מיוחד ל"ליידי גלובס": 50 המנהלות המתוגמלות ביותר בישראל

מנכ"לית בזק כובשת את ראש דירוג שיאניות השכר בפעם השנייה ב-5 השנים האחרונות ■ רחל לוין, מנכ"לית אטריום, במקום השני עם עלות שכר של 7.1 מיליון שקל ■ כמה מרוויחות הבנקאיות הבכירות, ומי עוד בעשירייה הראשונה?

חלק לא מבוטל מהחברות המובילות במשק הישראלי מנוהלות היום על ידי נשים. רקפת רוסק עמינח מנהלת את בנק לאומי, לילך אשר טופילסקי קיבלה לאחרונה את המושכות של בנק דיסקונט, סמדר ברבר צדיק מובילה את קבוצת הבנק הבינלאומי, סטלה הנדלר עומדת בראש מונופול התקשורת המקומי בזק, וברשימה המלאה מופיעות עוד מנכ"ליות וסמנכ"ליות רבות. (הדירוג המלא מפורסם במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי)

עלויות השכר שלהן לא מדגדגות את אלו של מקביליהן הגברים - מנכ"לית לאומי, לדוגמה, נכנסה "רק" לעשירייה השישית ברשימת 100 מקבלי השכר הגבוה ביותר של 2013. אך בכל מקרה, חשוב לזכור כי מדובר בעלות שכר ולא בשכר ברוטו. עלות שכר פירושה כל ההוצאות שהחברה מכירה בהן לצורך העסקת המנהל הבכיר, כגון שכר ברוטו, שווי רכב צמוד, הפרשות לקרן פנסיה, בונוס שנתי ותגמול שמבוסס על ביצועי מניית החברה - אופציות למניות ו/או מניות חסומות. בממוצע, מה שנותר לאחר ניכוי מס נע סביב 35%-45%.

מבין כל מרכיבי עלות השכר, שווי התגמול ההוני הוא השנוי במחלוקת, מפני שלא פעם הוא יוצר תמונה מעוותת באשר לשווי המזומן שנכנס לחשבון העו"ש של המנהל הבכיר. כדי להסביר, נצלול מעט למושגי חשבונאות: החברות מחשבות את שווי התגמול ההוני לפי מודל בלאק אנד שולס, העוסק בחישוב שווי עתידי של אופציות למניות. מדובר במודל שאינו מתאר הטבה אמיתית, אלא נועד ליצור רישום אחיד בספרי החברות. השווי האמיתי נקבע לפי המודל הנאיבי - שבו מחשבים את שווי ההטבה הגלומה באופציה ברגע נתון. הפער בין החישובים יוצר לעתים תמונה מעט מעוותת באשר לשווי עלות השכר הכוללת.

50 הנשים שנכנסו לדירוג השנתי של 'ליידי גלובס' אולי לא זכו לחבילות אופציות כבדות כמו מקביליהן הגברים, אך אין להן במה להתבייש. עלויות השכר שלהן נמצאות במגמת עלייה מתמדת, ושום תיקון לחוק החברות לא ימנע המשך שלה.

1. סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק

גיל: 52 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

בפעם השנייה בחמש השנים האחרונות כובשת סטלה הנדלר את ראש דירוג שיאניות השכר במשק. הנדלר, מהמנהלות הבכירות בשוק המקומי בכלל, ובענף התקשורת בפרט, עברה השנה מתפקיד יו"ר HOT לכיסא מנכ"לית החברה המתחרה, בזק.

החלפת התפקידים תרמה גם לשורה התחתונה של הנדלר: בסיכום 2013 היא נהנתה ממענק פרישה שמן מ-HOT, שייצר לה עלות שכר של 4.6 מיליון שקל עבור חודש עבודה אחד בלבד. בבזק היא רשמה השנה תשעה חודשי עבודה, שבגינם עמדה עלות שכרה על 4.2 מיליון שקל נוספים. מתוך זה, 1.5 מיליון שקל הם מענק על יוזמותיה לשינוי תהליכי עבודה שתורמים לייעול, חיסכון, והישגים עודפים ביעדים התפעוליים, בשיעור של 125% מעל היעד שהוצב.

