מנכ"ל SafeCharge רכש בהנפקה מניות ב-1 מיליון דולר

כמה עובדים מעסיקה החברה בארץ, מה שיעור הכנסותיה מהלקוח הגדול ביותר ומהו גובה המענק שקיבל אבגי בעקבות ההנפקה?

SafeCharge הוקמה מתוך רצון לתת מענה לביקוש הגובר לאמצעי תשלום מהימנים ומאובטחים באינטרנט, והפכה לאחת המובילות בתחומה".

כך מתארת SafeCharge, חברת הסליקה של המיליארדר טדי שגיא, את הסיבה להקמתה בתשקיף ההנפקה שלה שהפך לפומבי בשבוע שעבר, רגע לאחר השלמת ההנפקה. SafeCharge, נזכיר, הונפקה בשבוע שעבר בבורסת המשנה הבריטית (AIM), ובכך הפכה לחברה הישראלית החמישית שהונפקה בה במהלך השנה האחרונה. SafeCharge גייסה לקופתה 126 מיליון דולר (ההנפקה לא כללה הצעת מכר) לפי שווי של 404 מיליון דולר "אחרי הכסף". המניה, שהחלה להיסחר תחת הסימול SCH לפי מחיר של 162 פני, הוסיפה לערכה מיום רביעי האחרון (יום המסחר הראשון) 3 פני, עלייה מינורית של 1.9% שמשקפת שווי חברה של 410 מיליון דולר.

1. איך הכול התחיל?

SafeCharge הוקמה מתוך רצון לאפשר לכל אחד ואחד מאתנו רכישה בטוחה באתר אינטרנט כזה או אחר, אך היא בראש ובראשונה הוקמה כי שגיא זיהה שוק לוהט, ועט עליו כפי שעשה במקרה של פלייטק, מפתחת הפלטפורמות מבוססות התוכנה לאתרי הימורים מקוונים. SafeCharge יצאה לדרכה כבר בשנת 2000, כששגיא ודוד אבגי, המנכ"ל, החלו לספק שירותי עיבוד תשלומים שונים. ב-2006 קיבלה החברה את שמה הנוכחי, ושנה מאוחר יותר מונה אבגי למנכ"ל, בדיוק באותה שנה בה קיבלה את הרישיון להיות חברת סליקה (PCI DSS שפירושו Payment Card Industry Data Security Standard) - ציון הדרך אולי הכי משמעותי במחזור חייה.

ביוני 2010 מימשה לראשונה אסטרטגיית רכישות, ורכשה 80% מהחברה האוסטרית xt:Commerce שסיפקה פלטפורמות מבוססות תוכנה לרכישות מקוונות עבור רשתות קמעונאות בגרמניה ואוסטריה. SafeCharge לא מציינת את שווי הרכישה, אך כן מדגישה כי הפעילות של xt:Commerce מפסידה. מייסד חברה זו, מריו זנייר, בחור צעיר בן 31, הצטרף להנהלת SafeCharge, וממשיך להיות אחראי על פעילות xt:Commerce.

במארס השנה, רגע לפני ההנפקה, רכשה החברה את נכסי GTS Online Solutions שהייתה בבעלות חבר דירקטוריון לשעבר שלה. תמורת 600 אלף אירו קיבלה SafeCharge מעל 200 הסכמי שת"פ שהיו ל-GTS, ספקית שירותי עיבוד תשלומים באינטרנט, עם עסקים קטנים ברחבי העולם.

2. מי הלקוחות של החברה?

באופן די לא מפתיע, SafeCharge הפכה לחברת סליקה וספקית פתרונות תשלום מובילה לתעשיית ההימורים המקוונים האירופית (בעיקר הימורי ספורט), ולתעשיית הפורקס (אתרי מסחר במט"ח). לכן, בין לקוחותיה הבולטים ניתן למצוא מפעילות הימורים מקוונים דוגמת Gala Coral, Rank Digital Gaming, William Hill וחברת פורקס בריטית דוגמת FX Pro.

ועדיין, למרות הפופולריות ובסיס הלקוחות שצברה, חלק ניכר מהכנסות SafeCharge נובע ממספר קטן של לקוחות - נתון שמגדיל את פרופיל הסיכון שלה. אשתקד, 42% מההכנסות נוצרו מ-7 לקוחותיה הגדולים ביותר, ו-19% מהלקוח הכי גדול של החברה. עם זאת, ריכוזיות זו צומצמה ברבעון הרביעי של 2013 כשאותו לקוח היה אחראי "רק" ל-14.2% מההכנסות.

פתרון הדגל של החברה נקרא Cashier, וזה למעשה דף האינטרנט אליו מגיע הגולש כדי לבצע את העסקה, ובו הוא בוחר את אמצעי התשלום המועדף עליו. פתרון זה כולל מערכת למניעת הונאות וניהול סיכונים. ברבעון הרביעי של 2014 מתכננת SafeCharge להשיק ארנק דיגיטלי מתוצרתה, ובהמשך הדרך - להיכנס לשוק סוכנויות התיירות ולרכוש חברות מתחרות שיספקו לה דריסת רגל באסיה-פסיפיק וביבשות אמריקה. וכן, החברה מתמודדת מול תחרות לא קטנה, כפי שהיא מציינת בתשקיף, ומקווה שההנפקה ב-AIM תגדיל את החשיפה של המותג SafeCharge ותשפר את המוניטין שלה.

3. שווי ההון של המנכ"ל הצעיר

דוד אבגי, רק בן 38, מוגדר כמייסד החברה, ומכהן כמנכ"ל שלה מ-2007. אבגי, המכונה "דודי" בפי חבריו, נולד וגדל בקריית גת ולמד בתיכון "רוגוזין" שבעיר. יש לו תואר ראשון בהנדסה, תעשייה וניהול ממכללת שנקר. אבגי הגיע להנפקה כשבאמתחתו 2.9% מההון (97.1% בידי שגיא שדולל ל-66.7%), ומהתשקיף עולה כי בהנפקה רכש 374,111 מניות תמורת 1 מיליון דולר, וכך נותר עם החזקה של 2.3%. החזקה זו שווה ברוטו 9.2 מיליון דולר. כמו כן, יש לאבגי 1 מיליון אופציות הניתנות להמרה למניות רגילות לפי מחיר מימוש של 2 דולר (לעומת מחיר מניה של 2.7 דולר), וזה אומר שהן "בתוך הכסף" ומגלמות הטבה "על הנייר" של 700 אלף דולר. האופציות ניתנו לאבגי בינואר השנה, והן יבשילו בשלוש מנות שנתיות שוות החל מינואר 2015.

עוד עולה מהתשקיף כי אבגי מקבל שכר שנתי של 275 אלף ליש"ט (456 אלף דולר), והוא זכאי לבונוס שנתי השווה ערך ל-150% משכר זה. כמו כן, בעקבות ההנפקה קיבל אבגי מענק חד פעמי של חצי מיליון דולר. לא רע.

4. הנהלה צעירה וישראלית

SafeCharge התאגדה באיי הבתולה, אין לה אפילו חצי לקוח ישראלי אך היא די עונה על ההגדרה של חברה ישראלית מכיוון שבעל השליטה בה ישראלי, כמעט כל הנהלתה הבכירה ישראלית וחלק ניכר מעובדיה מועסק בארץ. כסמנכ"ל התפעול מכהן יובל זיו (37); כסמנכ"ל הכספים (רק של הפעילות בארץ) מכהן צח עינב (40), רו"ח במקצועו שעבד בעברו בפירמת ראיית החשבון KPMG; נועם גרינברג (34) הוא אחראי ניהול סיכונים; עודד קובץ' (35) הוא סמנכ"ל מו"פ; ואמנון כהן (39) מכהן כסמנכ"ל מערכות מידע.

5. 42% מהעובדים - בארץ

SafeCharge מעסיקה 196 עובדים, ומהתפלגות גיאוגרפית שלהם עולה כי 82 מהם (42%) מועסקים בארץ; 86 בבולגריה (44%); 20 בקפריסין (10%) ו-8 במדינות אחרות (4%). עוד מגלה התשקיף כי 21% מעובדי החברה הם אנשי מו"פ, 19% הם אנשי שיווק ומכירות ו-18% הם אנשי תמיכה טכנית.

6. דיבידנד ושוב דיבידנד

SafeCharge, למרות היותה חברת צמיחה, מחלקת ותמשיך לחלק דיבידנד לבעלי מניותיה. בכוונתה לחלק מדי שנה עד מחצית מה-EBITDA שלה כדיבידנד, ומהתשקיף עולה כי בשנים 2012-2013 חילקה דיבידנד כולל בשווי של 40 מיליון דולר, אך זה של 2013 - 35 מיליון דולר - קוזז מול הלוואת בעלים שניתנה לחברה, ולכן לא הייתה לו השפעה תזרימית.

SafeCharge
 SafeCharge