קריסת המרפסת בחדרה: דוח חדש קובע שהתכנון היה תקין

מהנדסי חברת גינדי השקעות העבירו דוח ראשוני למהנדס עיריית חדרה, וקבעי כי תכנון הבניין היה תקין

ארבעה חודשים לאחר קריסת המרפסות בפרויקט של חברת גינדי השקעות בחדרה, מהנדסי החברה העבירו דוח בדיקות ראשון למהנדס עיריית חדרה. על פי הדוח, ממצאי בדיקת המבנה שנערכו בשבועות האחרונים מעלים כי תכנון הבניין תקין. יש לציין שמדובר בדוח ראשוני שהתייחס לשאלה האם התכנון המקורי של הבניין ברחוב נחל פרת נעשה בצורה נכונה והאם הוא עמד בתקנים אולן רק בדיקות נרחבות יותר ובדיקות העמסה יעידו על הביצוע בפועל. עוד חשוב לציין שהדוח חובר בהזמנת החברה ומטעמה.

"בדיקת החישוב מול תוכניות המתכנן טל שורק מראה שהתכנון לרצפות, לרפסודה ולעמודים מספיק לשאת את העומסים להם תוכנן הבניין, ולאחר ביצוע חיזוק המרפסות על ידי עמודי הפלדה" , כך נכתב בדוח, "לסיכום, מידות וברזלי הזיון לאלמנטי הבניין, הן הרצפות, העמודים והרפסודה, לפי התוכניות ולאחר החיזוקים למרפסות, חוזק מעל לכוחות שיפעלו עליהם". המשמעות היא שתכנון הבניין היה תקין אולם לפני ביצוע בדיקות ההעמסה שהן השלב הבא יש לחזק את המרפסות. על פי מחבר הדוח תכנון המבנה תקין אולם הביצוע לא תאם את התכנון ולכן חיזוק המרפסות לפני בדיקת ההעמסה הכרחי.

בשבועות האחרונים מבוצעות בדירות ובבניין כולו בדיקות נוספות על ידי מהנדסים ומכון התקנים במסגרתן נעשו גם בדיקות 'פולשניות' במבנה כדי לבחון את כמות הברזלים וחוזק יציקות הבטון. בדיקות אלו נמצאות היום לקראת סיום אולם טרם חובר דוח בנושא. השלב הבא בבדיקות המבנה, אותו עומדת החברה לבצע בשבועות הקרובים היא בדיקת העמסה. מדובר בבדיקה מכרעת שעתידה לקבוע האם תקרת הדירות כמו גם המרפסות בפרויקט עומדות בעומס הנדרש על פי התקן והתכנון. במסגרת הבדיקה מעמידים מיכלים מים גדולים בתוך הדירות ועל המרפסות לתקופה של מספר ימים. על פי הדוח בדיקת ההעמסה תחייב את חיזוק המרפסות.

את הדוח שהועבר לעירייה בימים האחרונים חיבר המהנדס ישראל דוד והוא כולל 75 עמודים בהם מפורטים החישובים הסטטיים של המבנה בשלב התכנון. הדוח הבא שאמור להגיע אל העירייה צפוי להתייחס לביצוע עצמו ולהימצאות כמות ברזל ובטון מספקת בבניין עצמו ובמרפסות.

נכון להיום עדיין מוגדר הבניין ברחוב נחל פרת 8 כמסוכן וטופס האיכלוס שהונפק לו על ידי העירייה בוטל. חברת גינדי השקעות הגישה כבר בקשה להיתר לחיזוק המרפסות בבניין עוד טרם הסתיימו הבדיקות. הבקשה טרם אושרה כאשר בעירייה ממתינים לסיום הבדיקות כולן.

מחברת גינדי השקעות לא נמסרה תגובה לדו"ח החדש.