שותפויות דלק יוצאות לגיוס ענק: כ-2 מיליארד דולר באג"ח

שותפויות החיפושים אבנר ודלק קידוחים החלו היום רוד שואו מול מוסדיים מישראל, אירופה וארה"ב ■ הכסף ישמש גם לפיתוח מאגרי "תמר" ו"לוויתן"

שותפויות החיפושים של קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, צפויות להתחיל היום (ב') ברוד שואו, לקראת אחד מגיוסי החוב הגדולים שביצעו אי פעם חברות ישראליות. אבנר ודלק קידוחים נערכות לגיוס חוב פרויקטלי בהיקף של כ-2 מיליארד דולר, ממשקיעים בישראל, באירופה ובארה"ב. את הגיוס יובילו בנק ההשקעות הבינלאומיים ג'יי.פי מורגן, סיטי ו-HSBC.

אבנר ודלק קידוחים מחזיקות כל אחת ב-15.625% מהזכויות במאגר "תמר", וב-22.67% מהזכויות בתגלית הגז "לוויתן" (לפני עסקת וודסייד). מטרת הגיוס הינה להחליף את החוב הקיים שנטלו השותפויות לצורך מימון חלקן בפיתוח מאגר "תמר" מברקליס ו-HSBC, אשר הסתכם בכ-900 מיליון דולר. החוב יגויס בחמש סדרות, שלא יירשמו למסחר, אשר המח"מ הממוצע שלהן עומד על שבע שנים. בתור ביטחונות ישועבדו למלווים הזכויות של השותפויות במאגר "תמר", והחזר ההלוואה צפוי להתבצע מהתזרים שינבע ממכירת הגז ממאגר זה.

החוב החדש זכה לדירוג BBB- בינלאומי על ידי סוכנות הדירוג S&P. החלפת החוב צפויה להוזיל את עלויות המימון ביחס לחוב הקיים בגין פיתוח מאגר "תמר", ולהשאיר בידי צמד השותפויות עודפי מזומנים של כ-1.1 מיליארד דולר. כסף זה צפוי לשמש הן להמשך הפיתוח של "תמר", והן למימון חלקן של השותפויות בפיתוח מאגר "לוויתן", שעלות הפיתוח הכוללת שלו נאמדת בכ-5 מיליארד דולר.

את הרוד שואו צפויים להוביל גדעון תדמור, שכיום מועסק על ידי קבוצת דלק כאחראי על תחום חיפושי הנפט והגז, מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו, וסמנכ"ל הכספים יוסי גבורה. כאמור, הגיוס פונה גם לגופים המוסדיים הישראלים, אשר מספר חברות חיתום, המובילה בהן היא לידר, ינסו למכור להם נתח מהחוב.

מדובר יהיה בפעם הראשונה בה חברה השייכת ליצחק תשובה מגייסת חוב ממוסדיים בארץ. לאחר הקריסה של דלק נדל"ן בשנת 2011, שהנחילה "תספורת" של כ-70% למחזיקי האג"ח, בהיקף כולל של כ-2.1 מיליארד שקל, נמנעה הקבוצה מלבצע מחזורי חוב בשוק ההון בארץ, ואת ההתחייבויות שלה פרעה באמצעות מימוש נכסים.

הכנסות של מיליארד ד' ב-2013

נזכיר כי תזרים מזומנים נוסף צפוי להיכנס לשותפויות החיפושים, אם אכן תושלם עסקת וודסייד, במסגרתה תיכנס ענקית האנרגיה האוסטרלית לתגלית הגז "לוויתן". היא אמורה לרכוש מהבעלים הקיימים 25% מהזכויות במאגר, בתמורה לעד 2.71 מיליארד דולר. אם תיחתם העסקה, היא צפויה להוביל לקידום לוחות הזמנים לפיתוח המאגר.

מהדוחות הכספיים שפרסמו השותפים במאגר "תמר", עולה כי בסך הכול מכרו בשנת 2013 גז טבעי מהמאגר בהיקף של כמיליארד דולר. 62% מההכנסות מקורן בהסכם אספקת הגז שנחתם עם חברת החשמל, והיתרה מאספקה ליצרני חשמל פרטיים, חברות תעשייתיות וחברות לשיווק גז טבעי. מחיר המכירה הממוצע של הגז עומד על 5.8 דולרים לכל יחידת גז (MMBTU).

באשר להמשך תוכנית הפיתוח של המאגר, שעד היום הושקעו בה כ-3.2 מיליארד דולר, בשנים הקרובות מתכננים השותפים ב"תמר" להרחיב את יכולת אספקת הגז, ולפתח את מאגר הלוויין "תמר SW" שנקדח אשתקד. בנוגע למאגר ים-תטיס, שהפקת הגז ממנו הסתיימה במאי 2013, בודקים השותפים אפשרות להחדיר אליו ולאחסן בו גז טבעי שיופק מ"תמר". בסך הכול נאמדות פעילויות פיתוח מאגר "תמר" בשלוש השנים הקרובות בכ-625 מיליון דולר.

בהנפקת האג"ח מטפלים עורכי הדין שירי שחם, סיימון ויינטראוב ונועם מאיר ממשרד יגאל ארנון מטעם הבנקים.