זה הדלק שהטיס את רווחי יבואניות הרכב בשנה החולפת

דלק רכב בלטה לחיוב ברווח, אך המשיכה לאבד נתחי שוק ■ קרסו מוטורס נהנתה מהפופולריות העולה של הרנו פלואנס ■ ובענף הליסינג החברות מדווחות על התגברות התחרות, אך שיפרו את תוצאותיהן, בין היתר בשל העובדה שמכרו יותר מכוניות לקהל הרחב

על רקע ריבוי סימני ההאטה במשק, ממשיך שוק הרכב המקומי להפגין עוצמה. נתוני הפעילות לרבעון הראשון של 2014 שפורסמו מוקדם יותר החודש הראו כי היה זה רבעון שיא, עם יותר מ-72 אלף מכוניות חדשות שעלו על כבישי ישראל - זינוק של יותר מ-20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

נתונים אלה ממשיכים את המגמה החיובית ממנה נהנו פרות המזומנים של ענף הרכב ב-2013, שנה שבסיכומה נרשמה עלייה של קרוב ל-4% בהיקף מסירות הרכבים החדשים, שהגיעו לכ-213 אלף מכוניות.

כחלק מהמגמה החיובית, גם שלוש יבואניות הרכב המדווחות את תוצאותיהן בבורסה - דלק רכב, קרסו מוטורס ו-UMI (יוניברסל מוטורס, דרך בעלת השליטה בה, קרדן) - סיכמו את 2013 עם שיפור ניכר ברווחיותן. בסיכום שנתי, נהנו השלוש משינוי בתמהיל המכירות והלקוחות, משערי מטבע נוחים וגם מפופולריות של חלק מהדגמים שהן מציעות. כך, הן הצליחו לשפר את השורה התחתונה, למרות ששתיים מבין השלוש - דלק רכב ו- UMI- סבלו מירידה במספר המכוניות שמכרו.

להלן המספרים העיקריים של הענף כפי שהם עולים מסיכום דוחות 2013.

77% הוא הזינוק שנרשם בסיכום שנתי ברווחיה של דלק רכב , יבואנית רכבי מאזדה, פורד וב.מ.וו. את 2013 סיכמה החברה שבשליטתו ובניהולו של גיל אגמון עם רווח נקי מרשים של 542 מיליון שקל, לא מעט בזכות היחלשות משמעותית בשער החליפין של הין היפני.

היחלשות הין, המטבע שבו נרכשות מכוניות מאזדה, סייעה לדלק רכב לרשום הכנסות מימון בהיקף של 261 מיליון שקל והקפיצה את רווחיה. עוד נהנתה החברה מעליית ערך השקעותיה במפתחת מוצרי הבטיחות לרכב מובילאיי, ומהשקעה פיננסית במניות חברת פורד.

רווחי UMI, יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס של קרדן ומשפחת עיני, אמנם מהווים פחות מ-10% מאלה של דלק רכב, אולם גם הם זינקו אשתקד והגיעו לסכום נאה של כ-50 מיליון שקל, בתמיכת שערי מטבע נוחים ושינוי תמהיל המכירות ששיפרו את הרווחיות.

גם קרסו מוטורס , יבואנית רנו וניסאן שבשליטת משפחת קרסו ובניהולו של איציק וייץ, נהנתה משערי מטבע נוחים (ירידה בשער האירו), ובמקביל מהתייעלות מכירות הטרייד אין ושיפור רווחיות פעילות הליסינג. הללו תמכו בקפיצה של 37% ברווחי החברה שעמדו על 112 מיליון שקל. בסך הכל זינק הרווח המצרפי של השלוש אשתקד ב-80% והצטבר ליותר מ-700 מיליון שקל.

38% הוא שיעור הירידה שרשמה דלק רכב במכירות רכבי פורד אשתקד, שעמדו על פחות מ-13 אלף מכוניות. עיקר הפגיעה הייתה בדגם הפורד פוקוס, שמכירותיו צנחו ב-46% במונחים כספיים ל-807 מיליון שקל. למרות המגמה השלילית במכירות פורד, מותג זה המשיך להיות דומיננטי והיה הנמכר ביותר מבין המותגים שמציעות שלושת החברות, בדומה ל-2012.

דלק רכב סבלה גם משחיקה של 7% במכירות רכבי מאזדה, שהסתכמו ל-10,700, בעיקר בשל צניחה משמעותית במכירות מאזדה 3, דגם שנעדר מהשוק במשך רוב השנה. בסך הכל מספר המכוניות שמכרה דלק רכב ירד אשתקד ב-25%, והסתכם ב-25.5 אלף כלי רכב. מותג היוקרה ב.מ.וו, סיכם דווקא שנה מוצלחת, עם עלייה של 12% במכירות, לכמעט 2,000 כלי רכב.

הצניחה במכירות דלק רכב גרמה לנתח השוק שלה להתכווץ מ-16% ל-12%, ולירידה של 15.5% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-3.46 מיליארד שקל. תוצאותיה גררו גם את ההכנסות המצרפיות של שלוש היבואניות לירידה של 6%, ל-8.08 מיליארד שקל.

מכירות המותג המרכזי שמציעה UMI - רכבי שברולט - נחלשו בכ-3% לכ-8,000 מכוניות, וסך המכוניות שמכרה ירד ב-4.5% לקצת פחות מ-10,000. מבין המותגים האחרים של החברה, מכירות ביואיק צנחו ב-47% ל-276, ואלו של קאדילק קפצו ב-44% ל-255 מכוניות.

