"הווידיאו באינטרנט עושה קניבליזציה לטלוויזיה; הרייטינג בירידה"

יאהו, AOL, מיקרוסופט וחברות רבות נוספות הציגו השבוע בפסטיבל מיוחד את סדרות האינטרנט החדשות שלהן ■ עם כוכבים כמו שפילברג, שרה ג'סיקה פרקר ואלן דג'נרס זה כבר ממש לא שוק נישתי, וגם המפרסמים מתלהבים

תחת קורת-גג אחת מתכנסים השבוע בארה"ב כמה מהשמות הגדולים של עולם הטלוויזיה והקולנוע: שרה ג'סיקה פרקר, סטיב בושמי, סטיבן שפילברג ועוד רבים וטובים. עולם האינטרנט הוא זה שהצליח לאגד את כולם יחד כדי לתת פייט לטלוויזיה.

האירוע השנתי NewFronts, שנערך השבוע בניו-יורק בפעם השלישית ברציפות, הוא מעין קריאת תיגר על אירוע Upfront הוותיק של עולם הטלוויזיה, שרץ כבר כמה עשורים טובים ומהווה במה לרשתות הטלוויזיה להציג את לוחות השידורים שלהם לשנה הקרובה, בין היתר, כדי לעניין מפרסמים ולמכור חסויות.

כבר כמה שנים שגופי התוכן ואתרי האינטרנט משחרים לפתחם של המפרסמים הגדולים מעולם הטלוויזיה ומנסים לגזול את אור הזרקורים והמזומנים שנשפכים על הפריים-טיים של המסך הקטן בסלון, לטובת הווידיאו האינטרנטי.

כך, מנסות השבוע יאהו, מיקרוסופט, גוגל, AOL, hulu ואפילו עיתונים כמו "ניו-יורק טיימס" ו"הוול סטריט ג'ורנל" למשוך מפרסמים לסדרות ולתוכניות וידיאו חדשות שהציגו.

סקר שערך איגוד הפרסום הדיגיטלי האמריקאי IAB, שאחראי על אירוע NewFronts, מראה שהמגמה חיובית מבחינת שחקני האונליין. כך עולה כי 65% מהמפרסמים בארה"ב מתכוונים להגדיל את תקציבי הפרסום בווידיאו לעומת 2013.

בין המפרסמים יש המאמינים כי חלק מהתקציבים יבוא על חשבון תקציבי פרסום בטלוויזיה. יתרה מזאת, 75% מהמפרסמים מאמינים כי תוכניות וידיאו מקוריות יהפכו להיות חשובות עבור העסק שלהם כמו תוכניות טלוויזיה תוך חמש שנים.

"השוק הכי צומח"

יאהו כבר אותתה לפני כמה חודשים על כוונותיה בתחום הווידיאו באינטרנט, עת גייסה לשורותיה את קייטי קוריק, עיתונאית מובילה ובעלת תוכנית אירוח ברשת ABC. באירוע השבוע היא כבר הציגה שתי סדרות אינטרנט חדשות.

הראשונה שבהן היא "Other Space" של פול פייג', הבמאי של הסרט "מסיבת רווקות" והמפיק והבמאי של פרקים נבחרים בסדרות כמו "המשרד" ו"האחות ג'קי". הסדרה, בת 8 פרקים של חצי שעה כל אחד, מציגה את המין האנושי במאה ה-22 שמגלה גלקסיה חדשה ומסוכנת.

סדרה נוספת היא "Sin City Saints" של מייק טולין (המפיק בפועל של "סמולוויל") ושל בראיין גורדון (שביים פרקים נבחרים ב"תרגיע" ו"המשרד"), שמגוללת את סיפורו של טייקון מעמק הסיליקון שהחלום שלו הוא לקנות קבוצת NBA.

לצד זאת, ביאהו הציגו גם את "Live Nation" - הופעות חיות של מוזיקה מדי יום, וכבר הודיעו כי חברת קלוג'ס כבר לקחה את החסות על השידורים.

גם במיקרוסופט, שלקחה חלק נכבד באירוע במטרה להרחיב את היצע התכנים המקוריים הזמינים למשתמשי קונסולת המשחקים והבידור שלה אקס בוקס, אותתו כבר מזמן על הרצינות שהם מגלים בתחום. לפני כשנה וחצי גייסה לשורותיה את ננסי תלם, מנהלת בכירה ברשת CBS ומי שעומדת כיום בראש חטיבת הבידור והמדיה בענקית התוכנה.

