מאה ימים בלי תקשורת

שקט אופף את פעילות הבורסה מאז נבחר המנכ"ל החדש

חמישה חודשים חלפו מאז נודע על בחירתו של יוסי ביינארט לתפקיד המנכ"ל החדש של הבורסה לניירות ערך בתל אביב, וכארבעה חודשים חלפו מאז נכנס ביינארט לתפקידו החדש.

התיאבון לסיכון בשוק ההון עולה מיום ליום, מחזורי המסחר צומחים אף הם, ואפילו צמד הנפקות אקוויטי מקומיות נרשמו לאחרונה לאחר יובש ארוך. ובכל זאת, לפחות למתבונן מן הצד, נדמה כי כל זה מתרחש במתכונת של טייס אוטומטי, ללא תרומה משמעותית של המנכ"ל החדש.

הציבור הישראלי לא שמע עד כה מפיו של ביינארט מהו החזון שלו לבורסה המקומית, וכיצד בכוונתו לפרוט את החזון לתוכנית עבודה. האדם אשר אמור להביא את הסטנדרטים הגלובליים לבורסה של תל אביב נעדר מן הרדאר התקשורתי, ואיש לא יכול לומר לפי שעה לאן הוא מוביל ומה הוא מתכוון לעשות בשונה מקודמיו בתפקיד.

ייתכן אמנם כי הליך גיוס היו"ר לבורסה, שהתמרח והפך לפארסה, עיכב במידה מסוימת את גיבושן הסופי של תוכניות העבודה, אולם הדבר אינו יכול לשמש כתירוץ לקיפאון.

ביינארט אינו דמות מוכרת בכלכלה הישראלית ובשוק ההון הישראלי. הוא יובא לתפקידו בייבוא אישי על ידי מספר יודעי ח"ן, לאחר שזכה במוניטין האישי שלו מעבר לים. לפיכך, מבחינת מרבית הקהלים אליהם פונה הבורסה מדובר במקצוען אלמוני, שעמדותיו וחזונו עמומים.

ניהול בורסה הוא גם אינו תפקיד שבו להקפדה על פרופיל תקשורתי נמוך יש ערך מוסף, שמעיד אולי על התמקדות באופן בלעדי בעשייה שוטפת, להיפך - פעילות תקשורתית מקצועית, במידה סבירה, היא חלק מרכזי מן העשייה עצמה.

אחד מן התפקידים הבולטים של מנכ"ל הבורסה הוא יצירת נראות תקשורתית וציבורית המציבה בשיטתיות את הסוגיות הבוערות שבהן עוסקת הבורסה המקומית על סדר היום הציבורי. הבורסה בתל אביב זקוקה למנהיג דעה, שייצג את האינטרסים שלה אל מול החלקים השונים בפאזל המורכב של שוק ההון הישראלי.

ניפגש במאי

נכון, לא יהיה זה הגון לשפוט את עשייתו של ביינארט לאחר הזמן הקצר בו הוא נמצא בתפקידו. בנסיבות הקיימות ישנה תחושת ציפייה גדולה לשמוע מה תוכניותיו, ואנו, כמו אחרים אשר מבינים את חשיבות הבורסה לניירות ערך לכלכלה הישראלית, תולים תקוות רבות באיש שהמשימות שעומדות לפניו הן רבות ומגוונות.

ביינארט נדרש, בין השאר, להרחיב את מגוון מדדי הבורסה, לגוון את סל המוצרים הבורסאי, להגדיל את היצע החברות הציבוריות ולדאוג לטיוב הרשימה של החברות הקיימות, לתמוך בשדרוג המחקר בשוק ההון המקומי, לתרום להשבחת החינוך הפיננסי במדינת ישראל משם יגיע הדור הבא של המשקיעים ובעלי השליטה בחברות הציבוריות, למצב את הבורסה המקומית בחזית הטכנולוגית הגלובלית, לייצג את האינטרסים של הבורסה המקומית אל מול הרגלוטורים השונים, וכמובן לעודד השקעות מוגדלות של משקיעים זרים, להקים שתופי פעולה גלובליים ולפעול להכללת המניות המקומיות במדדי השקעה גלובליים.

אחת מן האשמות המרכזיות נגד הנהלת הבורסה היוצאת הייתה כי מדובר בהנהלה מיושנת, שלא לומר אנכרוניסטית, והציפייה של כולם היא כי ההנהלה החדשה של הבורסה תציג חדשנות ורעננות, אולם עד כה נשמעת דממת אלחוט צורמת מכיוון אחד העם.

במשך חודש מאי הקרוב צפוי ביינארט להציג באופן פומבי את תוכנית העבודה השנתית והרב שנתית של הבורסה, ואנו מקווים שלאחר פרסום הדברים נוכל להתרשם מן הרוחות החדשות הנושבות בבורסה, ולעמוד מקרוב על היעדים הכמותיים והאיכותיים שהוא מציב לה ולעצמו. בינתיים ניתן לומר כי ביינארט סיים את מאה ימי החסד שלו כמנכ"ל הבורסה בלי להותיר טביעת אצבע תקשורתית מינימלית בתפקיד.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון