מעמד בינוני מסודר: תחרות רצינית בין קיה, יונדאי וטויוטה

מודל 2014 המחודש של קיה ספורטאז' ממשיך להציע סטטוס חברתי משודרג בתוספת של תא נוסעים שימושי ומנוע חדש. אבל, התחרות בפלח צפופה וקשה מתמיד

היסטוריה של תעשיית הרכב קיימים לא מעט דגמים, שתרומתם לשדרוג התדמית של המותג שלהם ולחוסנו השיווקי, גדולה פי כמה מתרומתם הישירה למכירות או לרווחים. בפולקסווגן, למשל, זו הייתה החיפושית הראשונה שפתחה בפני החברה את השוק האמריקני הענק. בקרייזלר זה היה (ועודנו) הג'יפ גרנד-צ'ירוקי ובסובארו זו האימפרזה טורבו, שהוסיפה זוהר ספורטיבי ונחשק למותג יפני דהוי.

אצל קיה, לפחות בישראל, יוצר השינוי הוא הספורטאז' החדש. עד להופעתו לפני כארבע שנים סבלה קיה בישראל מדימוי של האחות החורגת במשפחת יונדאי: הייתה לה תדמית של אמינות, שימושיות ותמורה לכסף אך ללא כל הילה של סטטוס. מכירות החברה בישראל שיקפו היטב את המצב ונתקלו בתקרת זכוכית ברורה, שעברה בסביבות ה-120-130 שקל - תחום הרכישות הטיפוסי של ציי הרכב.

הספורטאז' החדש בעל העיצוב המלוטש והאבזור הנדיב, חולל את השינוי והוסיף לקיה "סטטוס". למרות טווח מחירים של כ-160 אלף שקל ויותר, הפך הרכב הזה לאחד הנמכרים בפלח הנחשק של רכבי הפנאי, וב-2012 הצליח אפילו לעקוף את המכירות של אחיו, יונדאי IX35. השנה זכה הרכב לקבל את שדרוג אמצע החיים שלו ונחת בישראל עם מבחר דגמים מורחב, שכולל לראשונה גם דגם בסיס חדש עם מחיר פתיחה של כ-150 אלף שקל.

קיה נזהרה שלא לבצע שינויים נרחבים בעיצובו של להיט המכירות שלה והתוצאה היא מתיחת פנים חיצונית עדינה, שאפילו בעלי ספורטאז' מהדור היוצא עלולים להחמיץ.

הפגושים שונים מעט ומשובצים בפנסי דרך חדשים, הגריל עבר כמה שינויים קלים והזנב עודן במקצת. הדגם הפשוט מוותר על כמה מעיטורי הכרום ומסתפק בחישוקים פשוטים למראה במקום החישוקים הנוצצים והמרהיבים של הגרסאות המאובזרות. אבל גם בגרסה הבסיסית, הספורטאז' הוא עדיין כלי גבוה ורחב עם עיצוב נקי ונאה ופרופורציות אלגנטיות שממשיך לשדר לצופים בכביש את הסטטוס "מעמד בינוני מסודר".

תא הנוסעים נותר אחד מנקודות החוזק של הרכב. הוא מרווח עם סף כניסה נוח, שפע של מרחב שימושי לכתפיים, לראש ולרגליים מלפנים ומאחור תחושה אוורירית ותא מטען, שבולע כל מטען משפחתי סביר, החל בקניות של סוף שבוע ועד אופני הרים וערכת מנגל (סליחה, ברביקיו) משודרגת.

הגרסאות המאובזרות והיקרות יותר שלו במודל 2014, כוללות עמדת פיקוד משודרגת עם מסך מגע מקורי ועוד מספר פריטים מרחיבי דעת. הדגם הבסיסי מציע אבזור בסיסי, שכנראה הופשט לטובת הורדת המחיר: מערכת מולטימדיה מהתקנה מקומית, ריפוד בד פשוט, מושב נוסע ללא אפשרות כוונון לגובה וכדומה. למרות המרחב המצוין מאחור, המושב האמצעי-אחורי נוקשה ולא ידידותי לגב ומתאים בעיקר להתקנת מושב תינוק או להושבת ילדים שמחים בחלקם.

איכות הייצור והגימור טובה, כמקובל כיום בקבוצת יונדאי, ולמרות הצבעים הדהויים בתא חומרי הדיפון מרגישים איכותיים. גם בידוד הרעשים עבר שיפור מוחשי בדגם 2014.

באירופה מוצע כיום הספורטאז' המחודש עם אופציית בנזין אחת בלבד - בנפח 1.6 ליטר, עם 133 כ"ס - ועם שלל אופציות דיזל מתוחכמות. עבור השוק הישראלי מגיע הרכב עם מנוע 2 ליטר בנזין, שהוא כמעט הכרחי בפלח הזה. מדובר במנוע מהדור החדש של קבוצת יונדאי, שמייצר הספק מכובד של 166 כ"ס.

