"שר התקשורת" של הצבא: צה"ל יהיה מפעיל סלולר וירטואלי

אל"מ אייל בר שאחראי על מערך התקשורת בצה"ל מדבר על החיילים שהעבירו צילומים מההשתלטות על האוניה Klos c ומצהיר ששיתוף הפעולה הבלעדי עם בזק עשוי להסתיים: "הטוב ביותר ינצח, לא רק הזול ביותר" ■ "מיזם הסיבים האופטיים? שיבואו"

לוחמי חיל הים השתלטו לפני כחודש וחצי על האוניה Klos c שהובילה נשק לרצועת עזה. שר הביטחון והרמטכ"ל, ששהו בקריה בתל אביב, עקבו אחרי הפעולות בשטח. מי שאיפשר להעביר צילומים באיכות טובה מלב ים - כ-1,500 קילומטר מישראל, הם שני נגדים מגדוד אמירים של חושן, מרכז התקשורת של צה"ל. אל"מ אייל בר, מפקד חושן, מתייחס לאספקט שלו במבצע בגאווה גדולה.

רב סמל גלב לופט ורב סמל ראשון אבי תורג'מן, הם שני הנגדים שהיו על הסטי"ל בזמן מבצע ההשתלטות. מפקדם, סגן אלוף עומר כהן, הוא מג"ד גדוד אמירים, גדוד התקשוב המטכ"לי, שאמון על מציאת פתרונות התקשורת למבצעים כל כך מורכבים.

אל"מ בר: "האתגר היה עצום משום שהיה חיסיון על הביצוע. היה צורך להשתמש במערכות צבאיות ואזרחיות לטובת צרכים מבצעיים בטווחים ארוכים מאוד. ההבנה של האנשים לגבי חשיבות המשימה בוצעה בתהליך קצרצר, מה שנקרא. הבאנו אותם לתוך המבצע הזה מהיר ומלוכלך.

"זה היה בתחום הרדיו, בתחום התמסורת, ובתחום הלווין. אנחנו מתייחסים לזה באופן טבעי, כאילו שזה טריוויאלי. זה נכון, אבל זה המצב רק אצלנו ואולי בכמה צבאות ספורים.

"הדבר הזה שנראה טבעי, מצב שבו לוחם בודד מאפשר העברת תמונה וקשר רדיו בזמן אמת, במקביל, הוא לא יכולת טבעית בצבאות אחרים וזה בזכות חושן והאנשים ואני מאוד גאה בזה. חברה אזרחית אולי הייתה עושה את זה במחירים מאוד יקרים ולא הייתה מבטיחה שזה יעבוד. אני מדמה את חושן לחמצן. כשזה שם אתה לא בודק, אבל כשאין לך את זה אתה נחנק. אנחנו דואגים 24 על 7 שזה יהיה שם ובאיכות הכי גבוהה".

שר התקשורת של צה"ל

בר, אם מנסים להשוות את צה"ל לשוק התקשורת, הוא לא רק המנכ"ל של כל חברות התקשורת, הוא גם שר התקשורת של הצבא. הוא אחראי על העברת כל התקשורת בצה"ל - החל מפתרון נקודתי שצריך לספק לכוח שנמצא הרחק מחופי ישראל, וכלה בסוג הטלפון הסלולרי שיקבל איש קבע.

בר ואנשיו מציינים בימים אלה עשור להקמת היחידה וזו הזדמנות טובה לשמוע ממנו על הפעילות, שמשלבת בין טכנולוגיה מתקדמת, ציונות וכלכלה. מה שבר ואנשיו עושים בתחום התקשורת - לווינות, סלולר, אינטרנט וכו' - נעשה ברמה הכי גבוהה שניתן. ומה לגבי הציונות? לדברי בר זהו הנכס הכי משמעותי של חושן.

