היזם הישראלי: גבר בשנות ה-30 לחייו וחולם על אקזיט

31% מהיזמים הישראלים מאמינים שיגיעו לאקזיט ב-3 השנים הקרובות ו-12% סבורים כי הם הולכים להיות 'Waze הבאה' ■ ומה במציאות? "הסיכוי לעשות אקזיט מעל 100 מיליון דולר שואף כמעט לאפס"

לא תמיד קל לאבחן את הפרופיל של איש סטארט-אפ: מה גילו, היכן הוא מתגורר וכמה שעות בשבוע הוא מקדיש למיזם. סקר שנערך עבור "גלובס" על ידי חממת TerraLab Ventures בבעלות קרן ההון סיכון Terra Venture Partners ובשיתוף דונה גריפית' (אברהם), מנכ"ל corporate storyteller, ניסה למצוא קווים מאפיינים לדמותו של הסטארט-אפיסט הישראלי בקרב מדגם מייצג הכולל למעלה מ-200 סטארט-אפיסטים בשלבים שונים של חיי המיזם.

מהסקר עולה כי היזמים הישראלים פחות צעירים ממה שנהוג לחשוב: 78% מהנשאלים השיבו כי הם בני 26 עד 45, ורק פחות מ-5% מהם בגילאים 18 עד 25. בני הגיל השלישי כבר פחות רודפים אחרי החלום - רק 10% מהיזמים הישראלים הם בני 55 ומעלה. גם בסוגיית המגדר אין הפתעות גדולות: כ-84% מהיזמים שהשתתפו בסקר הם גברים ורק 16% הן נשים.

"אין ספק שתעשיית היזמות עברה התבגרות מואצת בעשור האחרון, בפרט מאז התפוצצות בועת ההיי-טק בתחילת שנות האלפיים", אומר ברק גולדשטיין, מנכ"ל TerraLab ושותף בקרן Terra. "אנו מעריכים שרק ב-2013 קמו בישראל קרוב לאלף סטארט-אפים בתחומים שונים. עם זאת, צריך לזכור שעל כל סטארט-אפ שנסגר נפתחים שניים חדשים".

למרות ניסיונה של המדינה לעודד יזמות מחוץ לאזור המרכז באמצעות חממות טכנולוגיות ביקנעם, באריאל וכדומה, מרבית היזמים עדיין מתגוררים באזור המרכז (72%). האזור השני שמנפיק את מספר היזמים הגדול ביותר הוא הצפון (17%), ורק 4% מהיזמים השיבו כי הם מתגוררים באזור הדרום. נתונים אלה מתיישבים גם עם התשובה לשאלת המגורים, כאשר 87% מהיזמים אמרו שהם מתגוררים בעיר ורק 10% במושב. רק 2% מהנשאלים גרים כיום בקיבוץ.

רוב הסטארט-אפיסטים שהשתתפו בסקר נשואים - 63%, כאשר 33% רווקים ורק 4% גרושים. כמו כן, כ-60% מהנשאלים הם הורים לילד אחד, ואילו ל-40% אין ילדים כלל. מבין ההורים, ל-24% שני ילדים, ורק 8% הם הורים לשלושה ילדים ומעלה.

בדרך לתואר

הדרך לסטארט-אפ עוברת קודם כול באקדמיה: 46% מהיזמים העידו על עצמם שהם בעלי תואר ראשון ו-35% הם בעלי תואר שני. רק כ-5% הם בעלי השכלה תיכונית בלבד - אחוז זהה למספר בעלי הדוקטורט.

36% מהנשאלים למדו תארים טכנולוגיים (מדעי המחשב). ל-24% יש תואר במדעים, 13% מהיזמים הם בעלי תארים בתחום מדעי החברה ולכ-10% תארים באמנות ובמקצועות הומניים.

עוד עולה מהסקר, כי 86% מהיזמים שירתו בצה"ל, כאשר כ-36% מהם שירתו ביחידות טכנולוגיות (ממר"ם, תלפיות, מודיעין) ומספר זהה ביחידות קרביות (יחידות שדה). רק כ-10% מהיזמים שירתו ביחידות מנהליות.

"לשירות הצבאי ממד משמעותי בעיצוב האישיות של היזמים הישראלים. אחריות, עידוד ליצירתיות וכישורים ניהוליים - ניסיון שיזמים אמריקאים, למשל, זוכים לו רק בגילאים מאוחרים הרבה יותר. המקביל האמריקאי צריך לעבור בכמה תפקידים בתוך ארגון כדי לרכוש את אותם כישורים שהיזמים הישראלים מקבלים בצבא", אומר גולדשטיין.

כמו כן, נראה כי דרגת קצין בצה"ל מעלה את הסיכוי להוביל סטארט-אפ טכנולוגי: 37% מהיזמים השתחררו בדרגת קצונה, וכ-47% השתחררו בדרגת סמל או רב-סמל. 16% השתחררו בדרגת סמל או סמל ראשון.

מחפשים שותף לדרך

בשביל רעיון טוב צריך יותר מאיש אחד: רוב היזמים הם "שחקני צוות" - 78% מהנשאלים אמרו שבמיזם שלהם ישנם שניים או יותר שותפים מייסדים. רק 22% מהיזמים עובדים לבד והם בעלי המיזם והרעיון באופן בלעדי.

כמו כן, 48% מהנשאלים העידו שהסטארט-אפ הנוכחי שלהם אינו הראשון. 33% מהם היו מעורבים במיזם נוסף, 25% ציינו שהיו להם שני סטארט-אפים ובאופן מפתיע יותר מ-40% העידו על עצמם כיזמים סדרתיים שהיו מעורבים ביותר משני מיזמים לפני הסטארט-אפ הנוכחי שלהם.

5% מהנשאלים בסקר העידו על עצמם כעובדים על המיזם שלהם מהבית, 32% במסגרת משרד ורק כ-14% במסגרת חממה או אקסלרטור.

אחת הסוגיות הקשות ביותר ליזמים הוא הקושי להתפרנס והצורך לחיות על חסכונות בעודם מנסים לפתח את המיזם, אך נראה כי הסטארט-אפיסטים הבינו שכדי להצליח אי אפשר לעשות את זה "על הדרך". כ-66% מהנשאלים אמרו שאינם עובדים כשכירים במקביל לעבודה על המיזם שלהם, ואילו 25% מהם עדיין עובדים בשתי עבודות במקביל. את הקושי להחזיק עבודה כשכירים במקביל לפיתוח הסטארט-אפ אפשר להסביר על ידי הנתונים הבאים: יותר מ-40% מהיזמים משקיעים לפחות 50 שעות עבודה שבועיות על פיתוח המיזם שלהם, ויותר מ-80% מהם אף עובדים עליו בסופי שבוע.

מחכים לאקזיט

עד כמה היזמים ריאליים לגבי ציפיותיהם לעשות אקזיט ולהתעשר מהמיזם שלהם? 31% מהנשאלים ציינו שהם מאמינים כי יגיעו לאקזיט ב-3 שנים הקרובות, 33% היו קצת יותר סולידיים והעריכו שייקח להם בין 3 עד 5 שנים, ורק 8% מהנשאלים הנמיכו ציפיות והעריכו שייקח להם למעלה מ-5 שנים עד לאקזיט.

לדברי גולדשטיין, "הסטטיסטיקות מלמדות אותנו שלסטארט-אפ ייקח יותר מ-5 שנים בממוצע עד שיגיע לאקזיט. הנתון המעניין באמת מראה כי 28% מהנשאלים ציינו שהם לא חולמים על אקזיט, אלא מקווים להקים חברה שתתקיים לאורך שנים ארוכות".

כשבודקים את נושא האקזיט עם היזמים ובכמה יהיו מוכנים למכור את הרעיון שלהם, מגלים שהם לא יסתפקו במועט: 12% העידו על עצמם כ-Waze הבאה, יותר מ-29% מאמינים שיימכרו את החברה שלהם ביותר מ-100 מיליון דולר ואילו 42% צנועים קצת יותר ומעריכים ששווי החברה שלהם יעמוד על בין 10 עד 100 מיליון דולר.

