נדחתה בקשת הדואר למנוע איחוד משלוחי דואר להנחה

משרד התקשורת: לא נעצור קידמה טכנולוגית שמעודדת תחרות

משרד התקשורת דחה בקשת דואר ישראל למנוע איחוד משלוחי דואר לצורך קבלת הנחת כמות, כך נודע ל"גלובס". הנהלת חברת הדואר פנתה למשרד התקשורת בבקשה שיבלום תופעה של לקוחות שמאחדים משלוחי דואר יחידניים ממספר לקוחות ובכך בעצם מגיעים לזכאות להנחה בגין משלוח כמותי שתעריפו נמוך יותר.

תחום הדואר הכמותי הוא עדיין ליבת הפעילות של חברת הדואר ומהווה את המרכיב המרכזי בהכנסות החברה של מעל 300 מיליון שקל בשנה, ולכן לטענת גורם בכיר בחברה, מתן אפשרות לשולחי הדואר לכלול במסגרת דואר כמותי גם דברי דואר יחידניים מהווה פגיעה של מיליוני שקלים בשנה בהכנסות החברה באופן לא חוקי.

הכוונה של אותו בכיר בחברה הינה לתשובה שקיבלו מסמנכ"ל בכיר דואר במשרד התקשורת יגאל לוי, ממנה עולה שלא זו בלבד שאין בכוונת המשרד להיענות לבקשת החברה ולמנוע איחוד משלוחי דואר, אלא אף המשרד רואה בחיוב איחוד משלוחים שמהווה עידוד של טכנולוגיה מתקדמת בתחום הדואר, ומשאיר את הדואר רלוונטי על רקע הטכנולוגיה המתפתחת, ושלא ניתן באמצעים רגולטוריים לבלום קדמה טכנולוגית. בכך למעשה מוכרעת מדיניות המשרד בכל הקשור למשלוח דואר כמותי בישראל.

בתגובה שלחה החברה חוות דעת משפטית באמצעות משרד עוה"ד הרצוג-פוקס-נאמן, שבה נקבע כי חל איסור על בעלי היתרים בתחום הדואר לחלק דברי דואר יחידני גם אם הוא נאסף בצירוף לדואר כמותי.

בדואר טוענים כי משרד התקשורת לא העביר לה את כל הנתונים בעת קבלת ההחלטה ולכן פנו בהתאם לחוק חופש המידע לקבל נתונים אלה. רק לאחרונה קרה מקרה דומה של אי העברת מידע ובזק שלא קבלו מידע מהמשרד בעיין שימוע שנערך להם דרשו מבג"ץ לקבל חומרים שהמשרד סירב. נראה שהפעם החברה לא תלך להליך משפטי נגד משרד התקשורת שכן כולם ממתינים כרגע להמלצות ועדך רייך שאמורה להסדיר את תעריפי הדואר ולעצב כללים חדשים לתחרות בשוק.

תגובת משרד התקשורת: "לאחר בדיקה ושימוע שערך המשרד בנושא מצאנו כי אין ממש בטענות החברה. משרד התקשורת מעודד את ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הדואר שמובילה לייעול משלוח דואר והוזלתו באמצעות איחוד דברי דואר ממספר גורמים, ובלבד שהמשלוח עומד בכללי משלוח דואר כמותי".