אנשי "יד ושם" יגבו עדויות מניצולים גמלאי חברת החשמל

הפרויקט המשותף ליד ושם וחברת החשמל יפעל ב-3 ערוצים ויכלול גביית עדויות של ניצולי שואה וצילום הניצולים, רישום 'דפי-עד' ואיסוף פריטים במסגרת המבצע הלאומי "לאסוף את השברים"

לרגל יום השואה הכריזו חברת החשמל ו"יד ושם" על השקת פרויקט הנצחה ותיעוד של ניצולי שואה מקרב גמלאי חברת החשמל. במסגרת שיתוף הפעולה יתווספו מאות עדויות חדשות של ניצולים, שיחשפו לראשונה את סיפור הישרדותם בתקופה השואה.

הפרויקט המשותף יפעל בשלושה ערוצים ויכלול, גביית עדויות של ניצולי שואה וצילום הניצולים, רישום 'דפי-עד' ואיסוף פריטים במסגרת המבצע הלאומי "לאסוף את השברים". בחברת החשמל אומרים כי רבים מגמלאי החברה ששרדו את השואה, עלו ארצה לאחר מלחמת העולם השנייה והשתלבו בעבודה בחברת החשמל, והיוו עוגן בבניית משק החשמל בישראל. רוב הניצולים, גמלאי החברה, עדיין לא מסרו עדות על סיפורם בשואה.

במסגרת שיתוף הפעולה עם יד ושם, עובדי חברת החשמל יסייעו לאנשי ארכיון יד ושם לאתר את הניצולים שעדיין לא מסרו עדות, והצוות המקצועי של יד ושם יגיע לביתם ויגבה מהם עדות מצולמת. הפרויקט המשותף נועד לתעד ולשמר את מורשתם של ניצולי השואה שבנו את מדינת ישראל וחיים בה מאז עליתם ארצה ועד היום, כחלק מהמורשת הלאומית וכחלק מהמחויבות היהודית לשמר לדורות את זיכרון השואה.

על רקע תופעות הכחשת השואה וגימוד ממדיה אוסף יד ושם חומרים ומתעד עדויות אישיות של ניצולים בארץ ובעולם. ארכיון יד ושם מכיל כיום את אוסף תיעוד השואה הגדול בעולם ומהווה אוצר חשוב לעם היהודי. הארכיון הוא הבסיס למחקר על השואה, ליצירת תערוכות ומוזיאונים, לפעולות של הנצחה וכן לחינוך הדורות הבאים. לכן איסוף התיעוד, איסוף שמות הנרצחים ועדויות הניצולים מהווים מרכיב חשוב בשימור הזיכרון היהודי ובהנחלתו לדורות הבאים.

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל אמר כי "מאות גמלאי חברת החשמל אשר נצלו מהזוועות והגיעו לישראל , לקחו חלק בהקמת חברת החשמל ופיתוח תשתיות הארץ. כחברה לאומית זו חובה מוסרית לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו לחיזוק זיכרון השואה והזיכרון הקולקטיבי, שמאחד אותנו כחברה וכאומה".

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן ציין כי "מסעות הזיכרון לפולין שעורכים עובדי החברה הפכו "לנדבך חשוב במורשת אותה משמרת החברה".