בעקבות ביקורת האוצר: יו"ר ועדת ההשקעות בגילעד הוותיקה עוזב

הביקורת של המשרד הגיעה על רקע החוב הבעייתי של דואר ישראל

בצל ביקורת חריפה וחריגה מאגף שוק ההון באוצר, על אופן ההתנהלות של ועדת ההשקעות בקרן הפנסיה גילעד הוותיקה, ביחס לחוב הבעייתי של חברת דואר ישראל, החליט דירקטוריון הקרן כי יו"ר ועדת ההשקעות, יצחק דוכן (74), לא ימשיך לכהונה שלישית כדח"צ וכיו"ר ועדות ההשקעות והאשראי בקרן. בימים אלה מסיים דוכן שש שנים בתפקידו בקרן, עם סיום כהונתו השנייה שתמה בסוף החודש.

לדברי גורם בסביבת הקרן, "מדובר בהדחה" שנעשתה בניגוד לרצונו של דוכן להמשיך לעוד כהונה, שלישית במספר. ככל הידוע, הדירקטוריון לא אישר להעלות לדיון את המועמדות שלו לכהונה נוספת כדח"צ באסיפה הכללית הקרובה. עם זאת, גורם אחר בסביבת דוכן אומר כי הדירקטוריון או האסיפה הכללית יכולים לשנות את ההחלטה. מקרן גילעד הוותיקה נמסר כי "הקרן לא נוהגת לדון בענייניה הפנימיים בכלי התקשורת".

"תהליך לקוי וחסר"

האוצר הביע את ביקורתו על התנהלות הקרן במכתב שכלל שורת אמירות חריפות: "ציפיותינו מחברי הוועדה הן כי מוטב אם היו סוקרים מסמכים ודוחות המציגים נתונים אמפיריים ואובייקטיביים, שהיו שופכים אור על מצב החוב של הדואר... הדיונים בוועדה היו רוויים בהנחות והשערות מבלי שמצאנו כל ביסוס לטיבם או לנכונותם".

לא רק זאת, "בסיכומו של עניין, התרשמותנו היא שוועדת ההשקעות ערכה תהליך לקוי וחסר בטיפולה בחוב הדואר", נכתב. "אנו סבורים שראוי היה לקיים תהליכים ודיונים מעמיקים משמעותית מאלה שקיימה הוועדה בפועל. חומרת הליקויים מתגברת נוכח העובדה שלחברה מספר מועט של חובות בעייתיים". בשורה התחתונה ציינו אנשי האוצר בעניין ממצאי הביקורת שערכו, כי "לפנים משורת הדין החלטנו שלא לנקוט צעדי עונשין נגד החברה. יודגש כי דעתנו לא נוחה לאור התנהלות חברי הוועדה, ובמיוחד לאור התנהלות יו"ר הוועדה...".

דוכן הגיב היום לטענות ואמר כי "בקרן גילעד הוותיקה יש חובות בעייתיים בשיעור נמוך, כפי שהאוצר אומר גם במכתבו. זה לא קרה מעצמו אלא בזכות אנשי ועדת ההשקעות והיו"ר שלה, שמה שהנחה אותם לאורך הדרך זה חובת הזהירות והנאמנות. אני מכבד את הדוח, אך לא מקבל את הטענות בו".