המצגות של מיקרוסופט נראו יותר כמו הוליווד מאשר משהו שקשור לחברה שעומדת מאחורי ווינדוס. כך, סטיבן שפילברג, כפי שפורסם לפני כשנה וקיבל השבוע חיבור חזק יותר למציאות, יהיה המפיק בפועל של סדרת אינטרנט שמבוססת על המשחק המצליח Halo.

בנוסף מתוכנן סרט על בסיס המשחק, שעליו יהיה אחראי רידלי סקוט ("גלדיאטור"). הכדורגלנים תיירי הנרי ואדגר דווידס יהיו אחראים על "Every Street United", מעין תוכנית ריאליטי שתחפש כישרונות צעירים בעולמות כדורגל הרחוב.

ב-AOL הציגו עונה שנייה, שנמכרה בשנית לסיטי בנק, לסדרה "City Ballet" שמגוללת את להקת הבלט העירונית של ניו-יורק, בהפקתה ועם קריינות של שרה ג'סיקה פרקר.

עוד בארסנל של ענקית האינטרנט תוכנית בכיכובו של השחקן ג'יימס פרנקו, שיראיין בכל פרק כוכב הוליוודי אחר על סרט וסצנה אהובה והשניים ישחזרו את הסצנה.

גם אלן דג'נרס נכנסת לאינטרנט ותפיק "את Kevin nealon's laugh lessons", שתראה מה קורה כשנותנים לקומיקאים הגדולים בארה"ב ללמד ילדים איך לעשות קומדיה.

תוכנית מעניינת נוספת בשם "Park Bench" תביא את סטיב בושמי לאינטרנט עם מבט מקורי על ניו-יורק, באמצעות ראיונות לא מבוימים עם עוברי אורח לצד שיחות עם שחקני קולנוע. בליין-אפ התוכנית של AOL גם מתוכננת הגרסה האמריקאית ל"מחוברים" הישראלית, שאת הזכויות שלה רכשה לאחרונה החברה.

"האירוע הזה נועד למכור חסויות לתוכניות ששוק האינטרנט מייצר, בדרכו לחקות את שוק הטלוויזיה. כך, סוגרים מפרסמים הרבה לפני שהתוכניות משודרות ומי שלא נכנס בזמן, בסוף לא יישאר לו איפה לפרסם", מסביר רן הר נבו, נשיא חטיבת הווידיאו העולמית של AOL. "אנחנו רוצים לייצר התנהגות שוק כמו בטלוויזיה, כי אנחנו הופכים להיות כמו הטלוויזיה".

בנוגע לשאלה אם מדובר על תחרות ראש בראש, אין פה ממש שורה תחתונה. "הרעיון הוא שבסוף השווקים האלה יתחברו ויתמזגו, ובגלל זה השוק צריך להתנהג אותו הדבר", מסביר הר נבו. "ברור לכולם שהדבר הזה לא הולך להרוג את הטלוויזיה, אבל כל שוק המדיה משתנה בגלל הטכנולוגיה".

עם זאת, הוא מוסיף ואומר, כי "הווידיאו עושה קניבליזציה לטלוויזיה, ואפשר לראות איך הרייטינג בארה"ב נמצא במגמת ירידה כבר שנים. לאנשים יש היום יותר אופציות. בישראל, אגב, זה לא משהו שחווים, כי השוק לא תחרותי".

לדבריו, "הכסף מגיב להתנהגות של הצרכנים, ואתה יכול לראות שהווידיאו הוא השוק הכי צומח באינטרנט מבחינת גודל שוק. בגוגל, למשל, התחילו לפרסם את התוכניות החדשות שלהם על-גבי שלטי חוצות ברכבת התחתית. זה משהו לא שגרתי לראות".

לדבריו, בשנה שעברה מכרה AOL תשע מתוך 15 סדרות שהציגה, והשנה, עוד לפני האירוע, נמכרו 5 סדרות למפרסמים בארה"ב וכל הסדרות שהוצגו למפרסמים בקנדה.