רדו מאהוד אולמרט

כמה שנות כלא ישביעו את הפרקליטות? ואולי הוא ירמה בקנטינה?

נתחיל מהמספרים: בעוד כחודש יינתן גזר דינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהורשע בנטילת שוחד במסגרת פרשת הולילנד. על-פי הערכות, ישנה סבירות גבוהה שהשופט דוד רוזן יגזור על אולמרט עונש מאסר בגין העבירות שבהן הורשע. לא עבודות לתועלת הציבור וגם לא חודשים ספורים בכלא, אלא כמה שנים טובות (ורעות) מאחורי הסורגים.

בנוסף לזה, אנשי הפרקליטות מנהלים כעת - בגיבוי עדותה החדשה של שולה זקן - מאבק דו-חזיתי: בחזית אחת הם מבקשים לפתוח מחדש את תיקי ראשונטורס וטלנסקי, אולי להחזיר אותם לבית-המשפט המחוזי בירושלים, בתקווה להרשיע הפעם את אולמרט בעבירות שמהן כבר זוכה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. אם יקבלו את מבוקשם ואולמרט יורשע גם בעבירות הללו, מן הסתם יבקשו לגזור עליו עוד כמה שנים בכלא.

לכך מצטרפת החקירה החדשה בחשד לשיבוש הליכי משפט ולהדחת עד. ניתן רק לשער, שגם כאן, כשם שנהגו בשנים האחרונות, החברים מרחוב צאלח א-דין בירושלים לא יעשו לאולמרט הנחות ויבקשו למצות עימו את מלוא חומרת הדין. מי יודע, אולי גם כאן יצליחו להרשיע אותו בעוד כמה שנים, ויבקשו להוסיף עוד פרק זמן לעונש המאסר שלו.

כך שנשאלת השאלה, כמה זמן בדיוק הם רוצים שאולמרט יישב בכלא? 10 שנים? 12? אולי 15 שנה מאחורי סורג ובריח ישביעו את רצונם. והאם אם אמנם אולמרט יישלח לכלא החברים מהפרקליטות יבקשו להקפיד גם שישהה בצינוק, או יבדקו שלא רימה בעודף את המוכר בקנטינה?

מישהו צריך לומר לסיירת הפרקליטים שיושבת במשרד המשפטים: די, ניצחתם, אתם יכולים לנוח. הרי לו היינו אומרים להם לפני ארבע-חמש שנים שהדבר היחיד שיטריד אותם, לאחר שיצליחו להרשיע את אולמרט בקבלת שוחד, זה כיצד לבנות נגדו תיק נוסף, גם הם היו מתקשים להאמין. הנה מוטל לפניהם על הקרקע אדם גמור, איך אומר פואד: הנ"ל ז"ל. בעוד שנה יהיה בן 70, ובעוד שנתיים יהיה אולי בכלא. והם ממשיכים לחקור.

בעזה, אחרי שסוגרים חשבון עם המשת"פים ויורים להם כדור בראש, נוהגים לקחת את הגופה לטיול ברחבי העיר. מישהו קושר את רגלו של המת לאחוריו של האופנוע, והחברים יוצאים לסיבוב דאווין כדי להראות: "ככה יעשה לאיש". מתקבל הרושם שמערכת היחסים בין הפרקליטות לאולמרט מגיעה כעת לשלב הזה.

שלא תהיה טעות: אולמרט הוא אדם מושחת שהורשע לפני שבוע בדוחה ובבאושה שבעבירות הצווארון הלבן. האפשרות שישוב לחיינו הציבוריים ירדה מהפרק, וטוב שכך. גם מקהלת מעריציו ששרים משום-מה שירי הלל לקדנציה (הלא ממש מבריקה) שלו כראש ממשלה, מבינים שהאיש גמור. הפרקליטות מצדה לא נאבקת עכשיו כדי להוכיח שאולמרט מושחת או עבריין, את זה הם כבר עשו. המאבק הנוכחי שלהם נוגע לזכותה של שולה זקן לשבת רק 11 חודשים בכלא, כפי שסוכם בעסקה שעשו איתה.

במקום לבוא לפרקליטיה של זקן לאחר הכרעת הדין ולומר להם: "ניסינו, אבל לא הלך. בפעם הבאה תגידו ללקוחה שלכם שתיזכר להיאבק בשחיתות קצת לפני הרגע האחרון", בפרקליטות נוהגים כקבלני-משנה של הגברת זקן, שמנסים לנקות כמה אורוות שרק אפשר, מהר-מהר, כדי שיוכלו לבוא לשופט רוזן עם משהו ביד, שיצדיק הקלה משמעותית בעונשה.

ישנם קווי דמיון בין חקירתו החדשה של אולמרט לבין הפארסה המשטרתית בפרשת הסלבס והג'וינטים. בשני המקרים ישנו חשד לעבירה על החוק, ומתנהלת חקירה (בין הדלפה אחת לשנייה). אולמרט חשוד ששיבש חקירה, וקרן מור חשודה שלקחה לריאות. אבל גם כאן וגם כאן איש לא מסתכל על התמונה הכוללת. חקירת פרשת אולמרט החדשה עכשיו תסייע להגנה על שלטון החוק בערך כשם שהמאבק בג'וינט של קרן מור יגביר את ביטחון הציבור.

* הכותב הוא הכתב הפוליטי של ערוץ 10.