צלילים היסטוריים: יצירת המופת שמותחת קו ישיר בין סטלין לפוטין

יצירת מופת עלומה של המלחין הסובייטי דמיטרי שוסטקוביץ', תושמע מחר במסגרת פסטיבל פליציה בלומנטל

מחר (רביעי, ה-2 באפריל), יבוצע במוזיאון תל-אביב לאמנות קונצרט יוצא דופן במסגרת פסטיבל "פליציה בלומנטל". הקונצרט יוקדש לדמותו של המלחין הסובייטי דמיטרי שוסטקוביץ', שפעל שנים ארוכות תחת שלטון האימים של סטלין.

במרכז הקונצרט תעמוד יצירת מופת עלומה של שוסטקוביץ', שהופכת בימים אלו רלוונטית מתמיד על רקע הפלישה הרוסית לקרים ושלטונו הכוחני של ולדימיר פוטין ברוסיה. זוהי קנטטה הנקראת "גן עדן אנטי פורמליסטי", יצירה חתרנית שחיבר שוסטקוביץ' במחתרת, אשר שולחת חיצים לעגניים למשטרת המחשבות שהנהיג סטלין.

"לא ברור מתי בדיוק שוסטקוביץ' השלים את הקנטטה, אך היא נתגלתה רק שנים לאחר מותו", אומר הפסנתרן הישראלי תומר לב, יוזם הקונצרט ואחד ממשתתפיו. "סביר להניח שאם היא הייתה מתגלה בחייו הוא היה נשלח לגולאג או מוצא להורג".

הקנטטה, ששמה "גן עדן אנטי-פורמליסטי", כתובה לזמר בריטון, פסנתר ומקהלה. היא מתארת ישיבת מפלגה, שבה משתתפים שלושה נואמים ומקהלת מוזיקולוגים. הדוברים נקראים "הראשון" "השני" ו"השלישי", שמות המרמזים על סטלין ועל בכירי קומיסרי התרבות שלו. את שלושתם מגלם זמר אחד, על-ידי החלפת כובעו. השלושה מסבירים למוזיקולוגים איך צריכה להיכתב מוזיקה ב"גן העדן של הפועלים", ומקהלת המוזיקולוגים מודה להם פה אחד. המסר מחוזק במוזיקה המורכבת מנעימות שהיו מוכרות לציבור תחת השלטון הסובייטי, כמו שירי עם גרוזיניים וקווקזיים שסטאלין אהב, ג'ינגלים רשמיים, מוזיקה משידורי ספורט וכדומה.

זו תהיה הופעת הבכורה הקונצרטית של היצירה בישראל, והיא תתקיים בנוסף ליצירות נוספות של שוסטקוביץ'. הראשונה היא חמישיית הפסנתר של המלחין, יצירה שהחזירה אותו לזרועות הקונצנזוס הסובייטי לאחר שהוחרם והוקע בשל האופרה הביקורתית "ליידי מקבת ממחוז מצנסק". עוד יבוצעו שתי רביעיות מיתרים (מספר 7 ו-9), שמייצגות את סגנונו של שוסטקוביץ' ה"אמיתי", הנקי מתכתיבי השלטון.

רביעיית המיתרים שתשתתף בקונצרט לצידו של הפסנתרן תומר לב היא רביעיית "מנדלרינג" מגרמניה, מומחית עולמית לביצוע המוזיקה של שוסטקוביץ'. בקנטטה יופיע זמר האופרה אלכסיי קנוניקוב, וכן הרכב קולי מביה"ס למוזיקה באוניברסיטת ת"א.

בנוסף לקונצרט יוקרן באותו יום סרטו של טוני פאלמר "עדות", בכיכובו של בן קינגסלי בתפקיד שוסטקוביץ'. סרט זה, המבוסס על הביוגרפיה שהבריח שוסטקוביץ' מחוץ לבריה"מ, מציג את הדואליות שאיתה נאלץ המלחין לחיות כ"מלחין לאומי" תחת שלטונו של סטלין.

תומר לב מסביר כי הקנטטה "גן עדן אנטי-פורמליסטי", שנכתבה כמובן למגירה, הייתה דרכו של שוסטקוביץ' להתמודד עם המציאות שבה הוא חי. "בעולם שירד לגמרי מהפסים, הדרך היחידה שלו להתמודד עם המציאות המחרידה הייתה להגחיך אותה עד אבסורד", הוא אומר. "שוסטקוביץ' ידע שיצירותיו המחתרתיות לא יבוצעו בחייו, ולמרות זאת סיכן את נפשו ושלח מסר לדורות הבאים - לנו, שזכינו לחיות וליצור בעולם חופשי. מסתבר שהזכות הזאת לא מובנת מאליה".