קבלנים: "המלצת אורי שני שלא לקנות דירות - לא אחראית"

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ אליאב בן שמעון: "ההיסטוריה הוכיחה שאמירות על ירידת מחירי דירות תמיד עצרו את השוק, אך כאשר לא התממשו התוצאה הייתה הפוכה ומחירי הדירות עלו"

בין אם מתן ההטבה לזוגות צעירים שיירכשו דירה וייהנו ממע"מ בשיעור אפס תביא בסופו של יום לירידת מחירי הדירות ובין אם לא, אין חולקים על כך שהבעיה טמונה בתקופת הביניים עד ליישומה בפועל. אורי שני אינו הגורם הראשון שקורא לציבור שלא לקנות דירות כי מחירי הדירות יירדו. גם כאשר שר השיכון דאז אריאל אטיאס נכנס לתפקידו ב-2009, הוא קרא לזוגות הצעירים שלא לקנות דירות כי המחירים יירדו בקרוב.

בפועל, ולמרות מאמציו המרובים של אטיאס לשווק קרקעות, מחירי הדירות לא ירדו ואף עלו. זוג צעיר שהמתין עם רכישת הדירה ב-2008-2009 מצא עצמו משלם יותר ב-2010-2011, ובמצבים מסוימים, מגבלות המימון שהטיל בנק ישראל הדירו חלק מהזוגות הצעירים מהאפשרות לקנות דירה.

למרות הצהרות העבר, שני לא נמנע מקריאה להימנע מקניית דירות והדבר עורר תגובות נזעמות בקרב הקבלנים. "ההחלטה בנושא המע"מ היא החלטה ראויה שאמורה בהחלט להוזיל את מחירי הדירות לזוגות צעירים", אומר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ אליאב בן שמעון. "הבעיה שאמירות כמו של שני - להפסיק לקנות דירות לפני שההחלטה הפכה לחוק וקיבלה תוקף - הן מאוד בעייתיות ועלולות לגרום נזק אם חלילה ההחלטה לא תתקבל בסוף. בדיוק כמו שקריאות דומות בעבר להימנע מרכישת דירות יצרו נזק כאשר ההבטחות לירידת מחירים התפוגגו".

עוד אומר בן שמעון, כי ההיסטוריה הוכיחה שאמירות על ירידת מחירי דירות תמיד עצרו את השוק, אך כאשר לא התממשו התוצאה הייתה הפוכה ומחירי הדירות עלו. "שני יכול להבטיח שההחלטה תעבור את כל הליכי החקיקה ואת העתירות לבג"ץ שיוגשו בעקבות סוגיית הקריטריונים?", שואל בן שמעון.

"אני מסכים עם היוזמה להטיל מע"מ בשיעור אפס ולהקל על זוגות צעירים, אבל המצב היום הוא שיש קיפאון במשרדי המכירות, ואם בסוף ההחלטה לא תתקבל - הביקושים יתפרצו ויביאו בסוף רק לעליית מחירי הדירות. בינתיים, הקבלנים נפגעים, למרות שהמע"מ כלל לא הגיע ולא יגיע לכיסם".

לדברי בן שמעון, שני יכול היה להימנע מהבעיה של תקופת הביניים ומהקריאה לציבור שלא לקנות דירות אם היה נקבע שההחלטה תחול רטרואקטיבית מיום החלטת קבינט הדיור, כלומר החל מאתמול. "למה רוכש פוטנציאלי צריך להיות היום באי-ודאות? אם היה נקבע שההטבה תחול על מי שרוכש דירה החל מאתמול, גם הציבור לא היה נפגע. אם ההחלטה תקבל תוקף, הציבור רק ייהנה מההטבה, הקבלנים לא ייפגעו מהקיפאון ולא ייווצר מצב שעוד מספר חודשים, אם חלילה ההחלטה לא תיושם, מחירי הדירות רק יעלו".