ייצוגית ב-2 מיליארד שקל נגד פרטנר על חיובי גלישה בחו"ל

בבקשה לתביעה ייצוגית נטען כי הלקוח סבר כי תעריפי הגלישה בחו"ל זהים לאלה שבישראל - ופרטנר לא יידעה אותו אחרת ■ חויב ב-14,825 שקל בגין 7 ימי גלישה בחו"ל - ודורש בתביעה הייצוגית 1.9 מיליארד שקל

חברת פרטנר דיווחה אתמול (ה') לבורסה כי הוגשה נגדה בקשה לתביעה ייצוגית על סך של 1.9 מיליארד שקל, בגין חיובים על גלישה סלולרית בחו"ל תוך הטעיית הצרכנים.

התובע טוען להתעשרות שלא כדין מצדה של פרטנר, הפרת חובת תום-הלב, הפרת חוזה והצגת מצג-שווא של החברה - בכך שבגין 10 ימים באוקטובר 2011, בעת ששהה בבריטניה, חויב ב-14,825 שקל בגין גלישה במכשיר הסלולר שלו בחו"ל.

בבקשה לתביעה הייצוגית נכתב כי התובע קיבל הודעת SMS מפרטנר כשנחת בחו"ל, לפיה לשיחות ולהודעות SMS קיימים תעריפים מיוחדים לחו"ל, אך לא קיבל לטענתו הודעה דומה בנוגע לגלישה הסלולרית בחו"ל, והוא "סבר בתום-לב מובהק כי חבילת הגלישה הסלולרית בישראל תעמוד לו גם בשהותו בחו"ל".

נציין כי רבות נכתב בתקשורת על העלויות הגבוהות שגלישה סלולרית בחו"ל עלולה לגרור באם לא רוכשים חבילה ייעודית מבעוד מועד, או נערכים עם חלופות כמו כרטיס סים מקומי עם נפח משולם מראש של גלישה, או שנעזרים באפליקציות חינמיות שלא דורשות חיבור לאינטרנט - אולם טענת התובע היא כי פרטנר יידעה אותו ב-SMS רק על תעריפי השיחות וההודעות, ולא על תעריפי הגלישה המיוחדים בחו"ל, ולכן הוא סבר כי לא יהיו עלויות נוספות.

עוד נציין כי באחרונה משרד התקשורת הורה לחברות הסלולר לחסום כברירת מחדל את נדידת הנתונים בטלפון הנייד בחו"ל, שמחירה גבוה. מי שירצה לגלוש בנייד בחו"ל יוכל לעשות זאת רק אם יבקש זאת או אם יש לו חבילת גלישה.

"ככל שלא הייתה התניה בהסכם ההצטרפות לשירותי פרטנר על תעריף שונה בחו"ל, ניתן להסיק בוודאות כי על-פי השכל הישר, עקרונות הצדק, המוסר והדין - יהיה התובע מחויב לשלם תשלום רגיל על גלישה בחו"ל", נכתב בבקשה. "פרטנר עשתה לעצמה דין כאשר קבעה תעריף שונה על מגה בייט גלישה, לא דאגה ליידע את לקוחותיה לסכומים האסטרונומיים שיחוייבו וגבתה אותם מהם שלא כדין".

התובע מוסר כי רק ביום השביעי לשהייתו בחו"ל הוא קיבל הודעה SMS לפיה הוא חרג משמעותית מחבילת הגלישה שעמדה לרשותו (הוא לא רכש חבילה, לפי התביעה - י.נ), ומיד הפסיק לגלוש.

פרטנר דרשה ממנו תשלום של 85 שקל למגה גלישה, לעומת 0.07 שקל למגה גלישה בישראל - פי 1,200. התובע טוען בכלל כי אין הצדקה לתעריפים מיוחדים לגלישה בחו"ל, טענה שעומדת בפני עצמה ושצריכה להתברר בתביעה אחרת, אם וכאשר.

התובע מוסר כי כשחזר מחו"ל ופנה לנציגת פרטנר בטלפון, היא הסכימה, "ראו זה פלא", בהחלטה רגעית להפחית 40% מהחוב המקורי ל-9,500 שקל - אך גם את הסכום הזה התובע לא הסכים לשלם. פרטנר תבעה אותו בבית המשפט ודרשה שישלם את החוב.

נטען כי כמו שנגרמה לתובע עוולה לטענתו, גם כל לקוחות פרטנר ספגו את זה מהחברה, ובכך היא גרפה מהם כספים שלא כדין, ולכן הבקשה לתביעה הייצוגית מאגדת אותם.

פרטנר מסרה בדיווח לבורסה כי היא קיבלה את התביעה ולומדת אותה, וכי אין באפשרותה להעריך כעת את סיכויי הצלחתה.