אולמרט נחקר באזהרה במשרדי יאח"ה; יזומן לחקירה נוספת

(עדכון) - אולמרט נחקר בעבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה והדחת עד ■ הפרקליטות פנתה לבית המשפט העליון בבקשה לחזור בה מהערעור שהוגש בעניינה של זקן בפרשת ראשונטורס

שבוע בדיוק מאז הרשיע בית המשפט המחוזי בתל-אביב את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בשני אישומי לקיחת שוחד, נחקר היום (ב') אולמרט באזהרה במסגרת החקירה החדשה נגדו. חקירת המשטרה ארכה 8 שעות. מהמשטרה נמסר כי חקירתו של אולמרט לא הסתיימה והוא צפוי להיות מזומן לחקירה נוספת. עוד ציינה המשטרה כי חקירת הפרשה כולה "מצויה בראשיתה".

אולמרט נחקר בחשד לביצוע עבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה והדחת עד. חקירתו של אולמרט התקיימה במשרדי יאח"ה בלוד, שם נחקר גם במסגרת פרשת הולילנד בשנת 2010. בחקירותיו הקודמות, בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות, נחקר אולמרט בעת שכיהן כראש הממשלה, בלשכתו במשרד ראש הממשלה בירושלים, אז נהג להקצות לחוקרים כשעה ברוטו מדי שבוע, בבוקר יום שישי.

אולמרט השיב לשאלות החוקרים בנוגע לטענתה של ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, כי ניסה להניא אותה מלחתום על הסדר טיעון עם הפרקליטות לפני כשנה וחצי, הסדר שכבר עמד בפני סיכום סופי, ושהיא החליטה להימנע מלחתום עליו ברגע האחרון. החוקרים מחזיקים גם בהקלטות ובמסמכים נוספים שאספה שולה זקן, ואולם על תוכנם של המסמכים וההקלטות מוטל עדיין צו איסור פרסום. אמש (א') נחקר באזהרה עו"ד נבות תל-צור, שהיה מסנגוריו של אולמרט במסגרת משפטו הקודם בירושלים, וזאת בחשד לשיבוש מהלכי משפט. גם איש העסקים אלפרד אקירוב אמור למסור עדות בפרשה בקרוב.

בעקבות זימונו של אולמרט לחקירה באזהרה, מסר יועץ התקשורת שלו: "היינו מצפים מהפרקליטות, שבידיה כוח כה רב, לגלות מעט אנושיות. התעקשותה של הפרקליטות, כי המשטרה תחקור את אולמרט דווקא כעת, מספר ימים לאחר הרשעתו ובשעה שהחל להתכונן לטיעונים לעונש, נועדה לשתי מטרות: לשבור את אולמרט בכל מחיר, ולהשפיע באופן פסול על הליך הטיעונים לעונש. מדובר באדם שנגרר בבוץ כבר שמונה שנים ארוכות, ושאך לפני מספר ימים חטף מהלומה בלתי צפויה, שהיא לבדה הייתה שוברת בוודאי כל אדם אחר".

עוד הוסיף יועץ התקשורת של אולמרט, כי "הלחץ של הפרקליטות נובע מהמבוכה הקשה אליה היא נקלעה, לאחר שבית המשפט דחה את ההסכם התמוה שעליו חתמה עם שולה זקן, הסכם שנולד בחטא, ושכעת מחפשים בכוח דרכים להצדיק את קיומו. אנו שבים וקובעים כי החקירה והכותרות הנלוות אליה, ממשיכות ומזהמות את ההליך המשפטי שעדיין לא הסתיים, וזאת בניסיון להשפיע באופן פסול על בית המשפט ועל ההחלטות שעליו לקבל בשבועות הקרובים בעניינו של אולמרט".

במקביל, החלה הפרקליטות לקדם באופן מעשי את הסדר הטיעון שנחתם עם זקן לפני כעשרה ימים. במסגרת זאת, פנתה היום הפרקליטות לבית המשפט העליון, בבקשה לחזור בה מהערעור שהוגש בעניינה של זקן, בפרשת ראשונטורס. הדיון בערעור שהגישה הפרקליטות לעליון בעניינם של אולמרט וזקן, בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, הסתיים כבר בחודש יולי 2013, ואולם פסק הדין מתעכב זה יותר מתשעה חודשים.

חזרה מהערעור בעניינה של זקן

במסגרת ערעורה של הפרקליטות, הוגש בזמנו גם ערעור על אופי הרשעתה של זקן בפרשת ראשונטורס, וכן על העונש הקל שנגזר עליה אז - מאסר על-תנאי למשך 9 חודשים וקנס של 40 אלף שקל. בהודעה שהוגשה היום לעליון נמסר כי "ערעורה של המדינה ביחס לזקן התמקד בטענה, כי במסגרת פרשת ראשונטורס, הייתה זקן מודעת לקיומם של כספים עודפים שניגבו מארגונים שונים לכל המאוחר בתחילת שנת 2003, וכן הייתה מודעת לשימוש שנעשה בכספים העודפים למימון נסיעות פרטיות של אולמרט, להבדיל מנסיעות ציבוריות. כפועל יוצא מכך, ביקשה המדינה מבית המשפט העליון להרשיע את זקן בעבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ולהחמיר באופן משמעותי בעונשה".

הפרקליטות מנמקת, בהודעתה לעליון, כי בימים אלה הגיעה להסדר עם זקן, במסגרת משפט הולילנד. בהתאם להסכם זה, התחייבה זקן לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות "גם ביחס לחשדות ואישומים נוספים, ולמסור עדות מלאה בכל הליך שיפוטי, ככל שתידרש". לדברי הפרקליטות, "זקן טרם עמדה בכל התחייבויותיה לפי ההסכם, ובשלב זה אף אין בידה למלא אחר כל התחייבויותיה. למרות זאת, החליטה המדינה לבקש מביהמ"ש לחזור בה מערעורה נגד זקן כבר בשלב זה, כדי לחסוך במידת האפשר מזמנו של בית המשפט במלאכת הכתיבה של פסק הדין".

בפרקליטות הדגישו כי אין בבקשה לחזור מהערעור משום שינוי עמדה בהיבט העובדתי, אלא שבמכלול הנסיבות יהיה מוצדק מבחינת האינטרס הציבורי לחזור מהערעור. עוד מדגישים בפרקליטות כי "אין לראות בבקשה לחזור מהערעור ביחס לזקן, משום שינוי, תיקון או חזרה מטענה כלשהי שהועלתה ביחס לאולמרט" (ע"פ 8080/12).