוא לא יכול לדפוק לי יותר באותה שנה קלנדרית על הדלת ולבקש".

‎*ככה מתחילה הבעיה - בעצם זה שאתם נותנים אשראי, אח"כ הקבוצות הללו חייבות לכם בהצבעות עבור נציג מרכז מכבי כשיש בחירות לראשות איגוד?

‎‏"זה היה ככה בעבר אולי. אבל ברגע שמשרד המשפטים קיבל לפני כשנה וחצי החלטה שאין הצבעות בייפויי כוח אלא בחירות חשאיות ודמוקרטיות, זה כבר לא ככה. בבחירות לאיגוד הכדורסל בקיץ 2012, נציגים של קבוצות מכבי לא בהכרח הצביעו לרשימת חמשת המרכזים שגם מכבי היתה חלק ממנה. ואני גם יודע מי לא הצביע - אז מה, אני אלך ואגיד להם 'אני יודע שלא הצבעתם ועכשיו לא תקבלו כסף?' אני רוצה שהקבוצות האלו יחיו, שיהיו קיימות".

צריך להבהיר כי התיקון לחוק מועצת ההימורים פוגע רק ביכולת של המרכזים לתת אשראי. כלומר, הכסף הגדול - במקרה של מכבי כ-22 מיליון שקל - שיעבור עכשיו ישירות לקבוצות. בנוסף המרכזים ימשיכו לקבל את אותם 4% מרווחי הטוטו (במקרה של מכבי כ-5 מיליון שקל בשנה) לטובת תפעול המנגנון, וכספים שיחולקו כמענקים - על-פי קריטריונים - לקבוצות שבמרכז יחליטו לצ'פר או לפעילויות שבמרכז יחליטו להשקיע בהן.

‏"כספי המענקים שאנחנו מחלקים - שם יש לנו את היכולת לקבוע למי לעזור ובמי לתמוך. למשל, לפני כמה חודשים באו אלינו מכבי ב"ש בכדורגל ואמרו לנו 'אנחנו בצרות, וחייבים מענק של 40-50 אלף שקל. נתנו להם את הכסף. אבל צריך להבין שכשאנחנו עומדים מול אנשים כאלו, אנחנו לא סתם נותנים את הכסף. אנחנו לומדים את האנשים האלו באגודות, מי יש לו מילה, אצל מי זה באמת פנצ'ר חד-פעמי. כשהם באים ומספרים לי על עיקולים שיש להם על החשבון, אני מסתכל גם על 300 ילדים במחלקת הנוער שלהם ומה המשמעות אם אני לא אתן להם את הכסף. אם היינו משרד ממשלתי, אז יכול להיות שהרבה קבוצות היו נסגרות".

‏***

היתרון הגדול של מכבי בהשוואה למרכזים האחרים הוא היתרות העצומות שהמרכז מחזיק, שנאמדות נכון להיום על כ-12 מיליון שקל, כולל פה ושם נכסי נדל"ן מניבים ששווים על הנייר עוד עשרות מיליוני שקלים. רחוק מאוד מהמצב שבו נמצא למשל מרכז הפועל ששקוע בחובות. את הקרדיט להון העצמי שצבר מרכז מכבי נותן גלילי לצבי ורשביאק, יו"ר מכבי ישראל בעבר ומי ששימש עד לא מכבר כיו"ר הוועד האולימפי. "לזכותו של צביקה, במקומות שהוא ישב בהם - מכבי ישראל, הוועד האולימפי - הוא השאיר יתרות זכות, איתנות כלכלית ועצמאות שאין באף גוף אחר. הוא נהג במשורה, יש כאלו שמאשימים אותו ביד קמוצה אולי, והוא שמר על כספים הללו שהגיעו, אותם 4% שמגיע על פי חוק מועצת ההימורים, ולא נתן לכל מי שביקש. הוא הקים פה מערכת שבסופו של דבר משאירה את מכבי עם יתרות של מעל 10 מיליון שקל".

*‎שרת הספורט הציגה את התיקון לחוק כניצחון גדול על המרכזים.

‏"ימים יגידו. מבחינתי ההצעה הזאת משולה להצעה שכל חבר כנסת יכול ליזום, לפיה הבנקים בישראל לא יוכלו יותר לתת אשראי לעסקים. הבנקים עוד נהנים מריביות, תקורות וכו', אנחנו שקל לא מקבלים מזה שאנחנו נותנים אשראי. החוק הזה לא יעשה טוב לספורט, כי מנעו מהקבוצות את חופש הבחירה הכלכלי שיאפשר להם לקבל אשראי. עד היום הקבוצות יכלו לבחור איך לקבל את הכסף, ועובדה ש-97% מהקבוצות בחרו עד היום לקבל את הכספים דרך המרכזים ולא ישירות מהטוטו, וזה לא בגלל העיניים היפות שלנו".

