אופנה עילית רוסית: מעצבי האופנה הרוסיים כובשים את מסלולי התצוגות

בשנים האחרונות, עולה בעולם קרנם של מעצבי האופנה הרוסיים שמציגים את הקולקציות שלהם גם על מסלולי התצוגות היוקרתיים באירופה ■ הסנונית הראשונה לתופעה בישראל היא הבוטיק החדש "ויינגולד" ביפו

בדומה לטוקיו ולניו-יורק, קשה לחשוב על מותג גלובלי מצליח שאין לו נוכחות במוסקבה. עולם האופנה האירופי גילה את רוסיה כבר באמצע העשור הקודם והעידו על כך באופן מובהק, בתקופת המשבר הכלכלי למשל, קולקציות של בתי אופנה כמו גוצ'י, רוברטו קוואלי ופראדה, שכמחווה מרומזת לנשות רוסיה, שילבו בעיצוביהם אלמנטים שונים המושפעים מהפולקלור המזרח-אירופי. הנשים הרוסיות נחשבות לאחד מקהלי היעד העיקריים של בתי האופנה היוקרתיים - הן מאמינות בהקרבה למען היופי, יש להן סגנון בדיוק כמו לנשים הצרפתיות והאיטלקיות והן מוכנות להוציא הרבה כסף כדי להיראות זוהרות. אך למעשה, השמועות בימים אלה על הפיכתה של הבירה הרוסית למטרופולין אופנתי-גלובלי, עושות להן כנפיים בעיקר סביב פריחתם של המעצבים הרוסים, שעיצוביהם, שמככבים כבר למעלה מעשור על המסלול של שבוע האופנה במוסקבה, מעוררים עניין רב בתעשייה העולמית. כך, ניכרת לאחרונה עלייה מרשימה בקרב מספר המעצבים שהצליחו לפרוץ את מסך הברזל, ולהציג את הקולקציות שלהם גם על מסלולי התצוגות היוקרתיים באירופה, כמו במילנו, בפריז ובברלין. עכשיו, הגיע תורה של רוסיה לגלות את עולם האופנה שלה לאירופה. וגם לנו.

שואורום (בוטיק) חדש בשם "ויינגולד" שנפתח לאחרונה בפאתי יפו, שהשיק אתמול גם את פלטפורמת המכירה המקוונת שלו בשם IGLY&NITI (חוט ומחט ברוסית), הוקם על טהרת האופנה העילית הרוסית. תחת הכותרת - BLACK SEA FASHION, מאגד השואורום קולקציות של תשעה מעצבים רוסיים ואוקראיינים, ומאפשר הצצה ראשונית, מפתיעה ומרשימה, אל פריטי עולם האופנה של מדינות הים השחור, שיימכרו בבוטיק באופן בלעדי. "מדובר נטו באהבה לתחום" אומרת סתיו ויינגולד, 28, היוזמת והבעלים. "לא עבדתי במקצוע. למדתי ועבדתי בהפקות אירועים במשך שנתיים, אבל הבנתי שזה לא בשבילי והחלטתי לעשות את מה שאני אוהבת". ויינגולד - ישראלית, ילידת רוסיה, שהוריה נולדו באוקראינה ובקישינב, אביה איש עסקים ואימה רופאה, העבירה את שנות התבגרותה במוסקבה והשואורום הוא פרי החלטתה לשלב בין געגועיה אל מחוזות ילדותה לבין אהבתה לאופנה. "כמובן שמעבר לעניין העסקי, יש לי אג'נדה לקדם אופנה רוסית. החיבור לערכים ולשפה הרוסית מוטבעים בי באופן טבעי והחיבור הזה הרגיש לי הכי נכון".

בהשראת אגדות רוסיות

שנה של כיתותי רגליים של ויינגולד בין המעצבים הרוסים ועבודת האוצרות שלה שבמסגרתה בחרה בפינצטה כל פריט שתלוי על הקולב, הובילו לאוסף מרהיב, חדשני, מודרני ומסקרן, שלא תמצאו לו - לטוב ולרע - אח ורע בנוף המקומי. בין תשעת המעצבים, תמצאו את הפריטים של אלנה אחמדולינה, שבשנים האחרונות מטביעה היטב את חותמה באירופה. את המותג שלה הקימה בשנת 2001, לאחר שסיימה לימודי טכנולוגיה באקדמיה לעיצוב בסנט פטרבורג ותוך עשור הפכה לאחת המעצבות הייחודיות ביותר בסצנת האופנה הרוסית ולחביבת נשות האליטה המקומיות, לצד סלבריטאים בינלאומיים (אווה גרין, נעמי קמפבל ועוד רבות).

הקולקציות שלה מעוצבות בהשראת אגדות רוסיות, המתורגמות לצלליות ייחודיות שנועדו לנשים מודרניות. אצל ויינגולד תמצאו פריטי לבוש מופתיים שלה במראה רך ורומנטי, המלווים לרוב בהדפסים מקוריים ומרשימים, אך עם זאת מודרניים ועכשוויים.

