30 חודשי מאסר בפועל ו-600 אלף ש' קנס ליחצ"ן צביקה רבין על שימוש במידע פנים

רבין הורשע ב-39 עבירות של שימוש במידע פנים ■ על עו"ד גיא פן נגזרו 15 חודשי מאסר וקנס של 1.5 מיליון שקל ■ השופט כבוב: "הענישה תוחמר עוד"

השופט חאלד כבוב, שהפך לאימת הנאשמים בעבירות ניירות ערך, מעלה שוב את רף הענישה, ומטיל את עונש המאסר הכבד ביותר שהוטל על עבירת השימוש במידע פנים.

30 חודשי מאסר בפועל נגזרו היום (ב') על איש יחסי הציבור וניהול קשרי המשקיעים צבי רבין, המנכ"ל והבעלים של משרד יחסי הציבור קוואן תקשורת, שהורשע בעבירות שימוש במידע פנים של לקוחות משרדו.

בנוסף, גזר השופט חאלד כבוב 24 חודשי מאסר נוספים אם רבין יעבור עבירה של שימוש במידע פנים בתוך 3 שנים מיום שחרורו ממאסר. על רבין נגזר גם קנס בגובה 600 אלף שקל, שישולם ב-20 תשלומים חודשיים. רבין יוכל להמיר קנס זה בשנת מאסר נוספת בפועל.

לפני כחודשיים הורשע רבין בביצוע 39 עבירות של שימוש במידע פנים של לקוחות במשרדו - החברות הציבוריות אבוג'ן, אלדין ואלווריון, זאת לצורך ביצוע עסקאות בניירות ערך במאות אלפי שקלים. מקורבו של רבין, עו"ד גיא פן, שביצע עסקאות בהיקף מיליוני שקלים במניות החברות הללו על בסיס מידע הפנים שמסר לו רבין, הורשע ב-136 עבירות של שימוש במידע פנים.

על פן נגזרו 15 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשים נוספים אם יעבור עבירה של שימוש במידע פנים בתוך שנתיים מיום שחרורו ממאסר וקנס של 1.5 מיליון שקל.

השופט כבוב כותב בגזר הדין: "רבין מייצג את חלום הבלהות של מי שהגינותו של שוק ההון עומדת לנגד עיניו. מדובר במי שהיה איש פנים לא בתאגיד אחד, אלא ברבים. כפי שתואר בהרחבה בהכרעת הדין, לקוחותיו של רבין נתנו בו את אמונם והכניסו אותו למעגל שומרי הסוד שלהם. אלא שרבין עשה שימוש ציני במידע שנמסר לו, ועשה בו כדי לייצר לו ולפן רווחים אישיים, על חשבון ציבור המשקיעים".

עוד כותב השופט: "רבין פעל על פי שיטה ברורה שוב ושוב לאורך התקופה הרלוונטית לכתב האישום. רבין ביצע את הפעולות תוך תכנון, וגם המידע שהעביר לפן הועבר לו על מנת שיעשה בו שימוש... רבין נושא במלא האשמה לעבירות שביצע, ולא הוכח כי פן, או כל אחד אחר השפיע עליו בביצוע העבירה... מעבר לנזק הישיר שנגרם לציבור המשקיעים כתוצאה מהעובדה שרבין רכש את המניות במחיר שלא שיקף את המידע שעל בסיסו הוא רכש אותן, הוא גרם גם נזק משמעותי לאמון שרוכש ציבור המשקיעים לבעלי התפקידים בשוק ההון... המניע היחיד של רבין בביצוע השימוש הישיר במידע פנים היה בצע כסף".

השופט כאבוב מציין כי לפי תחשיב שערך בית המשפט, "רבין הפיק רווח כולל בסך של 400,838 שקל, כתוצאה ממעשיו, ואילו פן הרוויח 1,025,920 שקל". הקנסות שהושתו על השניים אמורים לאיין את הרווחים הללו.

"החלטתי לא למצות את הדין"

בסיכום גזר הדין כותב השופט: "מדובר בפרשה חסרת תקדים של שימוש במידע פנים על ידי איש פנים ועל ידי מי שקיבל ממנו מידע. שימוש כה נרחב ושיטתי של מידע פנים, על חשבון ציבור המשקיעים דורש ענישה חמורה... אף על פי כן, בשלב זה מצאתי לנכון שלא למצות את הדין עם הנאשמים. כך, על רבין נגזרה תקופת מאסר הקצרה בחצי מהעונש שקבע המחוקק לעבירה בודדת של שימוש במידע פנים, ואילו על פן, שגרף לכיסו רווחי ענק כתוצאה מהמידע שהעביר לו רבין - רק מחצית מהתקופה שנגזרה על רבין.

