סטימצקי מעכבת תשלומים להוצאות הספרים

מסטימצקי, שבבעלות קרן מרקסטון, נמסר בתגובה כי בשל מותו הטרגי של אמיר קס, ממנהלי מרקסטון ויו"ר סטימצקי, "הקרן מצויה במצב של התארגנות מחדש והיא מטפלת בכל הנושאים במהירות האפשרית"

האם רשת הספרים סטימצקי מתמודדת עם קשיי נזילות? ל"גלובס" נודע כי סטימצקי הפסיקה להעביר תשלום להוצאות הספרים עבור מכירת ספריהן בחנויות הרשת, מה שגורם לחששות כבדים בענף. עיכוב זה, שנמשך כבר כמה ימים, חורג ממצב התשלומים המקובל בין הרשת להוצאות, לפיו צ'קים על ספרים שנמכרו בסטימצקי נמסרים לאחר 60-100 יום מהמכירה.

סטימצקי נמצאת בבעלות קרן הפרייבט אקוויטי מרקסטון, שמתמודדת עם קושי בתשלום חובות גם בחברה אחרת הנמצאת בבעלותה - פנומנל. בעקבות קריסת בית ההשקעות פריזמה, שהותיר אחריו חובות עתק, החלה לאחרונה מרקסטון לנהל מגעים להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח של פנומנל (חברה בת שבאמצעותה שלטה הקרן בפריזמה, ומחזיקה כיום בחלק ממניות בית ההשקעות פסגות).

בסטימצקי הסבירו היום את העיכוב בתשלומים במותו הפתאומי ביום ה' האחרון של אמיר קס, ששימש כיו"ר סטימצקי וכמנכ"ל משותף במרקסטון. בתגובתה לפניית "גלובס" נמסר מסטימצקי כי "בצל הטרגדיה הנוראית שקרתה, נמסר לסטימצקי כי בשל המקרה הנוראי הקרן מצויה במצב של התארגנות מחדש, והיא מטפלת בכל הנושאים במהירות האפשרית".

אבל האם אכן מותו הטרגי של קס (שניהל את קרן מרקסטון יחד עם שותפו רון לובש) הוא הגורם לעיכוב בתשלומים, או שמא העיכוב נובע ממצב הנזילות של סטימצקי? תשובה לכך אפשר אולי למצוא בדברים שאמרה לפני כשבוע איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי, לתקשורת, כשתיארה את חודש מארס כ"קטסטרופלי עם ירידה דרסטית במכירות". במקביל, הסבירה בראל כי הירידה במכירות נובעת הן מחוק הספרים והן מהמצב של השוק בכללותו.

ואכן, גם בענף הטילו היום ספק בהסבר שסיפקה סטימצקי. גורמים בענף טוענים כי ממילא מדובר בתשלומים על עסקאות מלפני חודשיים-שלושה, מה עוד שלא סביר כי קס היה זה שחתם על הצ'קים של סטימצקי, כך שמותו לא אמור להוות גורם לעצירת התשלומים. לדבריהם, ייתכן שעצירת התשלומים מרמזת על בעיה רצינית יותר במצב הרשת או הקרן ששולטת בה.

מנגד, מנהל אחת מהוצאות הספרים העריך כי הדבר אינו מלמד בהכרח על קושי בתשלומים מצד הרשת, שכן במקרים קודמים שהיה לסטימצקי קושי לשלם, היא ביקשה לפרוס את התשלום למספר חלקים.

נרכשה ב-2005 ב-55 מיליון דולר

את הבעלות על סטימצקי, רשת הספרים שהוקמה לפני כ-90 שנה, רכשה מרקסטון ב-2005 מידי ערי סטימצקי תמורת 55 מיליון דולר, מהם 34 מיליון דולר בהון עצמי. ואולם, בשנים האחרונות התחרות בשוק הספרים החריפה, והשחקנים בו החלו למכור ספרים בהנחות גדולות ולהציע מבצעים אגרסיביים, שאף הם לא עזרו להם להתמודד עם הירידה הדרסטית בהכנסות.

מצבה של רשת הספרים הלך והידרדר וחובותיה הלכו והעמיקו, וב-2011 החליט בנק הפועלים לסווג את חוב סטימצקי כלפיו - בהיקף של 134 מיליון שקל - כבעייתי. רשת הספרים הועבר להשגחה מיוחדת של הבנק, בין היתר בעקבות EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת, מימון ומסים) שלילי.

לא ברור לפי איזה שווי מעריכה כיום מרקסטון את החזקותיה ברשת. לפני כשבועיים חשף "גלובס" כי במרקסטון החליטו לאחד את ההשקעה בסטימצקי עם השקעתה ברשת התכשיטים מגנוליה, שנרכשה ע"י הקרן ב- 2007 ופועלת בתחום אחר לגמרי. מרקסטון דיווחה כי מימשה כבר כשליש מ-93 מיליון הדולרים שהשקיעה בשתי החברות הללו (מצרפי) וכי השווי המצרפי של ההשקעה בשתיים משקף תשואה של 62% על ההון.

עם זאת, נראה כי הבעיה הגדולה יותר של מרקסטון ממשיכה להיות אמפיק - פעם הזרוע הפיננסית של הקרן והיום שרידים מבית ההשקעות פריזמה שקרס (שאחראי לתשואה שלילית של 82% על ההון שהושקע בו). קריסת פריזמה הותירה את אמפיק עם חובות לבנקים ולמחזיקי האג"ח שנאמדים בכחצי מיליארד שקל. על רקע המצוקה התזרימית של אמפיק חלק מהחובות הללו מטופלים ע"י מספר בנקים במחלקת האשראים המיוחדים. אמפיק מוערכת לפי שווי של 49 מיליון דולר, לאחר שהקרן השקיעה בה לא פחות מ-260 מיליון דולר.

כאמור, לאחרונה החלה מרקסטון לנהל מגעים להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח של פנומנל, חברה בת של אמפיק, שבעקבות מכירת קופות הגמל של פריזמה קיבלה 23% ממניות פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל. בתחילת מארס הפכה פנומנל לחדלת פירעון, לאחר ששוב לא עמדה בתשלום של כ-15 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.