שישה חודשי מאסר לעוזר של בועז יונה בחפציבה

פרדי אלגמיל הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות על חוק המכר (דירות), סיוע לרישום כוזב במסמכי תאגיד, ועבירות על חוק ניירות ערך

שישה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, וכן שישה חודשי מאסר על-תנאי ופיצוי לנפגעים בסך 400 אלף שקל - זהו העונש שהטיל היום (ה') בית המשפט המחוזי בירושלים על פרדי אלגמיל, ששימש עוזרו של בועז יונה בחברת הבנייה חפציבה שקרסה ב-2007. אלגמיל הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות על חוק המכר (דירות), סיוע לרישום כוזב במסמכי תאגיד, ועבירות על חוק ניירות ערך. השופט אהרון פרקש אימץ את העונש שאותו ביקשו הצדדים במשותף במסגרת ההסדר.

כתב האישום בפרשה חפציבה הוגש על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה בספטמבר 2011, כנגד שמונה נאשמים. כתב האישום ייחס לנאשמים עבירות של גניבה, מרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות על חוק ניירות ערך. במשך שנים הייתה קבוצת חפציבה אחד הגורמים הקבלניים הגדולים והמוכרים בישראל. הקבוצה כללה כמה חברות פרטיות וציבוריות שעסקו בייזום ובבניית פרויקטים למגורים ולמסחר. עם קריסת החברה באוגוסט 2007 נפתחה חקירה מקיפה ביאח"ה וברשות לניירות ערך.

רו"ח אלגמיל שימש המשנה למנכ"ל של חברות חפציבה החל משנת 2000, וכן יד ימינו של בועז יונה בניהול החברות ובמימונן. בנוסף כיהן אלגמיל כמנכ"ל חברת צמרות, עד לשנת 2005, וכדירקטור בחופים בין החודשים פברואר 2006 עד יולי 2006. במסגרת תפקידיו פעל אלגמיל מול הבנקים, בין היתר, להשגת המימון לפעילות החברות ובכלל זה להסדרת תנאי הליווי הבנקאי. על פי כתב האישום שהוגש, פעלו הנאשמים, שהיו בעלי תפקידים מרכזיים בחברה, להפקדת כספים רבים ששילמו רוכשי הדירות לחשבונות שאינם חשבונות הליווי הרלוונטיים שאליהם היו אמורים להגיע הכספים על-פי הסכמי המכר הרלוונטיים, בדרך זו אף נמנעו הנאשמים ממתן ערבות או חלופה אחרת לרוכשים כנגד תמורת הדירה.

הפרקליטות ציינה בטיעוניה לאימוץ הסדר הטיעון, כי אלגמיל סיים את תפקידו כמשנה למנכ"ל זמן רב לפני קריסת החברות ב-2007, והדבר מקשה על היכולת לאמוד את הנזק שהייתה לו אחריות ישירה לגביו. אלגמיל עצמו הביע צער וחרטה על המעשים שיוחסו לו, אמר כי הוא "מבין את הטעויות ומצר מאוד על כך".

השופט פרקש קבע כי העונש שהצדדים ביקשו בהסדר הטיעון הוא סביר ומידתי. 400 אלף השקלים שיעביר אלגמיל כפיצוי לקורבנות חברות חפציבה, יועברו בתוך 5 חודשים לקופת כינוס הנכסים לצורך חלוקתם. (ת"פ 14565/09/11)