זה אמנם רק שיפור קל בהספק לעומת המנוע היוצא אבל בפועל מדובר בקפיצת מדרגה הנדסית. על הכביש המנוע חלק יותר, שקט וגמיש ושומר על נימוסים והליכות גם בעומסי תנועה - למשל בעת האצה בעליה תלולה - שבהן המנוע היוצא היה זועק זעקות שבר.

הרכב מצויד בתיבה אוטומטית מקובלת בת 6 מהירויות, שבהחלט מהווה שינוי מרענן לעומת כמה מהתיבות הרציפות (CVT) וכפולת המצמדים, שהפכו לטרנד טורדני בפלח הזה. התיבה תוכנתה מחדש כדי להתאים למנוע וביחד מפגין הצמד זוגיות למופת: התיבה מגיבה בזריזות לפקודות המנוע (והנהג), מורידה מיידית הילוכים בהאצות ושומרת על המנוע בסל"ד רגוע וחרישי בעת שיוט במהירויות גבוהות. הביצועים סבירים אם כי אינם חריגים מהמקובל ואינם זריזים כמו אלה של המאזדה CX5, למשל.

צריכת הדלק המוצהרת נעה בסביבות ה-12 קילומטרים לליטר בממוצע ובפועל אפשר להשיג כ-10 ק"מ לליטר מבלי לשמור על רגל קלה מדי.

מהנדסי קיה לא פסחו גם על המתלים ועל הכביש הכלי המחודש מרגיש נוח ומלוטש מקודמו. המתלים מנטרלים ביעילות מפגעי כביש, לא מתרסקים על רמפות הרעדה ובסך הכול מספקים תחושה בוגרת ונוחה למדי. ההגה עדיין קל מאד אבל מדויק מבעבר והתנהגות הכביש בטוחה, צפויה ונטולת ריגושים - ממש כמו הלקוחות הטיפוסיים של הפלח.

כמקובל בפלח הזה, יכולת השטח של הספורטאז' היא תיאורטית למדי. הרכב יכול לצלוח שבילי עפר מחורצים, לטפס על שבילי קק"ל יבשים ומהודקים וכמובן לדלג על מדרכות בקלות. אבל בינינו, את כל זה יכולה לעשות (וכנראה עושה בפועל) גם משפחתית-הליסינג. מעברי בוץ, חול וכדומה לא נמצאים בסדר העדיפויות שלו.

במונחים של שוק הרכב הישראלי מוכה המיסוי, תג מחיר של 150 אלף שקלים לרכב פנאי-שטח בגודל מדיום נחשב סביר בהחלט. במחיר הזה מציע הספורטאז' הבסיסי תמורה מכובדת ועדיין שומר על יתרון שיווקי של כ-15 אלף שקל מול מאזדה CX-5, שהיא מלכת המכירות בפלח. התחרות העיקרית תהיה כמובן מול יונדאי, שגם היא חתכה את מחיר גרסת הבסיס המקבילה של ה-IX35.

כך או כך, מדובר במחיר שגבוה רק בכ-10,000 שקל מהמחיר של משפחתיות מאובזרות ולפיכך הוא מספק לאלפי לקוחות פוטנציאליים בישראל כרטיס כניסה נגיש לפלח רכבי הפנאי המשודרגים. בקרוב אצלכם?

חלק מהמתחרות

יונדאי IX35 מודל 2014

התאום הכמעט זהה (מבחינה הנדסית) של הספורטאז' שגם עבר מתיחת פנים קלה וזכה לקבל את מנוע ה-2 ליטר בהספק 166 כ"ס. דגם הבסיס שלו, עם הנעה קדמית בלבד, עולה 151 אלף שקל ומציע אבזור תקני משודרג. עיקר חוזקו במבחר דגמים ומנועים עשיר יותר

טיוטה ראב4

טויוטה לוטשת עין לפלח של שתי הקוריאניות ובתחילת השנה היא חתכה את מחיר דגם הבסיס שלה, שעומד כעת על 170 אלף שקל. במחיר הזה מקבלים מנוע 2 ליטר חסכוני בהספק 151 כ"ס, עיצוב אופנתי, תא נוסעים מרווח והנעה כפולה קבועה כסטנדרט

מאזדה CX-5

המאזדה CX-5 היא מלכת המכירות הבלתי מעורערת בפלח שלה, ולא בכדי. יש לה בסיס גלגלים שמספק שפע של מרחב פנים, מתלים מתוחכמים, מנוע וגיר עתידניים, צריכת דלק נמוכה ואבזור תקני מכובד. ב-165 אלף שקל לדגם בסיס היא לא מהזולות אבל המוניטין שלה יציב כסלע

קיה ספורטאז'
 קיה ספורטאז'