את העידן החדש והצעיר ביותר של האופנה הרוסית משקפת היטב בשואורום הקולקציה של המעצבת הצעירה והמדוברת קירה פלסטינינה (21), שהקימה את המותג כשהייתה בת 14 ומהר מאוד הפכה ברוסיה לכוהנת הטרנדים של הצעירים. המימון הראשוני הגיע מאביה, המיליונר הרוסי סרגיי פלסטינין, בעליה של יצרנית המזון המובילה ברוסיה, אך המעצבת הצעירה כבשה לעצמה בהצלחה נתח שוק מכובד משל עצמה, בזכות קולקציות קלילות, עליזות ומקוריות. לובלו, הקו היוקרתי יותר שלה, אף נמכר כיום בחנויות מולטי-ברנד יוקרתיות ברחבי העולם. למותג חנויות עצמאיות ברוסיה, אוקראינה, ארה"ב, קזחסטן, כווית ובדובאי והוא מתגאה ברשימת לקוחות מכובדת שכוללת את פאריס הילטון, המוזה של המעצבת. לצד אלה, תמצאו גם את הקולקציות של אנה אוקטובר, ליליה פוסטוביט (Poustovit), סבטלנה בווזה (Bevza), קיריל גסילין (Cyrille Gassiline), אולג אובסייב (Viva Vox), קסניה שניידר ויאנה למקין. "יש כאן שילוב של מעצבים ממוסקבה, מסנט-פטרבורג ומקייב, לצד מעצבים צעירים פורצי דרך", אומרת ויינגולד. "העושר מגיע מאיכות הטקסטיל ומעושר ההדפסים. חלק מהמעצבות הן 'בנות של' או 'נשואות ל', כך שהעושר והכסף מאפשרים להן לעצב באיכות גבוהה מאוד והתוצאה היא בגד ייחודי שאי אפשר להשיג בשום מקום אחר. כמובן שנאלצנו גם לעשות התאמות לשוק המקומי, כי מעיל פרווה אי אפשר ללבוש בארץ, ומן הסתם גם הקיץ שלהם זה לא הקיץ שלנו - באירופה אפשר למכור סווטשירט בקיץ בארץ אף אחד לא יקנה ממני".

הרעיון של ויינגולד להקים שואורום, הוא למעשה תוצר לוואי של היעד העיקרי - אתר האי-קומרס שהושק אמש בהשקעה של כמיליון שקל. "התחלנו עם כמה שמות רוסיים ואחרי שעשינו סוג של מחקר גילינו כמה דברים ממש מעודדים", משחזרת ויינגולד. "באופן עקרוני, כל השוק הרוסי על סף פריצה אדירה החוצה. הם מקבלים המון התעניינות מרחבי העולם ולמעשה בעצם הקמת הפלטפורמה המקוונת שלנו, שמיועדת להיפתח בקרוב גם למערב אירופה ולארה"ב, אנחנו מקדימים את כולם. מדובר בצעד ראשון שלנו לא רק בישראל אלא גם בהפצת הבשורה במונחים בינלאומיים. האתר יכלול אלפי פריטים, וייכנסו אליו כל הזמן דברים חדשים".

בכל מה שקשור לאקססוריז, לצד תיקים ונעליים של המעצבים השונים, מוצעת גם קולקציית קפסולה יפהפייה ובלעדית לויינגולד, בשיתוף פעולה עם מותג התכשיטים "רופינה" (מעצבת ישראלית שהיא רוסייה במקור), שעוצבה בהשראת הים השחור ומציעה למכירה עגילים, שרשראות, צמידים וצעיפים המשלבים זהב-מתכת, כסף, אבנים יקרות וחרוזים - כולם בשחור. ומה לגבי העתיד? "בהמשך", אומרת ויינגולד, "אנחנו בודקים את האופציה של שיתופי פעולה עם מעצבות מקומיות שהן רוסיות במקור ובמקביל נשמח להרחיב את כמות המעצבים הרוסים בבוטיק".

לוגיסטיקה מורכבת

דניס סימחב היה המעצב הרוסי הראשון שעיצוביו נמכרו בחנות אופנת העל ברניס בניו-יורק. אך למרות הפריצה המרשימה, שאירעה אי שם ב-2009, המותג לא הצליח לספק הזמנות, דבר שהמחיש את החולי שקיים עדיין באופנה הרוסית: ייצור, ניהול ותשתית מסחרית. ויינגולד: "זה שוק קטן שמתקשה לפרוץ את הגבולות המקומיים בגלל המגבלות הלוגיסטיות. אבל יש שם הרבה כישרונות גדולים עם פוטנציאל אדיר.

"אם כל אירופה יוצאת להזמנות בתאריך מסוים, הרוסים תמיד מגיעים באיחור. הייצוא קשה כי רוסיה עדיין מערימה הרבה קשיים, גם בתוך רוסיה יש מקומות שעדיין אי אפשר לעשות מהם שילוח. זו לוגיסטיקה לא פשוטה אבל הצלחנו למצוא דרכים יצירתיות לפתור את זה".

עבודת המיתוג המרשימה שנעשתה עבור ויינגולד, על-ידי חברת המיתוג MOO&AR בבעלותם של משה מוגרבי וקרן ארנלדס, תואמת היטב את האלגנטיות המהוקצעת של הקולקציות השונות. גם הממשק הטכנולוגי של האתר נבנה על-ידם במיוחד ל-IGLY&NITI, תוך התחשבות בצרכים העיצוביים והמיתוגים שלו. כך, ויינגולד מבטיחה חוויית קנייה מקוונת שקשה למצוא לה היום מתחרים ברשת: "לכל תמונה יש פריסה של הבגד מכל כיוון, ובכלל, יש תפיסה שהיא בעינינו יותר אופנתית ומגזינית לחנות הזו, מה שכמובן מייקר את התהליך.

"הקמפיין המושקע של האתר, צולם בנובמבר במוסקבה במשך שישה ימים. מבחינתנו, הקונספט היה להטמיע את מוסקבה כמרכז ההתרחשות. אני מניחה שהקמפיין הבא יצולם בקייב אם המצב יאפשר כדי לא להשאיר את האוקראינים בתחושת החמצה".

ויינגולד, פנחס בן יאיר 3, יפו. www.iglyandniti.com עוד על מסיבת ההשקה שהתקיימה אמש: עמ' 14, "השיחה"