"המונדיאל הוא בוננזה לכלכלה"? לא בדיוק

מחקר של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס קובע כי האירוע צפוי לתרום רק 0.4% של גידול לתמ"ג הברזילאי ב-10 שנים

1. הטענה הרווחת בקרב מומחים פיננסיים רבים, לפיה אירוח אירוע ספורט גדול לא בהכרח מחזיר את ההשקעה - מקבלת חיזוק נוסף: ממחקר שערכה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, עולה כי למונדיאל שייפתח בברזיל בעוד קצת יותר מחודשיים צפויה להיות השפעה חיובית מזערית ביותר על הכלכלה המקומית. על-פי הבדיקה, הטורניר שיתקיים בין 12 ביוני ל-13 ביולי יצליח לייצר, בתקופה של 10 שנים, גידול כולל של 0.4% בלבד בתמ"ג של המדינה הדרום האמריקאית. "הכלכלה הברזילאית מאוד גדולה, ובגלל שהגביע העולמי הוא אירוע שנמשך לתקופה מאד מוגבלת, ובנוסף עיקר ההשקעה בו מתכנסת לתוך כמות מאוד מוגבלת של ערים ואזורים - הרי שההשפעה שלו היא לא מאוד משמעותית", מצוטטת ב"פייננשל טיימס" ברברה מאטוס, אנליסטית במודי'ס.

שר הספורט הברזילאי, אלדו רבלו, הדגיש בשנה שעברה כי רשימת ההטבות אותן "תרוויח" המדינה בעבור השקעה ממשלתית של כ-12 מיליארד דולר במונדיאל 2014 - כוללות שיפור תשתיות התחבורה, התעופה, הנמלים, אצטדיוני הכדורגל ומתקני התיירות השונים. עם זאת, במוד'יס טוענים כי בכל מקרה מדובר רק על 0.7% מסך ההשקעה המתוכננת של ברזיל בין השנים 2010-2014 בתשתיות, במסגרת "תוכנית ההאצה" הממשלתית (השקעה שרוב ההשפעה שלה כבר הורגשה). גם 3.6 מיליון מקומות העבודה החדשים שהגביע העולמי אמור לייצר בין 2010-2014 הם ברובם של עובדים זמניים בעלי שכר נמוך.

במוד'יס מזכירים כי מרבית החברות מהסקטורים המדורגים, בכללם הפיננסיים - יושפעו באופן קל בלבד, ולטווח קצר מאוד, מהמונדיאל. מי שכן ייהנו מצמיחת הכנסות דרמטית (אך שוב, חד-פעמית וקצרת מועד) הן תעשיות המזון והמשקאות, מלונאות, השכרת רכבים, טלוויזיה ופרסום. בשורה התחתונה, דירוג האשראי של ברזיל כולה לא צפוי להשתנות כלל לטובה בעקבות מונדיאל 2014.

2. רבות כבר נכתב אודות מלחמות השיווק והמיתוג בין אדידס לנייקי סביב המונדיאל, שהוא כנראה הבמה הטובה ביותר עבור חברות הלבשת הספורט להגדיל באמצעותה את נפח המכירות שלהן. כעת מתברר שהקרב על אחיזה בנתח שוק דרך הגביע העולמי מתרחב לסקטור נוסף: משקאות קלים.

קוקה-קולה היא אחת מהספונסריות הרשמיות של המונדיאל, והשותפות הנרחבת שלה עם פיפ"א נמשכת כבר חמישה עשורים רצופים. ככזאת, קוקה-קולה מקבלת כמובן את יכולת הפרסום המקסימלית באמצעות שורה של קמפיינים פרסומיים בטלוויזיה, בשלטי חוצות ובמגרשים שיארחו את המשחקים, בדוכנים בברזיל, וכו'. חברות מסחריות משלמות כסף גדול על מנת לקבל את זכויות הפרסום המלאות מפיפ"א: על-פי הדוחות שלה, בשנת 2013 גרפה התאחדות הכדורגל העולמית 404 מיליון דולר מהמפרסמות של מונדיאל 2014.

כל זה לא אומר שהמתחרה הגדולה של קוקה-קולה, פפסיקו (חברת המזון הגדולה בצפון אמריקה ויצרנית פפסי), מתכוונת לוותר: החברה הודיעה על השקת קמפיין מבוסס מונדיאל, בו ישתתפו כמה מהכוכבים הגדולים ביותר של המשחק שצפויים להופיע בטורניר: ליונל מסי (ברצלונה ונבחרת ארגנטינה), ג'ק ווילשר (ארסנל ואנגליה), דויד לואיז (צ'לסי וברזיל), סרחיו ראמוס (ריאל מדריד וספרד) ורובין ואן פרסי (מנצ'סטר יונייטד והולנד).

בפרסומת שצפויה פפסי להשיק, יעקבו אחר מסעו של ילד בפאבלות (שכונות העוני) של ריו דה ז'ניירו, במהלכו הוא נתקל בכוכבי הכדורגל הגדולים. כמובן שמטעמי זכויות, הביטויים המפורשים "מונדיאל 2014" או "הגביע העולמי" לא יוזכרו בסרטון.

"הפרסומת תגיע ל-130 מדינות ברחבי העולם", אמרה ל"בלומברג" קריסטין פטריק, מנהלת השיווק הגלובלי של פפסיקו. "אנחנו יודעים שהעיניים של כל אוהדי הכדורגל ברחבי הגלובוס יהיו מופנות בקיץ לברזיל".

3. בגרמניה 2006 זה היה ה-HD, שאחר-כך נחל הצלחה מסחררת והגיע כמעט לכל מסך טלוויזיה בפלנטה; בדרום אפריקה 2010 היה את התלת-ממד שנכשל בגדול בניסיונות החדירה שלו לבתי אב; וגם הפעם המונדיאל יהיה מקום בו ינסו בעלי העניין לחשוף כמה שיותר צופים לטכנולוגיות השידור החדשות ביותר, ולבצע ניסויי ביצוע שלהן.

בברזיל 2014 תעמוד על הפרק איכות האולטרה HD (המוכרת גם תחת השם UHD או 4K - איכות חדה פי ארבעה מ-HD "רגיל"). בסוף השבוע הודיעה פיפ"א על שת"פ טכנולוגי בגביע העולמי עם סוני, במסגרתו יופק סרט רשמי על המונדיאל באיכות UHD, וכמו כן יצולמו שלושה משחקים באיכות הנ"ל: אחד משלב שמינית הגמר, אחד מרבע הגמר, ומשחק הגמר שייערך באצטדיון המראקנה. המשחקים אמנם לא יועברו בשידור ישיר, אך יצולמו למען הסרט הרשמי המדובר; כמו כן, מחזיקי טלוויזיית Sony Bravia 4K יוכלו לצפות במשחקים מיד לאחר שהם יסתיימו בשידור חוזר מלא, באמצעות פלטפורמת האונליין של הטלוויזיה.