ההתפרעות הברוטאלית של סופו: רק במדינה שיש לה קבוצה

אין שום דרך להעביר לסדר היום את ריצת האמוק של שחורציאניטיס ליציע בהדר יוסף; מצד שני, מדובר בשחקן מכבי ת"א ■ דעה

מעמדת הישיבה של הערוץ הראשון בהדר יוסף, העובדות נראות מאוד פשוטות, נתחיל בהן: מימין, מאחורי הסל, יושבים 148 אוהדי מכבי ת"א. ממול אוהדי הפועל ת"א. במפלס העליון אוהדי האולטראס, חלקם אנרכיסטים, שרים את שירי הנאצה, עושים אצבע משולשת, כבר מהכניסה של מכבי לאולם. במפלס התחתון משמאל יושבים אוהדי אולטראס של פעם, שהתבגרו. אפשר למצוא בהם עורכי דין, ידוענים ועיתונאים. אוהדי הפועל. באמצע יציע של אוהדים כבדים במונחים כספיים, אנשי ציבור. שם יושבים ילדים, הכי בטוח. ליציע הזה יקפוץ בהמשך סופוקליס שחורציאניטיס, דווקא ליציע הזה. שני אנשים בולטים מהיציע הזה: מזוקן בלי חולצה, ואוהד עם קביים. הם מקללים ללא הרף, בעיקר בחימום כשגיא פניני בוחר לעשות את המתיחות דווקא מתחתם. לא עליהם קפץ סופו.

לימיני ליד ספסל מכבי, עו"ד שמעון מזרחי, מפוקס וחד, כל שיר נגדו לא מזיז אצלו שריר. הוא קופץ רק כשהשופטים פוסקים משהו שלא נראה לו, וגם אז הגערה היא מכובדת, כמעט חרישית. האווירה מחשמלת, די עוינת למכבי, אבל לא דברים שלא שמענו קודם. אין שירי שואה, אבל שירי נאצה כן. אלף ומשהו אוהדים בצפון מזרח תל אביב, זה לא אלפי אוהדים בפיוניר בבלגרד, איבדי איפקצ'י (היכל התרבוש) באיסטנבול או באולם השלום והאחווה באתונה. אין שום דבר שאמור לגרום ליווני עתיר ניסיון לדהור ליציע.

ואז נגמר המשחק ונמתח שרוול הכניסה לשחקנים, ליצור הפרדה בין השחקנים לבין הקהל, שגם כך, כאמור, לא ממש מאיים. סופו ירד עם שחקני מכבי, שספגו קללות בעיקר מהמפלס העליון, אבל גם מבחור שעמד קרוב לשרוול, ואפילו אחז בו. ואז סופו קיבל סיבוב, ניסה להכות את הבחור, וכשזה נמלט בין שורות הכסאות, פשוט דהר לתוך היציע כשהוא רומס כל מה שנמצא סביבו, בעיקר ילדים מבועתים שראו מולם שור זועם ששוקל 160 קילו, רושף כולו ומנסה להטיל את טפריו, כדי להכות בבחור, אך מפספס.

מזרחי אמר אחר כך שהוא לא פגע באיש, ואם כן היה פוגע? עד שג'ו אינגלס ואנשי האבטחה תפסו אותו, הוא לא הצליח לתפוס את הבחור, אבל דרס יציע, ביניהם ילד שהיה עם היו"ר לשעבר, אשר סטולר, ובנו של המאמן ארז אדלשטיין. מישהו אמר ש"אם סופו היה רץ וקופץ ככה גם במהלך המשחק, הוא היה מזמן ב-NBA". למקום הגיעו שוטרי יס"מ חמושים בקסדות, כאילו מדובר בפיגוע רב נפגעים, אירוע פח"ע מתגלגל, והלהיטו עוד יותר את האווירה. עד כאן העובדות.

***

סופו מילמל אחר כך משהו על קהל שמעולם לא פגש, שאפילו לא מכבד את ההמנון הלאומי (לא שזה הנושא, אבל מי מנגן המנון לאומי שלא בטקס ממלכתי, ועוד לפני דרבי?); ואילו מכבי, בעזרת חלק מהתקשורת, בסיוע של עכברי פייסבוק, גינו את הקהל של הפועל. דבר אחד נבלע כאן: שחקן שמרוויח מיליוני שקלים מדי שנה, ניסה לפגוע פיסית באוהד. אם זה היה להיפך והאוהד היה מנסה לפגוע פיזית בסופו, הוא היה מבלה את ליל אמש (ב') באבו כביר, רואה הבוקר שופט שלום, ומי יודע אם לא היה ממשיך למעצר. סופו אפילו לא נחקר. סליחה על החריגה מהפוליטקלי קורקט, אבל אם עובד זר חוקי, אפריקני לצורך העניין, היה משתולל ככה בתל אביב, איפה הוא היה היום? טאלב טוואטחה, ערבי ישראלי, זרק משענת על אוהדים בשבת, וחטף מכל הכיוונים. אריק קאנטונה, הכהן הגדול של הפרמייר ליג מאז ומעולם, הורחק לשבעה חודשים כי פגע באוהד קריסטל פאלאס שהקניט אותו, שלא לדבר על רון ארטסט, שחקן NBA שנקנס במיליון דולר והורחק לאינספור משחקים על מקרה דומה. רק במדינה של הקבוצה, שבה שחקן שכב בביתו הלום סמים ולא הגיע למשחק, ששחקן אחר השתולל במועדון לילה והיום משחק ב-NBA, יכול עובד זר לתקוף פיזית ישראלי - ולא משנה מה הן הס יבות, מוצדקות ככל שיהיו - ולדרוס ילדים (הם אגב לא עשו דבר). אלימות פיזית לעולם תהיה חמורה מאלימות מילולית. עד כאן התהיות.

***

אני רק שאלה: האם מכבי ת"א כדורסל - מועדון הספורט הבכיר בישראל מאז ומעולם - צריכה לחכות לפסיקת בית הדין המשמעתי של איגוד הכדורסל כדי לקבל החלטה חד משמעית? לא יודע לענות.