תורו של אהוד ברק

ברק התחמק משאלות בפרשת אשכנזי, האם עכשיו זה ישתנה?

ועכשיו תורו של אהוד ברק. עד עכשיו זומנו לעדות/ חקירה/ תשאול בפרשיות אשכנזי כל מי ששמו אינו ברק. אני עושה מאמץ עליון לא להוביל לניחוש/השערה שעובדה זו אינה מקרית, ושעומדים מאחוריה בוחריו, הדואגים להרחקתו של ברק מאירועי האמת. כי הרי לא ייתכן שרבים מהמקורבים לפרשה נוקבים בשמו של הרמטכ"ל לשעבר כאחד האחראים העיקריים לאירועים שעליהם נבדקות דמויות המוסתרות היטב מאחורי מסכי עשן - רק לא ברק.

כאשר מדברים בו, ניכרת הזהירות וההקפדה על בחירת מלים, שלא תסבך את הדמות המזוהה עם אושיות הביטחון, ובמקביל, תימנע את סיבוכם של קצינים ונושאי דרגות בעלי ידע על הפעילויות של שר הביטחון להפלת ולהפללת הרמטכ"ל לשעבר ומקורביו. כך הפך הדבק של אות הקין למדבקה ששווה "משהו" בפרשה זו.

בלי אמון

היום אנחנו קוראים לראשונה שקרב היום שבו ברק ייקרא למסירת עדות. לא חקירה, לא הבהרה, לא חשדות. בינתיים, נצטרך להסתפק בביקור מצועצע של שר הביטחון. אבל לא לזלזל. כבר ראינו איך "מתן עדות" מתגבש לחקירה, המובילה לעתים לכתב אישום. על מה מבקשים לחקור את ברק? על תמלילי שיחות הטלפון בלשכתו? כן, בוודאי. עד היום הצליח ברק להתחמק מהשאלות. רוב הציבור לא התייחס באמון לגרסאות שהשיב ברק לשאלה זו. ספק אם כיוון זה ישתנה.

מה גם שככל שעובר הזמן מצטרפים בעלי מידע פוטנציאליים נוספים. כאשר היה מדובר בשולה זקן, היו עיתונאים שהאיצו בציבור לדחוף את בעלי המידע. אותם בעלי עניין לא גילו עניין כלשהו בדחיפת דין.

קו מערכתי זה נקבע בעת דיונים על הקו שנקטו עורכי הדין של ברק בשיתוף עם עיתונאיו. עוד מזומנות לנו עדויות חדשות לצד עדויות משופצות שיתאימו יותר לקו ההגנתי של ברק.

יתקשה לחמוק

האם ברק ייצא גם מזה, לאחר שהצליח לשרוד עדויות אחרות לרוב? צריך נביא בשביל לדעת. סתם חוזה עתידות לא יספיק במקרה של ברק. אמן ההתחמקות, גיבור זריית הערפל בעיני הציבור. בהתחמקות וטשטוש עקבות אין עליו. אבל נראה שמהפרשות האחרונות הוא יתקשה לחמוק. יש פה יותר מדי אינטרסים של יותר מדי אנשים בעלי כוח ושררה. בעיני כולם הוא הבמאי והמפיק של הפרשיות האחרונות, האיש שמאחורי הקלעים, האדם שתמיד מצליח לשדרג את ה"אדם השלישי".

דבר אחד בטוח: הסיפור לא נגמר עד שהגברת השמנה לא שרה. אצלנו זה לא יסתיים עד שהטנור המצטיין לא ישיר את שורות האריה האחרונות.