נמל חיפה הגיש לשותפויות "לוויתן" הצעה יותר זולה מהפרטי

גורם המעורב בפרויקט: בנובל אנרג'י הופתעו מהמחיר הנמוך וממקצועיות ההצעה שהוגשה ■ מספנות ישראל: "מבדיקה שערכנו עולה כי הצעתנו זולה יותר מזו של נמל חיפה"

מי אמר שפרטי יותר זול? נמל חיפה הממשלתי הגיש הצעה זולה מזו של נמל המספנות הפרטי בהתמודדות על מתן שירותים נמליים ליזמי מאגר הגז לוויתן.

גורם המעורב בפרויקט אמר כי בחברת נובל אנרג'י המנהלת את פעילות פיתוח לוויתן הופתעו מהמחיר הנמוך שהציע נמל חיפה וממקצועיות ההצעה שהוגשה.

יחד עם זאת ציינו אותם גורמים כי המחירים של הנמלים בישראל גבוהים בעשרות אחוזים מהמחירים שניתן לקבל בקפריסין הסמוכה תמורת שירותים דומים, גם בשקלול המרחק הרב יותר מקפריסין ללוויתן.

שותפי לוויתן מחפשים שטח באחד הנמלים הפעילים בישראל שיוכל לשמש לפריקה וטעינה של האוניות ולאחסון הציוד הרב הדרושים לצורך פעילות הפיתוח מאגר הגז הענקי.

עבודות הפיתוח צפויות להתחיל לקראת סוף השנה ויימשכו חמש שנים בהשקעה כספית כוללת של 5 מיליארד דולר לפחות. לצורך העבודות ביקשה נובל אנרג'י מנמל חיפה ומנמל המספנות הצעות להשכרת רציף באורך 200 מטר למשך 5 שנים. ההיקף הכספי של העסקה מוערך ב-50 עד 100 מיליון שקל. נובל שכרה בעבר שטח דומה בנמל המספנות לצורך עבודות הפיתוח של מאגר תמר בהסכם לשלוש שנים שהסתיים לאחרונה.

גורמים בענף העריכו כי המחיר האגרסיבי של נמל חיפה מעיד על המצוקה הכספית הקשה שבה שרויה חברת הנמל, על רקע עזיבת צים.

יצוין כי בנמל מספנות ישראל הסכימו להפחית את מחיר ההצעה ולכלול בה שירותים נוספים מעבר להעמדת הרציף והשירותים הבסיסיים שלהם נזקקים היזמים. ל"גלובס" נודע כי בנמל המספנות קיבלו הצעות לנצל את השטח למטרות אחרות אם יוחלט שלא להשכירו ללוויתן.

ממספנות ישראל נמסר כי "הנתונים אינם נכונים מבדיקה שערכנו עולה כי הצעתנו זולה יותר מזו של נמל חיפה". מנמל חיפה לא נמסרה תגובה.