חושבים ששוק המניות יקרוס השנה? הנה נתון שמוכיח אחרת

ההיסטוריה מוכיחה: גם לאחר שנים שבהן מדד S&P 500 זינק ב-20% ויותר, לא הגיעה מפולת אלא המשך עליות

רבים חוששים ומזהירים מזה זמן מה מקריסה של שוק המניות האמריקאי השנה, שתגרור מטה את השווקים בכל העולם, וזאת לאחר גל העליות הארוך ממארס 2009 ובעיקר בעקבות הראלי שנמשך משנה שעברה, מאז התיקון המהותי האחרון בשווקים. אך מסתבר שלא כולם פסימיים. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מתייחס השבוע בסקירת המקרו שלו לנתונים היסטוריים המוכיחים אחרת.

גרינפלד מתייחס לדברים שכתב בארי ריטהולץ מהבלוג "The big picture", שהראה במאמר שפרסם ב"וושינגטון פוסט" כי מאז שנת 1954 היו 14 שנים בהן מדד S&P 500 עלה ב-20% או יותר; בממוצע, העלייה במדד בשנה העוקבת שלאחר שנים אלו עומדת על 10.2% - יותר מהממוצע השנתי הכללי של ה-S&P 500 מאז 1954, העומד על 8.3%.

"כמובן שאין בעובדה סטטיסטית זו ללמד שום דבר על השנה הקרובה אבל היא בהחלט עונה לכל אלו הטוענים כי השוק חייב לקרוס לאחר עליות כל כך חדות", כותב גרינפלד.

גרינפלד מעריך ששני גורמים יניעו את השווקים בתקופה הקרובה: שיפור בצמיחה הכלכלית הגלובלית והמשך הפחתת רכישות האג"ח ע"י הפדרל ריזרב.

"בזמן שאנו יושבים בבית ומנסים להתמודד עם כל השאריות מהחג, העולם המשיך להסתובב והשווקים בעולם המשיכו לפעול", כותב גרינפלד. "שום דבר לא נשתנה הלילה הזה ובמשך כמעט שבוע לא חלו אירועים מיוחדים או התפרסמו נתונים מפתיעים במיוחד. שוקי המניות בעולם המשיכו 'לתקן את התיקון' ולעלות כאשר ה-S&P 500 בדרך לשיא חדש, ילן ודראגי המשיכו לאותת למשקיעים על המדיניות המוניטרית הצפויה והנתונים שהתפרסמו המשיכו להיות חיוביים ברובם".

גרינפלד צופה כי המשך הפחתת רכישות האג"ח בארה"ב והציפיות להעלאת ריבית ראשונה במחצית השנייה של 2015 יובילו לעלייה הדרגתית בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב, כמו גם בתשואות האג"ח במדינות כמו ישראל שם מרווח התשואות לעומת ארה"ב נמוך יחסית. הוא מסייג וכותב כי "מכיוון שבנק ישראל לא יעלה את הריבית עד שזו תעלה בארה"ב, עליית התשואות תהיה מתונה מאוד. מכיוון שעקומי התשואות תלולים, החלק הבינוני של העקומים הוא עדיין האטרקטיבי היותר".

בשורה התחתונה גרינפלד עדיין חיובי על המניות: "שוק המניות ימשיך ליהנות מהשיפור בכלכלה העולמית מצד אחד ומהריבית הנמוכה מצד שני. על אף שאנו לא מצפים לעליות חדות בשווקים כמו אלו שנרשמו בשנה שעברה, עדיין שוק המניות הוא אפיק ההשקעה האטרקטיבי ביותר".