רשות המסים תדווח ל-IRS על חשבונות של אמריקאים בישראל

כך הוסכם במסגרת "הסכם שבמהות" שגיבש משרד האוצר עם משרד האוצר האמריקאי ■ רשות המסים בישראל תקבל את המידע מהגופים הפיננסיים בארץ

רשות המסים תדווח לרשות המס האמריקאית (IRS) על חשבונות של אמריקאים בישראל - כך הוסכם במסגרת "הסכם שבמהות" שגיבש משרד האוצר עם משרד האוצר האמריקאי ליישום הוראות ה-FATCA (Foreign Accounts Tax Compliance Act) לשיפור אכיפת המס.

ההסכם מסדיר העברת מידע לרשויות המס בארצות-הברית, באמצעות רשות המסים בישראל אשר תקבל את המידע מהגופים הפיננסיים בארץ.

המידע שיימסר יכלול פרטים אודות חשבונות פיננסיים המוחזקים בישראל בידי אזרחי ארצות-הברית, או בידי בעלי גרין קארד, או בידי תושבי ארצות-הברית או בידי ישות משפטית שיש בה לאמריקאים החזקה מהותית.

עוד סוכם כי בהמשך תהיה אפשרות שרשות המס האמריקאית תדווח על הכנסות בחשבונות של ישראלים בארה"ב.

בהתאם להוראות ה-FATCA, על כל גוף פיננסי מחוץ לארצות-הברית להתקשר בהסכם מיוחד עם רשות המסים האמריקאית, לפיו יתחייב לבצע בדיקה לבעלי חשבונות המוחזקים אצלו. המידע יועבר לרשויות המס האמריקאיות, אחת לשנה. כמו כן, יתחייב הגוף הפיננסי להעביר מידע על מספרם של חשבונות שבעליהם סירבו לשתף פעולה ועל סך ערכם.

גוף פיננסי שלא יציית להוראות החוק יהיה כפוף לסנקציה של ניכוי במקור בשיעור של 30% מכל תשלום ממקור הכנסה אמריקאי. אי-ציות להוראות ה-FATCA על-ידי גופים פיננסיים בישראל עלול להסב להם ולמשק הישראלי נזק כלכלי כבד.

בנוסף, ההסכם יכלול הוראות לשמירת המידע ואבטחתו וכן הוראות שיגבילו את השימוש שיוכלו רשויות המס בארצות-הברית לעשות בו. ההסכם המלא יפורסם על-ידי משרד האוצר לאחר החתימה.

יישום ההסכם עלול להביא לידיעת רשויות המס בארצות-הברית מידע על קיומם של נכסים פיננסיים של תושבי ישראל, שהם אמריקאים, שייתכן שעד היום ברשויות המס בארצות-הברית לא היו מודעים לקיומם ואף עלול להביא לנקיטת הליכים משפטיים בארצות-הברית כנגד תושבי ישראל, בהתאם לדין בארצות-הברית.

מנגד, החתימה על ההסכם מקנה הקלות לגורמים שונים הכפופים לו, ביניהן פטור מדיווח לגופים שונים או לחשבונות בעלי מאפיינים המעידים כי קיים סיכון נמוך מאוד להעלמת מס באמצעותם.

28 מדינות כבר חתמו על הסכם ה-FATCA, ביניהן: בריטניה, קנדה, דנמרק, מקסיקו, אירלנד, נורבגיה, ספרד, גרמניה, צרפת, הולנד, שווייץ, יפן, איטליה והונגריה.

המשנה לממונה על הכנסות המדינה שעמדה בראש צוות המשא-ומתן, פרידה ישראלי, אמרה היום (ה') כי ה"הסכם שבמהות מעניק לישראל מעמד של מדינה שיש לה הסכם חתום עם ארצות-הברית. ההסכמות שהתקבלו עם משרד האוצר האמריקאי יקלו על הגופים הפיננסים הנדרשים לספק את המידע אודות חשבונות של אמריקאים בישראל. בנוסף, תימנע הטלת סנקציות על גופים פיננסים אשר לא יכלו לציית להוראות ה-FATCA, ללא ההסכמות שהתקבלו עם משרד האוצר".

הגופים הפיננסיים נדרשים להיערכות לשם העברת המידע שייאסף באמצעות רשות המסים בישראל.

"צעד חיובי מאוד"

במערכת הבנקאית שוררת שביעות-רצון מההסכם שהושג. מאיגוד הבנקים נמסר בתגובה: "זהו צעד חיובי מאוד שימנע שיבושים משמעותיים במערכת היחסים הכלכלית בין ישראל לבין ארה"ב ויאפשר למערכת הפיננסית בישראל להמשיך ולתפקד ללא תקלות כחלק מהמערך הפיננסי הבינלאומי.

"ההסכם שהושג עם ממשלת ארה"ב יבטיח כי תהליך האיתור של לקוחות אמריקאים במערכת ההפיננסית הישראלית והמידע שיועבר אודותיהם יתנהלו לפי הוראות הממשלה וייושמו תוך בקרה והנחיה של משרד האוצר, רשות המסים ויתר הרגולטורים הרלוונטיים בישראל".