כיל תציע: לכרות בשדה בריר - בהתאם למצב הרוחות

התאחדות התעשיינים על החלטת גרמן: "אף אחד לא הסמיך גוף כזה או אחר להטיל 'וטו' שיוביל לסגירת מפעל ולפיטורים של אלפים בפריפריה"

בכימיקלים לישראל (כיל) מתכוונים להציע לשרים בממשלה ולחברים בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז דרום לאפשר לה לכרות פוספטים בשדה בריר הסמוך לערד, תוך התחייבות שתעצור את העבודה במצבים של משבי רוח חזקים לכיוון ערד. זאת, כדי למנוע הגעה של חלקיקים ושל אבק אל העיר. בנוסף להתחייבות להפסקת עבודה בהתאם למשטר הרוחות, בכוונה החברה להתחייב בפני חברי הוועדה ובכירים במשרדי ממשלה שונים כי במהלך פעילות הכרייה בשדה בריר, אם תאושר, ייעשה שימוש מוגבר במים כדי להפחית את כמויות האבק.

ביום חמישי האחרון הודיעה שרת הבריאות יעל גרמן על התנגדותה המוחלטת לכריית פוספטים בשדה בריר בנימוק שיש בפעילות זו כדי לפגוע בבריאות התושבים באזור. שרת הבריאות התנגדה גם לכרייה ניסיונית בהיקף קטן באזור לבחינת השפעתה על הסביבה, וביססה את התנגדותה על דוח של מומחה בינלאומי בתחום שמשרדה שכר, פרופ' ג'ונתן סאמט. בדוח נכתב כי "הניסיון שייצבר לא יוכל לספק ביטחון שלכרייה בהיקף מלא לא יהיו השפעות בריאותיות שליליות".

בעקבות הודעת גרמן, הנהלת כיל מאיימת לסגור את חברת רותם אמפרט, שכיום כורה במישור רותם - אך עתודות הפוספט שבו עתידות להסתיים בשנים הקרובות. חרף העמדה של גרמן, בהנהלת החברה מתכוונים למקד בתקופה הקרובה מאמצים רבים בקרב חברי הוועדה המחוזית, שרים וחברי כנסת בניסיון לייצר לובי שיאפשר לה לקיים גם בעתיד כרייה של פוספטים בדרום הארץ. לדעת בכירים בכיל, יש בהצעה שהחברה תביא לוועדה המחוזית כדי להבטיח את בריאות תושבי ערד והסביבה וזאת בהתבסס על הערכה שהשיעור המרבי של תחלואה במקרה של כרייה יהיה 0.06% "שהוא ממילא זניח", כך לטענת החברה.

הערב (א') צפויים בכירים בכיל להיפגש גם עם נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן ולבחון במשותף דרכי התמודדות עם החלטת שרת הבריאות. התאחדות התעשיינים מסרה בהתייחס להחלטה: "ההודעה בעניין שדה בריר התקבלה אצלנו באכזבה גדולה. בימים הקרובים יתקיימו התייעצויות מקיפות, כיצד ליצור מצב שבו הוועדה המחוזית תכיר בחשיבות השיקולים הרבים התומכים בהמשך פעילות רותם אמפרט ובהם גם שיקולי תעסוקה ותרומתו לפיתוח הנגב. חוות הדעת שעליה מתבסס המשרד חשובה ויש לה מקום, ואולם אף אחד לא הסמיך גוף כזה או אחר להטלת 'וטו' חד-משמעי שיוביל לסגירת המפעל ולפיטוריהם של אלפי עובדים בפריפריה. ההחלטה על המשך פעילות רותם אמפרט צריכה להיות מאוזנת, לאחר בחינת כלל השיקולים הרלוונטיים".