*אם כל כך ברור שהחוק הזה לא טוב וקבוצות עלולות להיסגר, למה במשרד הספורט התעקשו עליו? שוב הטיעון שהשרה רצתה להשאיר חותם בקדנציה שלה?

‏"בפירוש כן. כי לחוק הזה נכנסו לא מתוך הכרה ברורה של מה בעצם עושים המרכזים. לפני שלושה שבועות קיבלתי טלפון ממנהל בכיר במשרד הספורט, והוא אומר לי 'תשמע, אני מצטער שאני האיש הרע, אבל ביקשו ממני נתונים של מה בדיוק אתם עושים במרכזי הספורט'. אתה מבין, בכיר במשרד הספורט, שואל אותי מה עושים מרכזי הספורט? שאלתי אותו בשביל מה הוא צריך את זה, הוא ענה שכדי להעביר למעלה, לשרה. אז התחלתי להגיד לו מה אנחנו עושים - ואחרי 5-6 נושאים הוא אומר לי 'עצור עצור רגע, לקחתי דף קטן מדי'. ונתתי לו בין 30-35 נושאים של פעילויות שמכבי ישראל עושה בספורט, מתנועת נוער מכבי צעיר ועד משלחות של נערים.

‏"הרי איך נולד הסיפור הזה של מרכזי הספורט? בכלל מתוך דוח שבא בכלל לטפל באלימות בכדורגל הישראלי, שמונה אליו פרופסור ירון זליכה, שתמיד שרוצים ליצור דוחות כאלו ואחרים אז קוראים לו. בתוך הדוח הזה של הכדורגל הוא ציין שני דברים שקשורים למכרזי הספורט - לא להעביר את ההקצבות דרך המרכזים ולבטל את ה-4% שמרכזי הספורט מקבלים מהטוטו. בתוך דוח של אלימות בכדורגל מכניסים שני סעיפים שבכלל לא קשורים לנושא. הוועדה הזאת (של זליכה) מעולם לא זימנה את מרכזי הספורט לשאול מה אתם עושים או לא עושים".

*הרבה אנשים במהלך השנים ניסו להכניע את המרכזים, עכשיו זה הצליח. כנראה שהציבור מאס בכם?

‏"כשישבתי עם חברי הכנסת, פתחתי את זה מולם ואמרתי להם שהיום בממשלה ובכנסת כולם רוצים להיות כחלון. כולם רוצים לעשות רפורמה. כשכחלון עשה את הרפורמה בסלולר, זה עבד לטובת אנשי הקצה - הציבור, הצרכנים. ברפורמה שמשרד הספורט רוצה לעשות, מי הם אנשי הקצה? מי הצרכנים?‏‎ ‎יושבי הראש והמנהלים של הקבוצות שצריכים להתמודד עם ההחלטה הזאת עכשיו. לא איל ברקוביץ' שיושב באולפן וחוץ מכדורגל הוא לא מכיר שום ענף ספורט. הוא לא היה במקומות שאנחנו מסתובבים בהם. אני נותן אותו כדוגמה כמי שכל הזמן מהלל ומשבח את הצעת הספורט".

גלילי מעריך שכדי למנוע מהחוק לעבור בכנסת "השקענו בלובינג בסביבות 70 אלף שקל. כי כשאתה מגיע למגרש הזה של הכנסת, שהוא לא המגרש שלנו, אז אתה צריך לשכור אנשי מקצוע, גם לוביסטים, שיעזרו לך. כשהגעתי לכנסת הייתי מאוד אופטימי כי חשבתי שכאשר מגיעים להצביע אז כל אחד מצביע לפי צו מצפונו. אפילו יו"ר ועדת החינוך, עמרם מצנע, שדנה בנושא הזה, אמר שהוא לא מבין מה הספורט יכול להרוויח משינוי החוק. ואז למדתי שיעור באזרחות: כמה שיבינו אותך, כמה שתשלוט במגרש ותבקיע גולים, בסופו של יום משמעת סיעתית תכניע אותך".

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "התיקון לחוק אושר בכנסת פה אחד בשבוע שעבר בתמיכת חברי כנסת ממפלגות שונות חוצות קואליציה ואופוזיציה, שתהום אידיאולוגית פעורה ביניהם.

מפתיע, שלא לומר מאכזב, לגלות שדווקא מנכ"ל מכבי נאור גלילי עדיין מתקשה להפנים את השינוי בספורט וממשיך לנסות לכבול את הספורט והספורטאים בתוך הפוליטיקה הישנה של המרכזים. משרד הספורט מציע לגלילי להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לספורט, ולקחת חלק ברפורמה הכוללת שמובילה השרה לימור לבנת בספורט הישראלי".