אפרטהייד

בואו נפסיק לעסוק בשאלה האם ישראל היא כזו, אלא מדוע היא כזו

ג'ון קרי לא צריך להתנצל על ההתבטאות שמדינת ישראל מסתכנת בלהיות מדינת אפרטהייד אם לא יהיה כאן מו"מ, כי מדינת ישראל היא כבר מדינת אפרטהייד. הלכה למעשה.

אולי לא האפרטהייד הדרום אפריקאי, אלא גרסה שלו, אפרטהייד ייחודי משלנו, שמתבסס על הפרדה בין עמים, גזעים אם תרצו, אמונות דתיות וגם צבע עור.

הקביעה הזו לא באה מתוך תפיסה פוליטית "סמולנית", אלא מתוך הנתונים היבשים. יש פה אזרחים סוג א', יהודים, אזרחים סוג ב', ערבים ישראלים ואזרחים סוג ג', פלסטינים שגרים ביהודה ושומרון, אזחים סוג ד' מבקשי מקלט ובדואים. ויש גם תתי-קבוצות: חרדים, ספרדים, תושבי הפריפריה ועוד ועוד.

מדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד, כי הערבים והפלסטינים, אליהם כיוון קרי, מקבלים את המינימום ממדינת ישראל בתשתיות, חינוך ובריאות, חיים בישובים ללא כבישים, עם מערכת ביוב מתפוררת, ללא תחבורה ציבורית ועם אכיפה מינימלית של חוקי המדינה. ואנו מתייחסים אליהם כאל חשודים מידיים בטרור, מדביקים להם סטריאוטיפים שקשורים בדתם, מתרחקים מהם, מדירים אותם מעבודה במגזרים רבים במשק וכשמעסיקים אותם, משלמים להם מעט, ומתנשאים מעליהם.

מדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד, ולא מדינה שמסתכנת להיות כזו, כיוון שבאופן משפטי וחוקי, כל עוד מדינה מחזיקה בשטח מתוקף דיני הכיבוש ולא מכוח ריבונותה, היא מאפשרת לעצמה חופש פעולה והתנהלות כוחנית יותר מול זכויותיהם של הפלסטינים שגרים ביהודה ושומרון שמוחזקים תחתיה.

כיבוש הוא מצב משפטי טוב יותר למדינה, בגלל שהיא לא מחוייבת לטפל באוכלוסייה הנכבשת באותם סטנדרטים שוויוניים שבהם היא מתייחסת לאזרחיה. שוב, עובדות ולא תפיסה פוליטית. ככל הכיבוש ארוך יותר, זכויות האדם נשחקות. בקרוב ל=50 שנות כיבוש ללא החלת ריבונות, השחיקה גדולה. כשהמצב המשפטי מפסיק להיות כיבוש והופך לריבונות, המדינה חייבת להסביר הפרת זכויות אדם לאזרחים שהיא אחראית לגורלם.

אין לנו גזענות ביולוגית כמו בדרום אפריקה, אבל יש טאבו על נישואין בין העמים, לא משנה מאיזה טעם, דתי או חברתי, יש אלמנטים של נישול מקרקע, כמו שהיו שם. בגדה המערבית קיים חוק אזרחי ליהודים וחוק צבאי לפלסטינים, איסור תנועה לפלסטינים בכבישים מסויימים ובשעות מסוימות, מטעמי בטחון מוצדקים, הפרדה גאוגרפית בין ישובים פלסטינים ליהודים, ולא הזכרתי את הבדואים וחוק פאוור, שעוקר אוכלוסיות בסגנון האפרטהייד הדרום אפריקני והיחס שלנו למבקשי המקלט האפריקאים ולחרדים, של הדרה ומיאוס.

לכן, אנחנו לא צריכים לעסוק בשאלה אם ישראל היא מדינת אפרטהייד, אלא למה היא כזו, ואיך אפשר לצמצם את מדיניות ההפרדה בין האוכלוסיות השונות, מדיניות של אפליה והשפלה, איפה ואיפה.

מדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד. נקודה. אם אנחנו צריכים לכעוס על קרי, זה לא בגלל מה שאמר, אלא בגלל הבורות שהפגין בידיעותיו על הנעשה בתוך ישראל ובעיקר על חוסר בקיאותו ההסטורית.

קרי לא הבין שלא מאיימים על יונה ביין, כי בוורסיה היותר גסה של המשפט הזה אני לא יכולה להשתמש כאן. לא מפחידים את ישראל, אחת המדינות היחידות בעולם בתמכה באפרטהייד הדרום אפריקאי, בכך שהיא עלולה להפוך למדינת אפרטהייד בעצמה.