מה שגיא כהן ומוטי איווניר רוצים ממוריניו?

הביקורות של פרשנים נגד סגנון המשחק ההגנתי והשיטות הייחודיות של מאמן צ'לסי הן מגוחכות ■ מי קבע שיש רק דרך אחת לשחק כדורגל?

1. לפעמים כדורגל הוא בסך הכל כדורגל. אין צורך לסבך יותר מדי את התזות או להפליג בתיאוריות כאוס למיניהן. כל עולם הכדורגל ידע אתמול (א') שז'וזה מוריניו הולך להעמיד בונקר מפואר נגד ליברפול. יש את התקופות האלו בכל עונה, בדרך כלל לקראת הסיום כשהתארים מונחים על השולחן, שבהן אל התודעה של מנג'ר צ'לסי משתחלות כדיבוק רוחותיו של אבי הקטנאצ'ו הלניו הררה.

ובכל זאת, השמועה על האוטובוס שהולך לחנות באנפילד חמקה איכשהו מאוזנו של ברנדן רוג'רס, מאמן נפלא שמוביל את ליברפול לנגיעה מאליפות אחרי כמעט שני עשורים וחצי של הפסקה. ברגע האמת הגדול שלו, רוג'רס בחר לעלות עם המערך הקצת יותר זהיר שהוא הולך איתו העונה - זה שכולל שלושה קשרים אחוריים מרכזיים. ברגע האמת שלו הוא ויתר על הצבת רביעיית חוג הסילון סוארז-סטארידג'-סטרלינג-קוטיניו - אותו מערך שלא אכזב אותו, שרק לפני שבועיים הוביל 0-2 על מנצ'סטר סיטי באנפילד אחרי 26 דקות, ובפברואר רמס את ארסנל עם 0-4 ב-20 דקות.

רוג'רס נכשל ביישום פשוט של עיקרון המומנטום. ההתקפה הכי טובה באנגליה, זאת שהכל נכנס לה, זאת שהפכה את ליברפול לעוף דורס שלא הפסיד, עד אתמול, אף משחק בשנה הקלנדרית 2014 - פשוט לא יכולה להרשות לעצמה לעלות זהיר מול צ'לסי (הצ'לסי הזאת). סטארידג' רק חזר מפציעה? תן לו לפתוח במחצית הראשונה ותחליף אותו במידת הצורך. גם איאגו אספאס הספרדי מקדימה בוודאי היה יכול להיות אופציה עדיפה על-פני הנגר הברזילאי לוקאס בקישור האחורי.

כשרוג'רס התפכח אתמול וכבר דאג לשלב את כל כוח האש שלו - הוא גילה עד כמה איבוד מומנט קצר ושולי, ממש סטייה קלה - יכול לחרוץ עונה שלמה.

2. מוריניו עשה הפעם הכל בסגנון הסולו שלו. היזהרו מחיקויים, כי יש רק אחד ומיוחד, שתמיד מביא איתו את כל החבילה: אלו לא רק המערכים, ההכנה, והיכולת שלו לשכנע קשרים התקפיים לעשות קילומטראז' של מגינים. זו גם הלוחמה הפסיכולוגית לקראת המשחק, שאותה התחיל הפעם דקות אחרי שריקת הסיום לתיקו המאופס אצל אתלטיקו מדריד בשבוע שעבר, כשהודיע שיבקש אישור מרומן אברמוביץ' לעלות עם הרכב של מחליפים. לא כי הוא באמת שקל לנסות לזכות באליפות אנגליה עם קבוצת פאבים - אלא בניסיון לדחוף את עצמו עמוק על תוך עמדת האנדרדוג שהיא שטח המחייה הטבעי שלו. בסוף צ'לסי המסכנה, שלפי מוריניו כבר מזמן ויתרה על האליפות באנגליה, עלתה למגרש עם 11 שחקנים שלפי "הטלגרף" לאברמוביץ' עלה 110 מיליון ליש"ט לרכוש אותם, ויחד עם שחקני הספסל, סך של 207 מיליון ליש"ט. המארחת ליברפול הגיעה למשחק עם סגל שעלה 140.8 מיליון ליש"ט לבנות אותו.

