מרכוס וובר יזרים עוד 100 מיליון שקל למנופים הכושלת

במסגרת העסקה תקצה מנופים ל-ASTC שבשליטת וובר מניות שיהוו 25.5% מהון מניותיה ■ ASTC גם תעמיד למנופים הלוואה בגובה 5 מיליון דולר

מניית חברת ההשקעות מנופים פיננסיים קפצה במהלך המסחר בעשרות אחוזים, בעקבות דיווח על אודות הזרמת הון צפויה של כ-100 מיליון שקל מבעלת השליטה בחברה, ASTC שבשליטת מרכוס וובר. מדובר על עסקה שבמסגרתה תקצה מנופים ל-ASTC מניות שיהוו כ-25.5% מהון המניות שלה, בכפוף לאישור אסיפת בעלי המניות.

במקביל תעמיד ASTC הלוואה בגובה 5 מיליון דולר לחברה. בסוף הרבעון השלישי היו למנופים כ-11.3 מיליון שקל במזומנים ובשווי מזומנים. למנופים שתי סדרות אג"ח בהיקף של 85 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות סולידיות של פחות מ-5%. מנופים נסחרה הבוקר בשווי של 140 מיליון שקל, לאחר שקרסה ב-90% תוך שלוש שנים, בעקבות הפסדי ענק של מאות מיליוני שקלים בעסקי הנדל"ן וחיפושי הנפט.

המחיר הגבוה מבין שתי אפשרויות

במסגרת הקצאת המניות תשלם ASTC את המחיר הגבוה מבין שתי אפשרויות. הראשונה היא המחיר הממוצע של מניית מנופים בבורסה ב-90 ימי המסחר שקדמו למועד כינוס האסיפה שתידרש לאשר את העסקה, והשנייה היא מחיר של כ-27.5 אגורות למניה, הנגזר מההון העצמי המיוחס לבעלי המניות של החברה, על בסיס דוחות הרבעון השלישי של 2013. המחיר גבוה ביותר מ-100% ממחיר הנעילה של המניה אתמול. בכל מקרה, תמורת המניות תשלם ASTC לא פחות מ-99.7 מיליון שקל.

מנופים מציינת בדיווח לבורסה, כי למיטב ידיעתה ASTC תפקיד מראש את הסכום בחשבון נאמנות בתאגיד בנקאי בישראל, ותיתן הוראה לנאמן שלפיה הסכום יועבר לחברה כתמורת ההצעה הפרטית, ככל שהיא תבוצע עד לסוף חודש מאי. ASTC מחזיקה ב-48.8% מהון המניות של מנופים.

בעל מניות גדול נוסף בחברה הוא אברהם נניקשווילי, שמחזיק בכ-31.1%. מנופים מעדכנת כי החברה הציעה לנניקשווילי להשתתף בהצעה הפרטית, וכך יחולקו המניות בינו לבין ASTC בהתאם ליחס ההחזקות שלהם בחברה. בהנחה שלא ישתתף, אמורה החזקתו להיות מדוללת לאחר השלמת העסקה.

כאמור, במקביל תקבל מנופים הלוואה מ-ASTC, בסך 5 מיליון דולר. ההלוואה נושאת ריבית שנתית של 5%, ותיפרע בתשלום אחד לאחר שישה חודשים, או מוקדם יותר. ההלוואה ניתנת ללא ביטחונות.

מנופים נולדה משלד בורסאי שרכשו ב-2005 אנשי העסקים ג'קי בן-זקן ושותפו נניקשווילי, ובהמשך הם ביצעו באמצעותו שורת עסקאות נדל"ן גדולות בישראל (קניון ארנה), בארה"ב ובקזחסטאן. המשבר העולמי ב-2008 פגע קשות בעסקי החברה.

בהמשך הצטרף המשקיע השוויצרי וובר לגרעין השליטה, והפך בהמשך לבעל המניות הגדול בחברה, לאחר שהשקיע בה סכום עצום של כחצי מיליארד שקל, השקעה שעליה הוא מופסד כיום יותר מ-80%. בסוף 2013 ספגה מנופים מהלומה כששמן נפט וגז, שמנופים מחזיקה ב-7.5% ממניותיה, הודיעה על כישלון קידוח "ים 3".