במהלך הראיון המיוחד מגלה בר שצה"ל צפוי להפוך בתוך 4-5 שנים למפעיל וירטואלי ש"ירכב" על אחת מרשתות הסלולר שיפעלו בטכנולוגיה של הדור הרביעי.

"היום אנחנו מחזיקים רשת עצמאית לחלוטין", הוא אומר, "ויש צורך ליצור אבחנה בין הרשת המוצפנת לבין הרשת הגלויה. מאחר ואנחנו משוחחים בעולם של טכנולוגיה שבו אין שאלה האם יש שינוי אלא מה קצב השינוי או מה מתוך השינויים הוא רלוונטי, אנחנו מחפשים פתרון שיאפשר לארגון מאוד גדול, כמו צבא, לתת מענה לקצב השינוי. בעת הזאת אנחנו נוטשים, בתהליך מדורג, את השימוש ברשתות הצבאיות באפן מוחלט ועוברים לפתרונות שיתבססו על התשתית של הרשתות האזרחיות".

- צה"ל יהפוך למעשה למפעיל וירטואלי?

"זה לא קורה מחר בבוקר. זה תהליך ויש מודלים דומים בעולם".

- של צבאות?

"אני מבין שכן אבל המודלים האלה לא מאותגרים כמו המודלים שלנו. אנחנו נצטרך לתת פתרונות ייעודיים לצבא, לאו דווקא במקומות כמו בלומפילד אלא בגבול. אנחנו נצטרך למצוא את שביל הזהב בין החברה האזרחית לבין הצרכים שלנו. אני אצטרך למצוא פתרון לעמדה בדידה ביהודה ושומרון. את החברות האזרחיות זה לא מעניין כי אין שם כסף והן מוכנות לוותר על הלקוח הבודד הזה. אין לנו כרגע פתרונות להכל אבל כמו שזה נראה, זה הולך להיות בדור ארבע".

- איפה זה עומד?

"אנחנו בתהליכים מאוד מתקדמים וכבר יצאנו עם מכרז. כמובן שאנחנו לא מעוניינים בחברות שירות אלא בחברות הנדסה, כלומר לא חברות מותג. זה גם פותר בעיות בעולם של תדרים, כי צה"ל יוכל לוותר על חלק מהתדרים שלו לטובת שימושים אזרחיים. בעוד 4-5 שנים צה"ל יהיה מפעיל סלולרי על בסיס החברות האזרחיות".

- איך ייראה השילוב בין הרשת הגלויה והרשת המוצפנת?

"אני בעת הזו רואה הבחנה בין רשת גלויה רגילה שאני הולך איתה הביתה לבין הרשת שתחליף בסופו של דבר את 'ורד הרים'. האם בסוף נאחד רשתות? כרגע לא נראה לי".

"התחרות תביא להורדת מחירים"

חושן הוא כאמור הגוף שרוכש את כל סוגי התקשורת עבור צה"ל. בשנים האחרונות התקיים ויכוח סביב המשך הבלעדיות שניתנה לבזק בעבודה מול צה"ל. היו במשרד הביטחון בעבר גורמים שהעדיפו להמשיך ולעבוד עם בזק בלבד, בגלל הנוחות והמחירים הנוחים שהציעה. בזק הייתה וכנראה תהיה עוד הרבה שנים, ספק התקשורת הגדול של צה"ל. כאשר מקשיבים לאל"מ בר, נדמה שהפרות הקדושות לא שעומדות לפני שחיטה אלא נשחטו מזמן. "מה שמעניין אותי זה תחרות", הוא אומר.

- אתה לא מעדיף את המצב שבו אתה מקבל מבזק הנחה בגלל שאתה לקוח גדול מאוד?

"זה סותר היגיון כלכלי. התחרות תביא להורדת מחירים".

- כולל מיזם הסיבים IBC?

"בוודאי, שרק יבואו ויהיו רלוונטיים ואז הטוב ביותר שינצח לא רק הזול ביותר".