סטלה הנדלר / צילום: רמי זרנגר
 סטלה הנדלר / צילום: רמי זרנגר

2. רחל לוין, מנכ"לית אטריום

גיל: 48 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשתיים

רחל (רוחה) לוין, מבכירות ענף הנדל"ן, מנהלת עבור קבוצת גזית גלוב את חברת אטריום, שמחזיקה בכ-150 נכסים, בעיקר בפולין, בצ'כיה וברוסיה.

לוין מונתה לתפקידה עם רכישתה של אטריום (שנקראה אז מיינל) על ידי גזית גלוב במהלך 2008, בזמן שהמשבר הכלכלי העולמי שלט בשווקים וחוסר הוודאות היה גדול. טרם הרכישה, ועל רקע אותה תקופה קשה, סבלה אטריום מניהול כושל - אולם בגזית גלוב זיהו את הפוטנציאל, וסמכו ידיהם על לוין שתוביל את החברה לדרך חדשה. בעקבות הצלחתה בתפקיד, החליטה השנה גזית גלוב להגדיל את חלקה באטריום לכ-40%.

ללוין יש תואר שני במינהל עסקים, היא רואת חשבון מוסמכת, ולאורך השנים צברה ניסיון רב בתחום הנדל"ן - בעבר ניהלה את חברת פלאזה סנטרס עבור מוטי זיסר. שכר הבסיס שלה הוא 3.7 מיליון שקל, ויתר עלות השכר מורכבת ממענק ומימושי מניות.

3. אורית לרר, משנה למנכ"ל בנק הפועלים, מנכ"לית הפועלים שווייץ

גיל: 58 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

השם המפתיע שעלה ברשימת שיאני השכר של בנק הפועלים אשתקד היה אורית לרר - מנכ"לית בנק הפועלים שווייץ הותירה מאחור את מנהלות הבנקים המקומיים. היא מונתה לתפקידה באוגוסט 2012, וקודם לכן הייתה ממונה על החטיבה הבינלאומית של הפועלים. את רוב הקריירה שלה עשתה בבנק (36 שנה), ובין היתר הייתה גם מבקרת הפנים שלו.

אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי
 אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי

4. רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי

גיל: 48 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשתיים

האתגר המרכזי של רקפת רוסק עמינח בשנה הקרובה הוא התייעלות - באסיפת בעלי המניות של בנק לאומי הודיעה המנכ"לית כי היא מתכוונת להקטין את מצבת כוח האדם ב-800 עובדים עד סוף 2014. את השנה הראשונה המלאה שלה כמנכ"לית היא סיכמה עם שדרוג של כ-20% בהיקף התגמולים שקיבלה. מרכיבי השכר העיקריים שלה כללו משכורת של 2.4 מיליון שקל, תגמול מנייתי של 1.2 מיליון שקל ומענקים בגובה 1.5 מיליון שקל, והיא הבנקאית השנייה מבין שיאניות השכר במערכת הבנקאות, כשהיחידה שמקדימה אותה בדירוג היא אורית לרר מהפועלים. לפני כחודשיים וחצי נזף בה שר האוצר, והגדיר את השכר שביקשה לקבל כ'מוגזם'. עם הצגת דוחות לאומי ל-2013 אמרה רוסק עמינח כי "כשמסתכלים על טבלאות מקבלי השכר הגבוה ביותר, רואים שאנחנו לא שם. הנתונים מדברים בעד עצמם, הן מול הבנקים האחרים, והן מול חברות הביטוח וכלל החברות הציבוריות".

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי
 רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

5. סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית קבוצת הבינלאומי

גיל: 50 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשלושה

את 2013 סיכמה ברבר צדיק עם שחיקה של כ-3.5% בעלות העסקתה, וזאת בעיקר בשל צמצום המענק שקיבלה. אחת הסוגיות הבולטות שליוו אותה בניהול השוטף של הבנק הייתה סוגיית השכר - שכללה סכסוך עבודה מול ועד פקידי הבנק.

הסכסוך גרר עיצומים של כ-2,300 עובדים, והנהלת הבינלאומי הודיעה כי תנכה 25% מהבונוס השנתי שלהם. ועד הפקידים, מצדו, הודיע החודש כי בכוונתו לעתור לבית הדין לעבודה.

למרות כל זאת, קבוצת הבינלאומי סיימה את השנה עם נתונים מרשימים.

סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר
 סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר

6. אפרת יעבץ, ממונה על חטיבת משאבי אנוש, ייעוץ ומשאבים בבנק הפועלים

גיל: 50 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

עזיבתן של שתי בכירות בבנק הפועלים במהלך השנה הותירה את אפרת יעבץ כאישה היחידה בהנהלת הבנק. יעבץ מכהנת כחברת הנהלה מאוקטובר 2009, וקודם לכן כיהנה כמנהלת אגף ניירות ערך פיננסיים.

אפרת יעבץ / צילום: ענבל מרמרי
 אפרת יעבץ / צילום: ענבל מרמרי

7. עופרה שטראוס, בעלי קבוצת שטראוס

גיל: 53 / מצב משפחתי: גרושה ואם לארבעה

תוצאות 2013 של חברת המזון שטראוס מצביעות על קפיצה של 39% ברווחים - מה שמוכיח את נכונות האסטרטגיה שהובילה עופרה שטראוס: שותפויות והשקעות רחבות היקף בחו"ל, שיצרו לחברה מנועי צמיחה משמעותיים.

על השנה הפיננסית המוצלחת העיב הסכסוך שהתעורר בין שטראוס לבין שותפתה בפעילות הקפה, קרן TPG. לקראת פרידתם המתוכננת של הצדדים, יצאה TPG נגד התנהלותה של שטראוס, וטענה בין היתר כי היא ניצלה לרעה את שליטתה בחברת הקפה, וכי היא מעכבת את הנפקתה. הסכסוך בין הצדדים הגיע לבית המשפט בהולנד, שפסק לטובת שטראוס.

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום
 עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

8. אתי רוטר, בעלי קסטרו

גיל: 56 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשלושה

בסיכום שנה מאתגרת של ענף האופנה המקומי, רווחיה השנתיים של קסטרו ירדו ב-13%. עם זאת, עלות שכרה של רוטר לא נפגעה. בתם של מייסדי החברה נהנתה מדמי ניהול של 1.4 מיליון שקל וממענק של 1.6 מיליון שקל. בעלה, גבי רוטר, המנהל איתה במשותף את הרשת, קיבל תגמולים דומים. בנוסף קיבלו השניים תגמול משותף בגובה 1.7 מיליון שקל עבור החנויות בדיזינגוף סנטר וברחוב אלנבי בתל אביב.

במישור העסקי, במהלך השנה השיקה קסטרו קולקציית ילדים - מתוך אמונה שישמש כמנוע צמיחה נוסף לרשת, והשקיעה במהלך יותר מ-18 מיליון שקל. במישור האישי, השנה סיימה רוטר תוכנית דו-שנתית לתואר שני במינהל עסקים, בתוכנית קלוג-רקנאטי של אוניברסיטת תל אביב.

אתי רוטר / צילום: גורן ליובונציץ
 אתי רוטר / צילום: גורן ליובונציץ

9. ליאורה עופר, יו"ר מליסרון

גיל: 59 / מצב משפחתי: אם לשניים

את 2013 סיכמה ליאורה עופר במגמה חיובית, עם דמי ניהול של 2.3 מיליון שקל ומענק של 1.2 מיליון שקל - זינוק של 50% ביחס לתגמול שקיבלה בשנה הקודמת.

מלבד הניהול השוטף של חברת הנדל"ן המניב, שני נושאים העסיקו את עופר השנה: פרשת הרצת האג"ח בחברה, שהסתיימה בזיכוי בבית המשפט , וההחלטה האם למכור את חלקה בגרעין השליטה בבנק מזרחי-טפחות, ולהישאר עם אחזקותיה במליסרון בלבד.

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
 ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

10. עלית כספי, מנהלת חטיבת ביטוח כללי בכלל ביטוח

גיל: 50

כספי מסכמת שנה ראשונה מוצלחת כמנהלת חטיבת ביטוח כללי וכמשנה למנכ"ל, תפקיד שאליו נכנסה בתחילת 2013. היא נהנתה השנה מתגמולים נאים בזכות היותה אחת מהמנהלים הבכירים שאיזי כהן, בעבר המנהל שלה במגדל, 'ייבא' איתו לכלל ביטוח. קודם לתפקידה הנוכחי כיהנה כמנהלת חטיבת ביטוח כללי ומנהלת מערך ביטוח בחטיבת הלקוחות של כלל ביטוח, ומנהלת הביטוח הכללי לעסקים במגדל.

עלית כספי / צילום: תמר מצפי
 עלית כספי / צילום: תמר מצפי