האם תהליך המיזוג בשוק הטלקום האירופי יגיע לישראל?

מודי'ס ממפה את המיזוגים והרכישות באירופה, הגורמים להם והשלכותיהם האפשריות ■ וגם: כיצד תוכלו להרוויח מתהליך הקונסולידציה בשוק הטלקום האירופי

"בישראל יש יותר מדי מפעילים סלולריים, ואין לי ספק שיקרה כאן מה שקורה באירופה ובעולם כולו - התכנסות לשלושה מפעילים". כך אמר במסיבת עיתונאים פטריק דרהי, לאחר שהנפיק בבורסת היורונקסט את מניות Altice, בעלת השליטה בחברת הוט הישראלית, לפני כחודשיים.

רמז עבה מזה על מיזוג צפוי בקרב חלק מחברות הסלולר הישראליות לא יכולנו לקבל כנראה, שכן דרהי בעצמו נחשב לאחד הפעילים הבולטים בתהליך "ההתכנסות" והקונסולידציה המתרחש כיום בשוקי הטלקום של אירופה.

רק לפני כחודש ימים זכו Altice ודרהי בהתמחרות על רכישת חברת הסלולר הצרפתית SFR מידי קונצרן Vivendi בתמורה לכ-17 מיליארד אירו. SFR היא חברת הסלולר השנייה בגודלה בצרפת, ובעקבות רכישתה יוכל דרהי לקרוא תיגר על מובילת השוק Orange, באמצעות שיווק של חבילות Bundling המשלבות אינטרנט, טלוויזיה, סלולר וטלפון קווי.

לכן, מי שמחפש תשובה לשינויים הצפויים במבנה שוק התקשורת והסלולר בישראל, כדאי שיפנה מבטו אל הנעשה באירופה. בחודשים האחרונים מתקיימת שם פעילות מיזוגים ורכישות ערה בקרב חברות הטלקום, ובחברת דירוג האשראי מודי'ס צופים כי פעילות זו אף צפויה להתגבר.

כך למשל, Vodafone הנחשבת לחברת הסלולר השנייה בגודלה בעולם, רכשה בחודש שעבר את חברת הכבלים הספרדית Ono (תמורת כ-7 מיליארד אירו), לאחר שבאוגוסט אשתקד היא רכשה (תמורת כ-10 מיליארד אירו) את חברת הכבלים הגדולה בגרמניה Kabel Deutschland. נראה ש-Vodafone נכנסה לתחום הכבלים כדי לפצות את עצמה על הירידה בתחום הסלולר וכדי להציע ללקוחותיה סל שירותים מורחב.

רגיעה בתחרות

הצפי לגידול בהיקף פעילות המיזוגים והרכישות בשוק הטלקום האירופי נשען בעיקר על רצון החברות לפצות עצמן על שחיקת רווחיות מתמשכת - פועל יוצא של ההאטה הכלכלית באירופה. חברות אלו הנהיגו בשנים האחרונות אסטרטגיה עסקית, שנתנה עדיפות להגדלת נתח השוק (באמצעות שחיקת תעריפים) על חשבון הרווחיות בטווח הקצר.

בהערת אגב נציין, כי התרחשויות אלו מוכרות לנו היטב משוק הסלולר בישראל, שבו חברות נלחמות בעיקר על השגת נתח שוק (גולן טלקום למשל).

תהליך הפוך של מיזוגים ורכישות, המביא להקטנת מספר המתחרים ולרגיעה בעוצמת התחרות לאחר תקופה ארוכה של מלחמה על נתח השוק (בעיקר באיטליה, בצרפת ובאוסטריה), נתפס כיום כאמצעי יעיל לייצור יתרונות לגודל המביאים לחיסכון בעלויות ולגידול ברווחים. חלק מהחברות שמצבן הפיננסי התערער בעקבות "מלחמת התעריפים", נוטות כיום למכור פעילויות מפסידות כדי לשפר את מצבן הפיננסי - מה שרק תורם להתרחבות תופעת המיזוגים והרכישות בשוק הטלקום.