"אפשר לראות לאורך השנים שסכומי האקזיטים עולים בהדרגה, אך שהדבר הזה לא יטעה אתכם. המספרים הללו מלווים את תעשיית הסטארט-אפים ומציתים את דמיונם הן של היזמים והן של הקרנות. היזם הישראלי הוא אופטימיסט חסר תקנה, בעוד שהמציאות מראה כי הסיכוי לעשות אקזיט מעל 100 מיליון דולר שואף כמעט לאפס", אומר גולדשטיין. "לשמחתנו, היזם הישראלי נוטה להתעלם מסטטיסטיקה יבשה ואוהב סיכונים והרפתקאות. זה מה שהופך את ישראל ליצרנית סטארט-אפים מהטובות בעולם. הסיכוי של יזם בסטארט-אפ הראשון להגיע לאקזיט של 100 מיליון דולר כמעט לא קיים. הישראלים שכן עושים כאלה אקזיטים הם בדרך כלל יזמים מנוסים שזהו אינו המיזם הראשון שלהם ולהם קשת ענפה של קשרים בעמק הסיליקון, הם מוכרים בתעשייה ובחברות הגדולות.

"אולם גם לגביהם הסטטיסטיקה לא מאירה פנים, והסיכוי שלהם נע בין עד 2%. אסור ליזמים להתרשם מסיפורי סינדרלה כמו וייבר או Waze, אלו באמת סיפורים נדירים".

מתעסקים במובייל

מהסקר עולה, כי היזמים הישראלים עוסקים בעיקר בתחום המובייל והאינטרנט. כ-50% מהנשאלים העידו שהמיזם שלהם נוגע לאחד משני התחומים הללו, או שניהם. התחומים המובילים הנוספים הם מדיה, סייבר, וגיימינג. 16% בלבד עוסקים בתחום הקלינטק ו-13% בתחום המדיקל.

לדברי גולדשטיין, "אנו רואים מתאם בין סוג המיזם לגילו של הסטארט-אפיסט. ככל שגיל היזם צעיר יותר, הסיכוי שהוא יעסוק בטיפול בצורך משמעותי יותר ירד. היזמים הצעירים ברובם מסתנוורים מהאקזיטים המהירים והולכים על פיתוח אפליקציות שהאימפקט שלהן הוא נמוך משמעותית".

לדבריו, "בשנתיים האחרונות אנו רואים עלייה משמעותית במיזמים שעוסקים בסייבר, כחלק ממיני בועה שהולכת ונוצרת בתחום בארץ. עדיין אין ספק שזהו תחום עם יתרון יחסי למדינת ישראל הרבה הודות לשירות הצבאי. שני התחומים הבאים שאנו צופים כי יתפסו תאוצה בשנתיים הקרובות הם האינטרנט של הדברים כמובן, שם ניתן לציין את הסנונית הראשונה עם המכירה של NEST לגוגל; והתחום השני הוא ה-connected cars. עולם הרכב עומד בפני מהפכה שתהפוך את הרכב שלנו ל'מחובר', וכמובן שהשלב הבא הינו נהיגה אוטונומית".

הסקר נערך כאמור, בקרב למעלה מ-200 סטארט-אפיסטים הפועלים בישראל, בשלבים שונים של חיי הסטארט-אפ החל משלב הפרה סיד ועד ליזמים בחברות שעברו roundA. הנשאלים שהשתתפו בסקר הינם היזמים המייסדים של החברות, מכל תחומי הטכנולוגיה. 34% מתוך הנשאלים כבר גייסו כסף למיזם ו-65% עדיין מממנים אותו בכוחות עצמם. מתוך אלו שגייסו, 34% גייסו בין 50 עד 400 אלף דולר, 25% בין 400 אלף למיליון דולר ו-34% גייסו יותר ממיליון דולר.

האם זה הסטארט-אפ הראשון של
 האם זה הסטארט-אפ הראשון של