החלק של הדסה מהכנסות שר"פ צפוי לעלות ל-25%

התקדמות במגעים בין ההנהלה לרופאים ■ הרופאים עדיין מתנגדים בתוקף לפיטורי רופאים ומסרבים שתקופת קיצוץ השכר תעלה על 3 שנים

ועדי הרופאים במרכז הרפואי הדסה, בגיבוי ההסתדרות הרפואית בראשות ד"ר ליאוניד אידלמן, צפויים להסכים במסגרת הסכם ההבראה המתגבש, כי חלקו של ביה"ח מהכנסות השר"פ (שירותי רפואה פרטיים) יגדל לכדי כ-25%, לעומת 15% כיום. כך נודע ל"גלובס". המשמעות היא שהרופאים יזכו ל-75% "בלבד" מהכנסות השר"פ, אולם זאת, בשעה שהוועדה שמינתה שרת הבריאות יעל גרמן (בראשות מנכ"ל בזק לשעבר אבי גבאי) המליצה כי חלקו של ביה"ח יעמוד על כ-50%.

רופאי הדסה נוטים להסכים גם לעיקרון שלפיו פעילות השר"פ תתבצע מעתה רק בשעות אחר הצהריים ולא במשך כל שעות היום, כפי שנעשה עד כה, להוציא מקרים של ניתוחים מורכבים. במשרד האוצר חוששים כי ההגדרה של "ניתוחים מורכבים" תהפוך לפרצה שתעקר את מהות השינוי, ועל כן מתנגדים לחלוטין לפעילות שר"פ בשעות הבוקר - אף שבעבר הלא רחוק שקלו להסכים למנגנון שיקבע מכסות מוגדרות ומעטות לביצוע פעולות מסוימות גם בשעות הבוקר.

התקדמות נוספת בדיונים מול נציגי משרד האוצר הושגה סביב שאלת ההגדרה של קיצוץ השכר, כקיצוץ קבוע או כהלוואה. על פי המסתמן, הקיצוץ, בשיעור שלא יעלה כנראה על 4%, יוגדר כהלוואה כדרישת הרופאים, כאשר הסכום המצטבר שקוצץ יוחזר על פני מספר שנים.

במשרד האוצר דרשו כי תקופת הקיצוץ תימשך עד סוף תקופת הסכם ההבראה, קרי שנת 2020, אולם הרופאים דורשים כי שכרם יוחזר לשיעור המקורי בתוך 2-3 שנים לכל המאוחר.

רופאי הדסה וההסתדרות הרפואית ממשיכים גם היום להתנגד בתוקף לפיטורי רופאים, אף שהאוצר הפחית את דרישתו לפיטורי 30 רופאים במקום 50 במקור, ולמרות שרק בשבוע שעבר הסכימה ההסתדרות הכללית לפיטורי 250 עובדי מנהל ומשק, שמצטרפים ל-250 עובדים נוספים שפוטרו רק בשנתיים האחרונות. בנוסף, ועד הרופאים מתנגד לפגיעה בתנאי השכר הייחודיים של כמה מאות רופאים, הנמנים עם "הסגל האקדמי" שעוסקים גם בהוראה ומחקר.

נשות הדסה יישארו הבעלים

בינתיים, אחרי שכבר גובש הסכם עם עובדי המנהל והמשק וציבור האחיות, נרשמה התקדמות משמעותית גם בשיחות עם הבעלים של המרכז הרפואי - ארגון נשות הדסה. על פי דיווח ב"כלכליסט", המדינה מסכימה להותיר את השליטה במוסד הרפואי בידי הארגון למרות שוועדת גבאי המליצה אחרת, אולם זאת, בכפוף לכך שהמדינה תקבל זכות וטו בעניין מינוי חברי דירקטוריון ושמחצית מחברי הדירקטוריון יהיו נציגי המדינה. עוד דווח, כי בכל משך תקופת ההבראה (עד 2020) המדינה תמנה מטעמה חשב מלווה בהדסה. ארגון נשות הדסה טרם נתן את הסכמתו למתווה המוצע.

לאור ההתקדמות במגעים מול כל הסקטורים בהדסה, נאמני ביה"ח הגישו הבוקר לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה להאריך את מועד הדיווח על שיחות המו"מ וכן את המועד לכינוס אסיפת נושים. השופט דוד מינץ אישר את הבקשה וקבע כי עד יום חמישי יוגש לו דיווח על ההתקדמות; ב-13 במאי תכונס אסיפת נושים לאישור הסדר ההבראה שיגובש או לאישור הצעה חד צדדית במקרה של חוסר הסכמה, וכי צו הקפאת ההליכים יקבל ארכה עד ה-15 בחודש.