גורם נוסף היוצר מוטיבציה להתמזג, הוא הצורך הגובר של חברות הסלולר באירופה לרכוש פעילויות משלימות כדי להציע ללקוחותיהן סל שירותים כולל (כמו במקרה של SFR), המכיל לא רק שירותי טלפון נייד, אלא גם חיבור אינטרנט מהיר, טלפון קווי ואף טלוויזיה. לחברות הסלולר יש מוטיבציה מיוחדת לרכוש תשתית קיימת של סיבים אופטיים, שיאפשרו להן מעבר חלק אל טכנולוגיית הדור הבא בסלולר (4G LTE), המחייבת חיבור של חלק מתחנות הבסיס זו אל זו בסיב אופטי.

עד 3 מפעילים

במודי'ס מנסים לצייר את מפת המיזוגים העתידית, וטוענים כי מרבית פעילות המיזוגים והרכישות צפויה להתבצע בין חברות הפועלות באותה מדינה ולא בין חברות הפועלות במדינות שונות. הם מסמנים את הפוליטיקאים כגורם שינסה להכשיל עסקאות מיזוג בינלאומיות, מהטעם הפשוט שלא מעט חברות תקשורת נמצאות עדיין בבעלות המדינה.

בנוסף, מציינים במודי'ס, כי סימן שאלה מרחף מעל תגובת הרגולטור באשר למיזוגים הצפויים בהמשך הדרך. בחודשים הקרובים צפויה הוועדה האירופית לתחרותיות (ECC) להחליט באם לאשר את רכישת O2 האירית על ידי Hutchison ואת רכישת E-Plus הגרמנית על ידי Telefonica הספרדית.

במודי'ס סבורים, כי לנוכח האישור המקדמי שהעניקה ה-ECC בדצמבר 2012 ל-Hutchison לרכוש את Orange האוסטרית, יינתנו גם הפעם האישורים המיוחלים, אך זאת בתנאי שהחברות שהתמזגו יאפשרו לספקי סלולר וירטואליים (MVNOs) לעשות שימוש ברשתות הסלולר שלהן.

במודי'ס צופים, כי אישור העסקאות באירלנד ובגרמניה ייצור גל של עסקאות מיזוגים ורכישות, אלא שה-ECC תעניק את חותמת-הגומי הנחוצה רק היכן שמספר המתחרים לא יקטן משלושה בעקבות המיזוג.

כדוגמה לכך הם מביאים את ביטול המיזוג מ-2012 בין Wind Hellas ל-Vodafone, בטענה של פגיעה בתחרות והחלשת כוח המיקוח של המפעילים הווירטואליים ביוון. במודי'ס מסמנים את המדינות שבהן קיימים כיום ארבעה מפעילי סלולר כמדינות המועדות לפעילות מיזוגים ורכישות: ספרד, איטליה, בריטניה, פולין, שבדיה דנמרק והולנד.

אז מה עושים עם כל המידע הזה? מי שסבור, כי מגמת הקונסולידציה בשוק הטלקום האירופי תוביל להתייעלות ולגידול ברווחי החברות יכול להיחשף לענף בכללו באמצעות רכישת תעודת סל על מדד MSCI Europe Telecom Services, הנקראת "SPDR MSCI Telcom" (סימול: STT); או על ידי רכישת תעודת סל על מדד STOXX Europe 600 Telecom (סימול: EXV2). אפשרות נוספת ומסוכנת יותר, היא להשקיע ישירות בחברות. בהקשר זה נציין את האסטרטגיה הרווחת בקרב קרנות הגידור בעולם, אשר לפיה הן יעדיפו לרכוש דווקא את מניות החברה המועמדת, להערכתם, להיות יעד לרכישה.

מיזוגים
 מיזוגים