כך מנסה אורי יוגב למגר הנפוטיזם בחברות הממשלתיות

בחברה בה ישנם מעל ל-5% קרובי משפחה לא ייקלטו כלל עובדים חדשים בעלי קרבה משפחתית ■ תיאסר העסקת קרובי משפחה של חברי ועד עובדים ■ וזו רק ההתחלה...

הסוף לנפוטיזם בחברות הממשלתיות? מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, הורה על החמרת התקנות בעניין קליטת מועמדים להם קרבת משפחה לעובדים בחברות ממשלתיות. התקנות יכנסו לתוקף לאחר 30 יום מפרסומן ברשומות.

התקנות יוצרות הגבלות חדשות על קליטת עובדים קרובי משפחה בחברות וסוגרות פרצות קיימות דרכן הצליחו מועמדים אלה להיקלט בחברות, וזאת לאחר שתקנות קודמות מ-2005 (שעודכנו ב-2008) לא הצליחו למגר את התופעה.

בחברת נמל אשדוד, למשל, 42% מהעובדים הינם קרובי משפחה; בחברת חשמל 24%, בתעשייה אווירית 15% ובדואר ישראל 14% מהעובדים עובדים קרובי משפחה. לפי רשות החברות הממשלתיות, במקרים רבים נקלטו קרובי משפחה של חברי ועד, בעיקר בחברות מרובות ועדים, זאת בעזרת פרשנות לתקנות לפיה ניתן לקלוט את העובד במידה והוא יהיה שייך לוועד אחר בחברה.

התקנות החדשות של יוגב קובעות, בין היתר, כי בחברה בה ישנם מעל ל-5% קרובי משפחה לא ייקלטו כלל עובדים חדשים בעלי קרבה משפחתית. ועדת הביקורת של הדירקטוריון תוכל לאשר העסקה של קרוב משפחה רק במקרה ויוכח כי למועמד כישורים מיוחדים.

כמו כן, בחברה בה ישנם מעל 10% קרובי משפחה לא יקלטו כלל עובדים חדשים בעלי קרבה משפחתית, גם כאן למעט הוכחת כישורים מיוחדים. התקנות אוסרות מפורשות על העסקת קרובי משפחה של חברי ועד עובדים. בנוסף, יתקיים הליך קליטה בהתאם לתקנות החדשות לכלל המועמדים להם קרובי משפחה בחברה, ללא תלות בקריטריונים; תונהג חובת דיווח שנתית לגבי אחוז קרובי המשפחה בחברה; ותחל חובת דיווח בני-דודים.

"בכוונתי להפסיק את תופעת הנפוטיזם בחברות הממשלתיות, בעיקר הגדולות שבהן", מסר יוגב. "תופעה זו פסולה הן ערכית והן מקצועית, והיא מחלישה את ההנהלות בחברות. זהו מהלך חשוב בתהליך הפיכת החברות הממשלתיות לנקיות ויעילות יותר".