מכירות רכבי רנו של קרסו דווקא בלטו לחיוב. הללו קפצו אשתקד ב-36% לכ-9,500 מכוניות, בעיקר תודות לרנו פלואנס, דגם שממנו נמכרו מעל 5,000 כלי רכב - עלייה של 22% ביחס ל-2012. מכירות הפלואנס היוו 25% מסך המכוניות שמכרה קרסו מוטורס, ומשכו לעלייה של כ-14% בסך המכירות שלה שהגיע לרף של 20,000. בסך הכל, מספר המכוניות שמכרו יחד שלוש היבואניות ירד ב-10.5% ל-55,337 מכוניות.

9.4% היה נתח השוק של קרסו מוטורס בשוק הרכב ב-2013, לעומת פחות מ-8% ב-2012, וזאת בזכות השיפור במספר המכוניות שמכרה. סך הכנסותיה של קרסו מוטורס עלו אשתקד בכ-3% ל-2.8 מיליארד שקל, כאשר שיפור של 7.5% בהכנסות ממכירת המכוניות החדשות, שהגיעו ל-1.7 מיליארד שקל, קוזזו באופן חלקי עם ירידה של כ-6% בהכנסות השירותים הנלווים שהיא מציעה - פעילות מוסכים, חלקי חילוף וטרייד אין, שעמדו על 487 מיליון שקל.

הכנסותיה של UMI עמדו על 1.8 מיליארד שקל ושיקפו עלייה מתונה של כ-1%, בזכות תנאי השוק המשופרים, ולמרות הירידה במספר המכוניות שמכרה, שגררו את נתח השוק שלה ל-4.6%, לעומת 4.8% ב-2012.

בליסינג מקטרים, אבל הרווחים גדלים

למרות ששלוש חברות הליסינג הבורסאיות מדווחות על עלייה בתחרות בענף, הנתונים הפיננסים שהציגו בחודש שעבר לגבי שנת 2013 מלמדים על שנה מוצלחת. להלן המספרים המרכזיים של הענף ב-2013.

57% הוא הזינוק ברווח המצרפי של שלוש החברות - שלמה החזקות (שלמה סיקסט), אלבר וקרדן רכב (אוויס) - שהגיע ל-120 מיליון שקל. זאת, אחרי שגם 2012 הסתיימה במגמת שיפור. על חלק ניכר מהשינוי לטובה אחראית קרדן רכב, שהציגה בסיכום 2013 רווח נקי של 22 מיליון שקל, אחרי שנתיים שליליות בהן רשמה הפסד מצטבר דומה (22 מיליון שקל).

השינוי לטובה בשורה התחתונה בקרדן רכב נרשם אחרי צמצום הוצאות שתרמו לשיפור משמעותי ברווחיות התפעולית, כשעיקר הרווח (12.5 מיליון שקל) נרשם ברבעון השלישי. בצד הניהולי, בשנה החולפת השלימו קרדן ישראל ומשפחת עיני את מיזוגה של קרדן רכב ליבואנית הרכב UMI, בה הם מחזיקים, וזמן קצר לאחר מכן מחקו את מניותיה מהמסחר, כך שכיום נסחרות שלוש חברות הליסינג בבורסה באמצעות אג"ח בלבד.

רווחי שלמה החזקות, שבשליטת שלמה שמלצר, עלו אשתקד ב-9% ל-51 מיליון שקל, אחרי שהחברה הצליחה לצמצם את הוצאות המימון שלה. חברת אלבר הציגה רווח דומה - 48 מיליון שקל - סכום המהווה שיפור של 5% ביחס לרווחיה ב-2012.

14% הוא שיעור העלייה בהכנסותיה של אלבר שהגיעו ל-2.1 מיליארד שקל. אלבר, שבשליטת אלי אלעזרא, נהנתה ב-2013 מפיתוח פעילות מכירות המכוניות החדשות (סחר רכב) והיא הציגה זינוק של 34% בהכנסות אלה, שהגיעו ל-491 מיליון שקל. זאת, אחרי קפיצה של 30% במספר כלי הרכב שהחברה מכרה אשתקד, שהגיע ל-6,400 (מהם כ-1,300 קטנועים ואופנועים).

גם שלמה החזקות נהנתה משגשוג מכירת מכוניות, והכנסותיה ממכירת מכוניות ששימשו כרכבי ליסינג קפצו ב-21% ל-947 מיליון שקל. זאת, בזכות עלייה בהיקפי הפעילות וגם בזכות עלייה בתמורה הממוצעת לרכב, כך שסך הכנסות הליסינג שלה עלו ב-6% ל-2.6 מיליארד שקל. סך הכנסותיה של שלמה החזקות צמחו ב-3% והתקרבו ל-3.2 מיליארד שקל.

הכנסותיה של קרדן רכב עלו אשתקד בשיעור מתון של 1.5%, ל-1.4 מיליארד שקל, ולשיפור תרמה קפיצה של 73% בהכנסותיה מסעיף "אחרים", ל-165 מיליון שקל. הכנסות אלה כללו מכירות של 11 מכוניות פרארי ו-23 מכוניות מזראטי, וכן פעילות השכרת מכוניות בחו"ל, טרייד אין וליסינג מימוני. לעומת זאת, הכנסות הליסינג של קרדן רכב נחלשו אשתקד ב-4.5% ל-952 מיליון שקל.

תוצאות יבואניות הרכב
 תוצאות יבואניות הרכב

תוצאות חברות הליסינג 30.4.14
 תוצאות חברות הליסינג 30.4.14