מפרקי חבס תובעים מקרן דואט לרכוש את מניותיה ב-NSI

זאת תמורת 57 מיליון אירו ■ המפרקים מבקשים מבית המשפט בהולנד לחייב את הקרן הבריטית לקיים את ההסכם עם חבס - או לשלם פיצויים

ההשקעה שבוטלה מגיעה לבית המשפט: המפרקים של חברת חבס השקעות הגישו תביעה בהולנד נגד קרן ההשקעות הבריטית דואט, שהייתה אמורה להשקיע בחברה. התביעה היא בסכום כולל של 57 מיליון אירו, הזהה לסכום שהייתה הקרן אמורה להזרים לחבס תמורת הנכס העיקרי שלה, מניות קרן הנדל"ן ההולנדית NSI.

דואט הייתה אמורה לרכוש את כלל מניות NSI מידי חבס, לפי מחיר של 5.5 אירו למניה. כעת המפרקים, עורכי הדין גיא גיסין וגיל אורן, תובעים מבית המשפט ההולנדי לאכוף את ההסכם שנחתם בין הצדדים, ולחייב את דואט לרכוש את המניות באותו מחיר, ובתמורה כוללת של 57 מיליון אירו. לחלופין מציעים המפרקים לפסוק פיצויים בגין הנזק הכולל שנגרם כתוצאה מהפרת ההסכם.

נכון להיום נסחרת מניית NSI בהולנד לפי מחיר של 4.5 אירו למניה, המשקף לקרן הריט שווי של 645 מיליון אירו.

בעקבות ביטול ההסכם נאלצה חבס לממש חלק ממניות NSI שהחזיקה, כדי לעמוד בהסכם ההלוואה מול רבובנק ההולנדי, שמימן את רכישת המניות.

המכירה בוצעה במחיר של 4.4 אירו למניה, ובגין זה תובעים המפרקים מבית המשפט כי יפסוק על פיצוי בגובה של 3.3 מיליון אירו בגין הנזק שנגרם לה ממכירה זו, שהתבצעה במחיר מופחת ביחס לזה שנקבע בהסכם בין הצדדים. נוסף על כך דורשים המפרקים מבית המשפט לפצות את חבס בפיצוי עונשי בהיקף של כ-10 מיליון אירו נוספים.

נכנסה להליכי פירוק

מחזיקי האג"ח של חבס, בהיקף של כ-450 מיליון שקל, העדיפו בקיץ אשתקד את הצעתה של דואט על פני הצעות אחרות שקיבלו, ובהן של חברת אספן גרופ הבורסאית. אלא שבהמשך נסוגה דואט מהצעתה, מה שהביא לכך שבתחילת אוקטובר נכנסה חבס, שנשלטה בעבר על-ידי הרצל חבס, להליכי פירוק.

חבס ביצעה השקעה ממונפת בהיקף של כ-800 מיליון שקל במניות NSI לפני שפרץ המשבר הפיננסי, והירידה החדה בשווי ההשקעה שבאה בהמשך היא שגררה את חברת ההשקעות למצב של חדלות פירעון ולחוסר יכולת להתמודד עם תשלומי האג"ח.

התמורה שיקבלו המפרקים ממכירת מניות NSI, או הסכומים שיתקבלו בעקבות זכייה בתביעה, יקבעו את שיעור ההחזר של שתי סדרות האג"ח.