"גם הקנסות שהוטלו על הנאשמים נמוכים משמעותית מכפי שמאפשר החוק - וכפי שמתבקש להטיל על הנאשמים על מנת להרתיע - והדברים נכונים בייחוד עבור פן, שכאמור לעיל גרף לכיסו מליוני שקלים גם בפרשיות שלא מצאו את דרכן לכתב האישום. אם מצאתי לנכון להקל עם הנאשמים, הרי שזה אך ורק בשל הצורך להחמיר את הענישה בהדרגה. פרשות מסוג זה שיבואו בפני בית המשפט בעתיד, יגררו ענישה מחמירה בהרבה".

סנגורו של צבי רבין, עו"ד שוקי שטיין, כבר הבהיר לאחר הדיון, כי יוגש ערעור על חומרת גזר הדין. צבי רבין עצמו מסר בתגובה: "לצערי, בגלל שאני מגיש ערעור, אסור לי עדיין להגיב ולדבר".

הכרעת הדין הייתה נחרצת יותר מהעונש

נזכיר כי בהכרעת הדין צוין כי "רבין עשה שימוש יוצא דופן ואף חסר תקדים במידע הפנים של החברות, אשר שמו בו את מבטחן... רבין ניצל, באופן בוטה, שיטתי ומתמשך, את המידע שהועבר לידיו רגע לפני פרסומו לציבור, על-מנת להעשיר את כיסו ואת כיסם של חבריו, על גבם וחשבונם של משקיעים אחרים. רבין החזיק בתפקיד מרכזי בו נחשף לכמויות עצומות של מידע פנים מצד לקוחותיו, ובמקום לנקוט משנה זהירות כראוי וכנדרש, בחר לנצל בצורה צינית את מעמדו ואת האמון הרב אשר ניתן בו".

רבין הודה בחלק מהעבירות שיוחסו לו בכתב האישום. בין היתר הודה כי ביצע את העסקאות המיוחסות לו במספר חשבונות בנק - על שמו, על שם בת זוגו מיכל סונסינו, על שם אחותה תמי גנור ועל שם חברת קוואן.

עם זאת, לטענתו, הוא לא התכוון לעשות שימוש במידע פנים, אלא פעל משיקולים כלכליים ועל בסיס ניסיונו הרב בשוק ההון בלבד. לדבריו, טעותו הייתה בשיקול-דעתו, כאשר בחר לסחור בניירות ערך, בעוד מידע פנים מצוי בידו. עוד טען כי מרבית פעילותו בניירות ערך של לקוחותיו נעשתה במועדים בהם כלל לא היה בידיו מידע פנים.

השופט כבוב דחה את גרסתו של רבין. "הן בחקירותיו והן בעדותו רבין ניסה להתנער מאחריות למעשיו וביקש לספק הסברים בלתי הגיוניים בעליל לפעילותו בשוק ההון - הסברים אשר היה מוטב אילו לא נשמעו", קבע.

באשר לעו"ד פן, השופט כבוב קבע כי גרסתו נמצאה "בלתי אמינה ובלתי מהימנה בעליל. הסבריו היו בלתי הגיוניים בעליל, שלעתים גבלו אף בעלבון".

הפרשה התפוצצה בנובמבר 2009, כשרבין, בת זוגו מיכל סונסינו ועו"ד פן נעצרו בעקבות חקירת מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך. כתב האישום שהוגש בדצמבר 2011, באמצעות עורכות הדין עופרה רובינפלד-הוך ואלינור שרבני-יחיאלי מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), כלל 5 אישומים, שייחסו לרבין עשרות עבירות של שימוש במידע פנים; ולפן - מעל 100 עבירות של שימוש במידע פנים. פן הואשם גם כי העביר את המידע לאביו ולגיסו, שגם שתמשו בו לביצוע עסקאות בניירות ערך.

מהאישום עלה כי את כל הרכישות של ניירות ערך ביצע רבין באמצעות חשבונה של סונסינו. הפרקליטות החליטה שלא להגיש כתב אישום נגדה, מכיוון שלא ידעה על הפעילות במניות.