70% בציבור מתנגדים לוויתור המדינה על מניית הזהב בצים

סקר של חברת TRI: רוב גדול בציבור בעד הגבלת שכר הבכירים ונגד מכירת תנובה לסינים

רוב גדול בציבור בעד הגבלת שכר הבכירים ונגד מכירת תנובה לסינים, כך עולה מסקר שערכה חברת TRI. הסקר, שנערך בהזמנת איגוד קציני הים, העלה כי כמעט 70% מהציבור מתנגדים לוויתור המדינה על מניית הזהב שלה בצים אולם יותר ממחצית הנשאלים סברו כי הקמת שני נמלים פרטיים תביא להורדת יוקר המחייה, כפי שמבטיחים שרי האוצר והתחבורה.

הסקר נועד לבדוק את סוגיית מניית הזהב על רקע מאבק שמנהל ועד העובדים בצים בגיבוי איגוד קציני הים בטענה כי ויתור על מניית הזהב יביא לאובדן המרכיב הישראלי של צים ומשום כך, אין הבדל מבחינת המדינה בין ויתור על המניה לבין הגעת צים לפשיטת רגל. צים טוענת כי מניית הזהב מקשה עליה להגיע להסדר חוב מול נושיה ומגבילה את יכולתה להצטרף לבריתות אסטרטגיות עם חברות ספנות אחרות.

"גלובס" חשף כי בהערכות שווי שנערכו לצים לפני הפרטתה נקבע שלמניית הזהב יש שווי כלכלי שנע בין 5% ל-10% משוויה הכולל של צים. השאלה שהוצגה לנשאלים בסקר הייתה: "צים נמצאת בחובות ומעוניינת לבצע הסדר חוב, שבו המדינה תוותר על מניית הזהב שברשותה - האם לדעתך הממשלה צריכה לוותר". 69.1% מהנשאלים השיבו על בשלילה לעומת 9% בלבד שהשיבו בחיוב. שיעור גבוה יחסית של 22% מהנשאלים השיבו: לא יודע".

הסקר שנערך באינטרנט הקיף 501 נשאלים בוגרים. טעות הדגימה המרבית עמדה על 4.5%. בתשובה לשאלה "מה דעתך על הודעת שר האוצר שהמדינה תגביל את שכר הבכירים בבנקים ובחברות הביטוח" השיבו 85.4% כי הם בעד לעומת 7.4% נגד ו-7.2% לא יודע.

בתשובה לשאלה "האם לדעתך הקמת הנמלים הפרטיים תתרום להורדת יוקר המחיה בזכות הורדת עלויות היבוא" השיבו 52.5% בחיוב לעומת 32.3% בלבד שענו בשלילה. לגבי המו"מ למכירת תנובה לחברה סינית השיבו 60.5% כי לדעתם ממשלת ישראל צריכה למנוע את המכירה בעוד ש-27.3% בלבד סברו כי הממשלה אינה צריכה למנוע את המכירה ול-12.2% הנותרים לא הייתה עמדה.