סביר להניח שרוג'רס לא נפל בפח הזה. אבל באותה נשימה קשה להעריך שהוא הצליח לבודד את שחקניו מהסאונד-בייטס המרגיזים שמוריניו שחרר. ניתן לשער שבפינה נידחת במוח של שחקני ליברפול ישבה השמועה שבצ'לסי דאגו להפיץ לתקשורת בימים האחרונים: פטר צ'ך גמר את העונה, ולכן הילאריו הפורטוגלי, השוער השלישי של צ'לסי שלא שיחק משחק כדורגל רשמי מאז אוגוסט 2011 - יעלה לשחק נגדם, כי השוער השני שכבר עבר את גיל 40 אמור לנוח לקראת אתלטיקו (לא באמת היה סיכוי שמוריניו יוותר ברגעים האלו על מארק שווארצר, האוסטרלי הנהדר שניסיון הפרמיירליג שלו מסתכם ב-497 משחקים).

ככה עובדת השיטה של מוריניו: כדי לנצח במלחמה משתמשים בכל הכלים שעומדים בקנה. לא יועיל? בטח לא יזיק. האם השיטה הזאת מוכיחה את עצמה? בלי טיפת ספק, ולא חייבים להזכיר רק את התארים בהם הוא זכה: על-פי בדיקת "101greatgoals", בכל משחקיו בקריירה בפרמיירליג (בשתי קדנציות בצ'לסי), הוא ליקט נגד שש הקבוצות ה"גדולות" האחרות (מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, ליברפול, טוטנהאם, אברטון ומנצ'סטר סיטי) סך של 104 נקודות, בהפרש שערים מצטבר של 48+. יונייטד במקום השני בפער עצום, עם 79 נקודות (7+ הפרש שערים).

3. יש לא מעט אנשים בסביבה שמאוד כואב להם לראות את שיטות העבודה הלא שגרתיות הללו של מוריניו מצליחות. אני מאד אוהב לשמוע את מוטי איווניר מפרשן כדורגל, ומאחל למחלקת הנוער של הפועל ב"ש אותה הוא מנהל לבנות פס ייצור של כישרונות. אבל כשמנג'ר שפרש מאימון בוגרים מטיף נגד אספן העצמות הסדרתי מוריניו - זה עושה שירות רע בעיקר לזכיין צ'רלטון, ומשדר חוסר אמינות.

גם שגיא כהן פרס בשידור המשחק מול אתלטיקו בערוץ הספורט משנה סדורה נגד מוריניו, אי-נוחות מופגנת מהכדורגל ההגנתי, כי "כשקבוצה כל כך עשירה משחקת ככה, זה ציני". מה ששכחו במועצת הפרשנים לציין: אין דרך אחת ברורה לשחק כדורגל. לא כל המועדונים חייבים להשתמש בשיטות של ברצלונה ובאיירן, ארסנל ודורטמונד, ריאל מדריד וליברפול. אין חוקי חמורבי או ספר זוהר כלשהו שמרכז אצלו את האמת הנצחית והיחידה של הענף הזה. לאף אחד אין בלעדיות על המונח "אסתטיקה": אוהדי צ'לסי דווקא נראו מאוד מאושרים מהתוצאות שלהם השבוע. סביר להניח שגם הבוס אברמוביץ' לא הזיל דמעה. יש אוהדים שהשיטות של פפ גווארדיולה נראות להם כמו בונקר, רק עם החזקת כדור.

ואם המטרה מקדשת את האמצעים, ואין שום דבר לא חוקי באמצעים - אז ברצינות, מה הבעיה עם מוריניו?

4. הכי גרוע היום באנגליה זה להיות אוהד אברטון, ולהיות תקוע בתוך lose-lose situation. במחזור הקרוב הם נגד מנצ'סטר סיטי, שצריכה 9 נקודות מ-9 אפשריות כדי לזכות באליפות שנייה בשלוש שנים. אברטון מצדה חייבת לנצח כדי להנשים את חלום מוקדמות הצ'מפיונס ליג והמקום הרביעי עליו היא עדיין מתחרה עם ארסנל. אבל המשמעות של מאורע כזה עשויה להיות הענקת התואר על מגש של כסף ליריבה העירונית מהצד השני של הסטנלי פארק - ליברפול.