היועמ"ש החליט לבטל את כתב האישום נגד דפני ליף

החלטת היועמ"ש התקבלה בעקבות הביקורת שהוטחה בתביעה המשטרתית הן בדעת הקהל והן מצד כמה מהשופטים שבפניהם מתנהלים כתבי אישום נגד פעילי המחאה החברתית

כתב האישום נגד דפני ליף יבוטל - כך החליט היום (ג') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. החלטת היועץ התקבלה בשורה של תיקים פלילים המתנהלים נגד פעילי המחאה החברתית, ובעקבות הביקורת שהוטחה בתביעה המשטרתית הן בדעת הקהל והן מצד כמה מהשופטים שבפניהם מתנהלים כתבי האישום הללו.

בחודש ינואר החל באולמו של השופט שמאי בקר בבית משפט השלום בתל אביב שלב ההוכחות במשפטה של ליף, שהואשמה בהפרעה לשוטר ובהתפרעות אלימה, בעקבות השתתפותה בהפגנה בשדרות רוטשילד ביוני 2012. ליף, נטען בכתב האישום, "השתתפה בהתפרעות, הובילה את המפגינים הזועמים ועודדה אותם במעשיהם נגד הפקחים והשוטרים. שוטרי יס"מ הבחינו בנאשמת כשהיא דוחפת שוטר, הודיעו לה שהיא עצורה והובילוה לניידת המשטרה.

משהבחינו מפגינים אחרים שהנאשמת מובלת לניידת, החלו להשתולל, קפצו על השוטרים ואחד המפגינים אף תקף שוטר באגרופים לפניו. הנאשמת הצטרפה למפגינים, החלה להתנגד למעצרה בכך שהתיישבה על הרצפה באופן המקשה על השוטרים את הובלתה, בעוד חלק מהמפגינים התיישבו עליה וניסו למשוך אותה מהשוטרים בידיה בכוח".

היום החליט וינשטיין כי בעניינם של 10 נאשמים, תודיע התביעה המשטרית על חזרתה מכתבי האישום שהוגשו נגדם, ובעניינם של ארבעה אחרים היא תודיע על נכונותה "לשקול בחיוב" בקשה לעיכוב ההליכים נגדם לזמן בלתי מוגבל, ולמעשה לצמיתות, אם בקשה כזו תוגש מצד הנאשמים. החלטת היועץ נומקה ב"חלוף הזמן ולאור חשיבותם של עקרונות חופש הביטוי והזכות להפגין". כל אחד מהתיקים נבחן באופן פרטני על פי נסיבותיו, ולגבי 10 הפעילים שבעניינם הוחלט למשוך את כתב האישום, נמצא כי מדובר בעבירות ברף חומרה נמוך, אין להם הרשעות קודמות ולא עומדים נגדם כתבי אישום דומים נוספים.

באת-כוחה של ליף, עו"ד גבי לסקי, הביעה קורת-רוח על ההחלטה לבטל את כתב האישום. "טוב עשה היועץ המשפטי שהורה לתביעה המשטרתית לחזור מכתב האישום נגד דפני", אמרה לסקי, "מלכתחילה הגשת כתב אישום כנגדה וכנגד המפגינים האחרים במסגרת המחאה החברתית הייתה טעות חמורה. במדינה דמוקרטית לא זו בלבד שמותר לקיים הפגנות מחאה כנגד מהלכי השלטון, אלא שחובתה של המשטרה לאפשר קיומה של אותה מחאה, וזאת בשל המחויבות שחייבת להיות מצד המדינה לערכים של חופש הביטוי, ההפגנה וההמחאה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "נבקש להבהיר כי הודעה פרטנית בדבר ההחלטות הנוגעות לתיקים תימסר כראוי לנאשמים ולבית המשפט ולא באמצעות התקשורת. החלטת היועמ"ש שפורסמה היום הינה כאמור תוצאה של בחינה מחודשת שהוחלט עליה בהחלטה משותפת של היועמ"ש לממשלה עם מפכ"ל המשטרה. למותר לציין כי כפי שצוין בהודעת היועמ"ש "ההחלטה על בחינת התיקים מחדש, אין בה כדי להעיד דבר כנגד ההחלטה להגיש את כתבי האישום מלכתחילה, שנתקבלה לאחר שהתביעה ערכה בחינה מקצועית על פי קריטריונים אחידים, ונמצא שקיים עניין ציבורי בניהול ההליכים וסיכוי סביר להרשעה. אין בהחלטה גם כדי להעיד לגבי תפקודם של השוטרים בזירה בזמן אמת, אשר ביצעו מלאכתם נאמנה ועל פי חובתם".