טבע ופיליפס מתחרות יחד במכרז להפעלת חממה טכנולוגית

על כוונתה של פיליפס לגשת למכרז משרד המדען הראשי על חממה דווח לראשונה ב"גלובס" לפני מספר חודשים, וכעת טבע מצטרפת

התאגידים טבע ופיליפס מתחרים יחד במכרז להפעלת חממה טכנולוגית, שמתקיים בימים אלה על ידי משרד המדען הראשי. כך נודע ל"גלובס". על כוונתה של פיליפס לגשת למכרז על חממה דווח לראשונה ב"גלובס" לפני מספר חודשים, וכעת מסתבר כי טבע תשתתף במכרז גם כן וכי תצטרף בו כאמור לפיליפס. את הפעילות של פיליפס בישראל מנהל גווידו פראדו רוקואס.

שתי החברות הקימו יחד שותפות בשם Inspire Healthcare Innovations אשר תהיה זכיינית החממה.

זהו המהלך הראשון שעושה טבע, שמנהל היום ארז ויגודמן, להשקעה בחברות ביומד ישראליות מאז תקופת כהונתו של שלמה ינאי כמנכ"ל החברה (עד 2012). בתקופתו של ד"ר ג'רמי לוין כמנכ"ל (2012-2013), החברה השקיעה 10 מיליון דולר במיזמים אקדמיים בתחום המוח, אולם חיסלה בהדרגה את כל השקעותיה בחברות הסטארט-אפ המקומיות.

ל"גלובס" נוגע כי הכוונה היא שהמיזם (אם אכן יזכה במכרז) יבחר את השקעותיו באופן עצמאי ולאו דווקא על פי ההעדפות האסטרטגיות של טבע ופיליפס, אשר ממילא פועלות בתחומים שונים אך משלימים - טבע בתחום התרופות ופיליפס בתחום המכשור הרפואי עם דגש על הדמיה, רפואה דיגיטלית וניטור ביתי. שתי החברות הן מובילות בעולם בתחומים האלה, ולכן הסיכוי שלהן לזכות במכרז, גבוה. עם זאת, מיזמים שישולבו בחממה (אם החברות אכן יזכו, כאמור), יקבלו הנחיה והכוונה בתחומי פעילותם מן הענקיות.

טבע כבר הייתה שותפה בעבר בחממה טכנולוגית - ביוליין, שהוקמה ביוזמתו של ד"ר אהרון שוורץ שהיה אז סמנכ"ל המיזמים הייחודיים בטבע. היום ביוליין היא חברת פיתוח תרופות שנסחרת בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק לפי שווי של 263 מיליון שקל, אך טבע היא אינה בעלת עניין בחברה.

לפיליפס יש מרכז פיתוח בחיפה שמעסיק מאות עובדים ונמצא בשנים האחרונות במגמת התרחבות. החברה כבר משקיעה או מנהלת שיתופי פעולה עם כמה חברות ישראליות, בהן קורינדוס, איתמר מדיקל ו-CDP.

המכרז על ארבע חממות טכנולוגיות מתקיים בימים אלה. התאריך האחרון להגשת בקשות להשתתפות במכרז היה ה-31.3.

פיליפס וטבע סירבו להגיב לידיעה.