בנק הפועלים בוחן סגירה של 15 סניפים בשנה הקרובה

הבנק מיזג 13 סניפים אשתקד ■ 2013 הייתה השנה הראשונה זה זמן רב בה כמות סניפי הבנקים ירדה, זאת לעומת קצב צמיחה של 20 סניפים בשנה בעבר

בנק הפועלים עשוי לסגור השנה 15 סניפים ולמזג אותם לסניפים אחרים. בדוחות הכספיים של הבנק נכתב כי הבנק בוחן לבצע מיזוג של 15 סניפים ב-2014. בבנק, שבניהולו של ציון קינן, כבר החלו בתהליך של סגירת סניפים, ובשנה שעברה מיזגו 13 סניפים. כלומר אם אכן יבצע הבנק מיזוג של 15 סניפים, הרי שבתוך שנתיים ישלים סגירה של 28 סניפים, כ-10% מסניפי הבנק.

נציין כי במקביל למיזוג הסניפים, פותח בנק הפועלים גם סניפים חדשים, בעיקר במגזר הערבי. בשנה שעברה הסב הבנק 6 סניפים של פועלים אקספרס לסניפים רגילים במגזר הערבי, ובנוסף גם פתח שני סניפים. מדוחות הבנק עולה כי השנה מתכננים שם פתיחה של 5 סניפים חדשים במגזר זה. נציין כי גם במקרים שבהם פותח הבנק סניפים חדשים, הרי שמדובר בסניפים זולים יותר לתחזוקה לעומת הסניפים הישנים שנסגרים, שכן מדובר בסניפים קטנים יותר ועם פחות כוח אדם ממה שנהוג היה בעבר.

תהליך המיזוגים, שמוביל ראש החטיבה הקמעונאית אריק פינטו, נובע מההתייעלות הבנק. סגירת הסניפים חוסכת שורה הוצאות בהן נדל"ן, ארנונה, וגם בתחום כוח האדם, אם כי חלק לא מבוטל מהעובדים עובר לסניפים אחרים. לפי הערכות, סגירה של כל סניף חוסכת לבנק לפחות כמה מיליוני שקלים בשנה.

סגירת הסניפים מתבצעת בחלקים שונים של הארץ - גם בערים מרכזיות, אך גם מחוצה להן. כך לדוגמה, מיזג הבנק סניפים בגבעת עדה, נווה מונסון וגם בתל אביב. למרות תהליך מיזוג הסניפים, בבנק הפועלים לא מאמינים כי בשלוש השנים הקרובות תהיה ירידה דרמטית במספר הסניפים במערכת הבנקאית, ומעריכים כי למרות העובדה שלקוחות רבים עוברים לבצע פעולות בערוצים הדיגיטליים, לסניף עדיין יש מקום ותפקיד חשוב. עם זאת, בבנק מסתכלים לטווח הרחוק יותר של 10-20 שנה קדימה, ומאמינים שאז באמת חלק גדול מהפעולות יעבור לערוצים הדיגיטליים, ולכן מתחילים להכין כבר מעכשיו את התשתית בצורה איטית ומדורגת.

בנק הפועלים מבצע צעדי התייעלות זה 5 שנים; מיזוג הסניפים הוא כאמור ביטוי נוסף להתייעלות של הבנק. בנק הפועלים אינו היחיד שמבצע מיזוג סניפים; גם בנק לאומי מצוי בתהליך שכזה, אם כי ככל הידוע בקצב נמוך יותר.

כתוצאה מכך שנת 2013 הייתה השנה הראשונה מזה זמן רב, בה כמות סניפי הבנקים ירדה בישראל, וזאת לעומת גידול של 20 סניפים בשנה בממוצע, כבר שהיה בעבר.