חב' הביטוח יעבירו 15% מהכנסות הביטוחים למדינה?

על-פי ההצעה המתגבשת, החברות יעבירו למדינה עשרות מיליוני שקלים בשנה כדי לקצר את התורים בבתי החולים הציבוריים

לפני כ-3 שבועות פרסמנו כאן כי ועדת גרמן צפויה להמליץ כי קופות החולים יחויבו להעביר שיעור של כ-15% מהכנסות הביטוחים המשלימים לטובת הסל הממלכתי, זאת כדי לקצר את התורים בבתי החולים הציבוריים. היום (ד') אנו חושפים כי בכוונת הוועדה להמליץ על מהלך דומה גם מול חברות הביטוח המסחריות - צעד חסר תקדים שצפוי להגביר עוד יותר את הזעם של חברות הביטוח כנגד חברי הוועדה ובראשה שרת הבריאות יעל גרמן.

ההמלצה הזו גובשה בתת-הוועדה שעוסקת בביטוחי בריאות שבראשה עומד ד"ר שלומי פריזט. בדומה להמלצה לחייב את חברות הביטוח להשיק פוליסה בסיסית אחידה שתכלול בחירת מנתח וחוות דעת רפואית נוספת ללא חיתום רפואי (בלי לסנן מבוטחים על רקע רפואי), גם ההמלצה הזו עדיין טעונה אישור מליאה של ועדת גרמן. הצוות של פריזט עדיין לא קבע במדויק מאיזה חלק בהכנסות של חברות הביטוח תגיע ההפרשה לטובת הסל הממלכתי, אולם על-פי הערכות מדובר בכל פעילות ביטוחי הבריאות בארץ למעט ביטוח סיעודי.

אם ההמלצה הזו תיושם, הרי שסל הבריאות הממלכתי יזכה לתוספת של עשרות מיליוני שקלים בשנה. רק ההכנסות של חברת הביטוח הראל לבדה מביטוחי בריאות (ללא סיעודי) הגיעו לכדי כ-1.7 מיליארד שקל בשנת 2013. ההכנסות של חברת "כלל" מביטוחי בריאות עמדו באותה שנה על כ-700 מיליון שקל; ההכנסות של מגדל עמדו על כ-550 מיליון שקל; ההכנסות של מנורה עמדו על כ-420 מיליון שקל וההכנסות של הפניקס מביטוחי בריאות עמדו על כ-1 מיליארד שקל.

איך אפשר לדרוש מחברות ביטוח פרטיות להעביר נתח מכובד מהכנסותיהן לטובת סל הבריאות הממלכתי? גורם המעורה בהמלצות המסתמנות של הוועדה מסביר כי אמנם מדובר בחברות פרטיות, אך המשאבים ציבוריים. לדבריו, חברות הביטוח נעזרות ברופאים המועסקים בבתי החולים הציבוריים וכל הפרקטיקה הפרטית שלהם נשענת על ההכשרה והמוניטין של המערכת הציבורית. "למעשה מדובר במוצר מסובסד. לא לשלם על השימוש במערכת הציבורית זה כמו לקחת את המרצדס של השכן בלי לשלם עליה", הוא טוען.

גורמים בוועדת גרמן לא מהססים להגדיר את פעילות חברות הביטוח בתחום הבריאות כבעלת השפעה שלילית "כמו אלכוהול וסיגריות", ועל כן יש להצדיק לטענתם מעין הטלת מיסוי מיוחד. "אנחנו לא יכולים להגיד לאנשים לא לצרוך את המוצר הזה, אבל אנחנו כן יכולים להגיד 'תשלמו מחיר לטובת החברה'", מסביר אחד הגורמים.

קנס ופרס

ההשפעה השלילית של ביטוחי הבריאות, על-פי חברי הוועדה, היא ביצירת תמריצים לרופאים לעבוד פחות במערכת הציבורית ויותר בפרטית, מה שמאריך לכאורה את התורים בבתי החולים. סוגיית התורים מעסיקה רבות את ועדת גרמן, שצפויה לכלול המלצה נוספת בתחום הזה: למסד שיטה של "קנס ופרס" מול קופות החולים, כדי לתמרץ אותן להפעיל את כוחן מול בתי החולים הציבוריים בכדי לקצר את התורים. אם התורים יהיו קצרים, כך מאמינים בוועדת גרמן, תפחת המוטיבציה של הציבור להפעיל את הביטוחים המשלימים והמסחריים בבתי חולים פרטיים.

כך, קופה שתציג שיעור גבוה של ניתוחים שבוצעו במסגרת הסל הממלכתי תקבל מהמדינה תמריץ כספי, ואילו קופות שיציגו שיעור גבוה של ניתוחים באמצעות הביטוחים המשלימים והמסחריים ייאלצו לספוג קנס כספי. גורמים בקופות החולים הלינו על ההצעה הזו בטענה כי ועדת גרמן מתחמקת מהבעיה הגדולה ביותר של המערכת: תת-תקצוב. על-פי הקופות, בלי לתקצב כראוי את הקופות ואת בתי החולים לא ניתן יהיה לשלם לרופאים עבור פעילות אחר הצהריים והתורים לא יתקצרו בדרך אחרת.